Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A harmincéves csongrádi és tunyogmatolcsi rácsos vasúti hidak építésének érdekességei
A hídszerkezetek bemutatása, főbb adataik
A csongrádi Tisza-híd ma is a legnagyobb támaszközű vasúti híd hazánkban (1. ábra). Ez volt az első híd, ahol a betoláshoz teflonbevonatú acél-gumilemezt alkalmaztak a támaszokon, és a szerkezetet hidraulikus berendezéssel tolták.
A tunyogmatolcsi Szamos-híd az ország első nyitott, oszlop nélküli szimmetrikus rácsozású vasúti hídja (2. ábra). Ez volt az első vasúti híd, melyet segédjármok nélkül toltak be hosszirányban.
Bár ez a két híd vasúti híd, szerelésük és az építés közbeni mérések tanulságai közúti rácsos hidakra is ugyanúgy érvényesek.
A hidak fő adatait, jellemzőit az 1. táblázat foglalja össze.
A két hídszerkezet közös jellemzői
- Elődje 1930 előtt épült, a II. világháborúban megrongálódott, a tönkrement nyílásokat ideiglenes szerkezetekkel helyettesítették.
- A híd a harminc évvel ezelőtti átépítés előtt, az 1980-as évek elejéig, vasúti-közúti hídként üzemelt, a közelében épült új közúti híd átadásáig.
- Az új híd, a vasúti forgalom minél kisebb zavarása érdekében, a meglévő régi vasúti híd mellé épült új alépítményekre támaszkodik.
- Tervező az Uvaterv volt, az acél felszerkezetet a Ganz-MÁVAG gyártotta és szerelte.
- Az acélszerkezet helyszíni kapcsolatai NF csavarosak voltak, Zn szórással (a korábbiakban alkalmazott lángkezelés helyett).
- Az új rácsos acél felszerkezetet szakaszos hosszirányú betolással juttatták a végleges helyére, Csongrádnál a lehető legkevesebb segédjárom beépítésével, a tunyogmatolcsi hídnál segédjárom nélkül.
- Az új vasúti híd átadása után a mellette lévő régi hidat 1987-ben elbontották, csak a mederpillérek maradtak meg.
A csongrádi vasúti Tisza-híd rövid ismertetése, szerelése
Csongrád és Szentes között az első állandó hidat 1903 decemberében adták át. A 9 nyílású híd kéttámaszú rácsos szegecselt folytacél szerkezetekből állt, a meder felett 3 db 64,75 + 118,70 + 64,75 m támaszközű, kéttámaszú csonkaszegmens alakú tartókkal [1] (3. ábra).
A középső pillérek közti 120 m-es támaszköz akkor is és ma is a legnagyobb a magyarországi vasúti hidak között.
A II. világháborúban két medernyílásban a hídszerkezetet felrobbantották. A 120 m-es nyílásba 1946-ban még egy pillért építettek, és a nyílást egy 72 m támaszközű Róth–Waagner-rendszerű ideiglenes rácsos szerkezettel, valamint a magyarcsanádi Maros-híd 46,2 m-es támaszközű szerkezetével hidalták át [2], [3] (4. ábra).
Az 1906 óta vasúti-közúti hídként működő áthidaláson 1981-ben megszűnt a közúti forgalom, amikor a hídtól déli irányban, 570 m távolságra a 451. számú út részeként átadták az új közúti Tisza-hidat [4].
Az új vasúti híd a meglévő mellé épült déli irányban (tengelytávolságuk:10 m) az Uvaterv tervei szerint (főtervező: Néveri Imre).
Irodalomjegyzék
- [1] Angyal Andor: A csongrádi Tisza-híd helyreállítása. Magyar Közlekedés Mély- és Vízépítés, 1949. február, 66–75. o.
- [2] A csongrádi vasúti Tisza-híd (Bazsó Gyula, Evers Antal, Forgó Sándor, Kovács Ferenc, Néveri Imre, Ötvös Sándor). Uvaterv-kiadvány T – 6/86.
- [3] Néveri Imre – Zámolyi Ferenc: Az új csongrádi vasúti Tisza-híd tervezése. Mélyépítéstudományi Szemle, 1984,
- 5. szám, 199–208. o.
- [4] Vasúti hidak a Szegedi Igazgatóság területén (Főszerkesztő: Kiss Józsefné). Vasúti Hidak Alapítvány, Szeged (VII. Vasúti Hidász Találkozó alkalmából), 2009.
- [5] Néveri Imre: Épül Szentes és Csongrád között az új vasúti Tisza-híd. Uvaterv Híradó, 1986. március, 9. o.
- [6] Koller Ida: Acélhidak szerelése hosszirányú mozgatással. Közlekedésépítés-
- és Mélyépítéstudományi Szemle, 1989,
- 7. szám, 271–280. o.
- [7] Antal Tibor: A tunyogmatolcsi új vasúti Szamos-híd építése. Sínek Világa, 1987/1.
- [8] Forgó Sándor – Nagy Béla: A tunyogmatolcsi vasúti Szamos-híd. MÁV Debreceni Igazgatósága, Debrecen, 1986.
- [9] Ehal Zsuzsa – Forgó Sándor – Kiss Mihály – Nagy Péter: A tunyogmatolcsi vasúti Szamos-híd átépítése. Közlekedésépítés- és Mélyépítéstudományi Szemle, 1987, 7. szám, 273–283. o.
- [10] Vasúti hidak a Debreceni Igazgatóság területén (Erdei János, Hajós Bence, dr. Horváth Ferenc, Vörös József). Vasúti Hidak Alapítvány, Debrecen (V. Vasúti Hidász Találkozó alkalmából), 2003.
- [11] Koller Ida: Acélhidak szerelésének problémái. Egyetemi doktori értekezés – 1989.
- [12] Dénes Oszkár: Többtámaszú hidak beszabályozása támaszponti reakciómérések alapján. Mélyépítéstudományi Szemle, 1954, 3–4. szám, 198–223. o.
- [13] Dr. I. Koller: Some problems of erection of steel bridges in Hungary. Bridge Assessment Management and Design – Proceedings of the Centenary Year Bridge Conference, Cardiff, UK, Elsevier, 1994.
- [14] Dr. Iványi Miklós témavezető: Kutatási jelentés a csongrádi vasúti Tisza-híd próbaterheléséről. BME Acélszerkezetek Tanszék, 1986.
- [15] Dr. Szittner Antal – dr. Kálló Miklós – dr. Köröndi László: Az új tunyogmatolcsi és bánrévei vasúti hidak próbaterhelésének tapasztalatai. Közlekedésépítés- és Mélyépítéstudományi Szemle, 1989, 2. szám, 55–66. o.
- [16] Forgó Sándor (Vörös József nekrológja). Közúti Közlekedés- és Mélyépítéstudományi Szemle, 1998, 5. szám.
- [17] Duma György – Kaján László – Zámolyi Ferenc: A „Síkbeli keretszerkezetek” című program alkalmazása hídtervezésnél. Uvaterv Műszaki Közlemények, 83/1–2, 97–108. o.
- [18] Forgó Sándor – dr. Iványi Miklós: A vasúti acélhidak számítási modelljeivel kapcsolatos kérdések. Közlekedésépítés- és Mélyépítéstudományi Szemle, 1991, 12. szám.
- [19] Posgay György – dr. Imre Lajos: Barkhausen-zaj mérésen alapuló feszültségvizsgálat alkalmazása hidaknál és nagy acélszerkezeteknél. Közlekedésépítés- és Mélyépítéstudományi Szemle, 1991, 3. szám, 104–109. o.
- [20] Dr. I. Koller: Non-Destructive Testing of Hungarian Steel Bridges during their Erection. City University International Seminar, London, 1-3 July 1996. Structural Assessment: The Role of Large and Full Scale Testing.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.