Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A MÁV FKG Kft. vasúti híd munkái
A szigetelés tükörszintjének kialakítása kétéltű forgó felsővázas kotróval készült. A C30/37-XC1-F1-16 jelű beton mixerkocsiban Veszprémből érkezett a helyszínre, és az ott dolgozó brigád azonnal bedolgozta. A beton szilárdulásával párhuzamosan a szerkezet szigetelése zajlott. A tervező ún. Carbofol ernyőszigetelést alkalmazott. Az ernyőszigetelési rendszer a boltozat felett, a híd hosszmetszetével párhuzamosan két irányban lejtő és szivárgóban végződő ernyőként nyújt védelmet a felülről bejutó nedvesség ellen. A laza, kifagyott fugadarabok eltávolításáról, valamint a híd szárnyfalainak tisztításáról a magasnyomású vizes mosás gondoskodott. A fugázás és injektálás célja, hogy a terméskő repedéseit és a terméskő fal nagyobb hézagait tömítse.
Az ismertetett híd szegélyeinek vasalási tervei, az ernyőszigetelés szigetelési tervei előzetes felmérések után az MLD budapesti központjában, saját tervezésben készültek.
Kerethíd (áteresz) építése
A 11-es vasútvonal 725+14 hm-szelvényében Eplény és Veszprém állomások között 2014-ben építettük be a 3,00 × 4,00 m-es kerethidat. Az eredeti műtárgy egy kalodázott provizóriummal szélesített tartóbetétes teknőhíd volt. Ez a híd azonban az állapotát tekintve már nem felelt meg a modern műszaki követelményeknek, ezért elbontása szükségszerűvé vált. A kerethíd terveit alvállalkozásban az MSc Mérnöki Tervező és Tanácsadó Kft. készítette el.
Az építés az előkészítő munkálatokkal kezdődött, ugyanis egyrészt gondoskodni kellett a híd alatt átfolyó patak vízhozamának munkagödör feletti átemeléséről, másrészt a daru letalpalásához szükséges terület kialakításáról. A vasúti felépítményt az FKG Kft. veszprémi pályás fő-építésvezetősége bontotta el. A 3,00 × 4,00 m nyílású elemek üzemi előregyártással készültek, és közúton érkeztek a munkaterületre.
A kerethíd a vágánytengelyre merőlegesen 12,15 m hosszú és összesen 6 db, közel 30 t-s előregyártott elemből áll az alábbiak szerint: két fejelem (a befolyási és kifolyási oldalon), egy váltóelem (mely a keretelemek megfelelő csatlakozását biztosítja) és három általános elem. Az elemek egymáshoz gumiszalaggal tömített csapos, hornyos kialakításban csatlakoznak. A daruzáshoz Liebherr LTM1300/1 típusú, 300 t-s közúti autódarut használtunk (5. ábra).
Az elemek pontos összeillesztése az egyes elemek két oldalsó felületére erősített (már az üzemi előregyártás során beépített) „összehúzó csapokba” rögzített, „kézi működtetésű láncos vonszoló szerszámmal” történt. Az összehúzást a közúti autódaru is segítette, a 30 t-s elemeket megemelve csökkentette a vasalt alaplemez és a keretelemek alsó síkja közötti súrlódást. Az összehúzott elemek vágánytengelyre merőleges összetartását, valamint az alámosás megakadályozását a fejelemek végéhez épített lezárófog biztosítja. A keretelemek beépítése után következett a rétegekben tömörített háttöltés visszaépítése. Az építés során szükségessé vált a biztosítóberendezési kábelek kiváltása is, amit a MÁV Zrt. veszprémi TEB Osztálya végzett el. Ez a munka a Mérnöki Létesítmények Divíziójának eddigi legnagyobb méretű kerethíd-beépítése volt.
Hídgerendacsere
Városlőd-Kislőd
A 20-as vasútvonal Szentgál és Városlőd-Kislőd állomások közötti szakaszán, a 717+60 hm-szelvényben, 2014-re szükségessé vált a szegecselt acélszerkezet hídgerendáinak cseréje (6. ábra). Erre egyrészt a hídgerendák állapota, másrészt az újonnan tervezett vasúti pálya magassági és ívbeli korrekciója miatt volt szükség. A kivitelezést komoly tervezés előzte meg, ugyanis a hídgerendák megmunkálásának értékeit és az alálemezelés mértékét a korrekció miatt mind a magassági, mind a vízszintes vonalvezetésében módosult pálya adatai alapján kellett megadni. E tervek a felmérések alapján az MLD budapesti központjában, saját tervezésben készültek. A szegecselt hídon a hídgerendák a híd hossztartójának felső övéhez hídgerendacsavarral közvetlenül kapcsolódnak. Az alátétlemezek terv szerinti legyártását (hegesztését) a Gépészeti Üzletág végezte el. A 24 × 26 × 250 cm méretű hídgerendákat a vágányzár előtt a székesfehérvári telephelyen előzetesen megmunkálták. Mivel a vasúti híd közút felett van, a munkálatokhoz félútzárat is kellett kérni. Az útlezárást forgalomtechnikai tervezés és táblázás előzte meg.
Irodalomjegyzék
- Hídmunkák kiviteli tervei.
- Hídmunkák Technológiai Utasításai/MMT-i.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.