Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A MÁV Zrt. építészeti arculatának öröksége, fejlesztési irányai és jövőképe
A II. világháború a vasúti épületállományban súlyos károkat okozott. Több értékes létesítmény, mint például Székesfehérvár, Szolnok, Debrecen, Nyíregyháza állomások felvételi épületei megsemmisültek, és más épületekben is komoly károk keletkeztek. A felvételi épületek helyreállítási munkáit és az újak építését egyedi tervek alapján hajtották végre, majd a később épített felvételi épületeknél sem tértek vissza a típustervek alkalmazásának gyakorlatához, de nem törekedtek az egységes építészeti arculat formálására és az építészeti értékek megőrzésére sem.
Az 1990-es évektől zajlott nagyarányú vasútvonal-korszerűsítéseknél sem szabványtervek alapján építik az új létesítményeket. Emiatt a kialakított új állomások és azok megjelenése – a zalalövői vonal kivételével – esetleges, ennélfogva nem alkalmas a magyar vasút építészeti arculatának megújítására.
Az 1998-ban megkezdett rekonstrukciók megvalósítása során kísérlet történt az utasforgalmi épületek vasúti építészeti hagyományokon alapuló, a szakmatörténeti értékek védelmét biztosító modernizálására. A sikeres programot azonban 2003-ban leállították, mivel a szakma nem tudta elnyerni a döntéshozók támogatását a tervek folytatásához.
A közelmúltban lezárult, illetve jelenleg is zajló fejlesztések során felmutatható építészeti arculati eredmények:
A MÁV Zrt. esetében a jelenlegi vizuális arculatnak különösen fontos és jelentős formai eleme a vállalat üzemeltetésében lévő vasútvonalak mentén elhelyezkedő állomások építészeti arculata. Ezen belül:
- Az épületek formai és funkcionális kialakítása.
- Homlokzati felületeiken alkalmazott anyagok.
- Műtárgyak kialakítása és burkolatai.
- Perontetők, utasbeállók és a peronok bútorai.
- Az utastájékoztatás számára használt információs felületek, hirdetménytárolók és piktogramok.
- A nyílt vasúti vonalszakaszok mentén elhelyezett szerelvények, felsővezeték-tartó oszlopok, zajvédő falak színe és formavilága.
Az Ingatlanfejlesztési irodában dolgozó építészek célul tűzték ki a MÁV Zrt. építészeti és vizuális arculati öröksége értékeinek megőrzését és korhű módon történő helyreállítását, illetve indokolt esetben egy új épített vasúti környezet létrehozását, amely
- egységes formai és tartalmi elveken alapul;
- megfelel a jelenlegi korszerű funkcionális elvárásoknak;
- alkalmas arra, hogy a vasútüzemi technológiát hosszú távon kiszolgálja;
- az egységes vizuális megjelenést időtálló értéket jelentő építészeti kialakítással és anyaghasználattal valósítja meg.
A közelmúltban lezárult, illetve jelenleg is zajló fejlesztések során egységes építészeti arculati alapelveket képviselve az alábbi projekteket emelhetjük ki:
Vác vasútállomás felújítása
A projekt európai uniós forrásból, a NIF Zrt. bonyolításában valósulhatott meg. Az átfogó műszaki tartalmú projekt része volt a többi között a műemlék felvételi épület és környezetének felújítása [2]. Az épület külsejét, műemlékek esetében elvárt módon, egyedi, kutatási munkán alapuló tervezés alapján újították fel. A tervezés során szükséges feladat volt a korszerű funkciójú egységek, berendezések igényes beillesztése a korhű környezetbe (4., 5. ábra). Az épület belsejében már nagyrészt a mai kornak megfelelő anyagok, felületek, alkalmazott berendezések, termékek dominálnak egységes arculatteremtő elemekként (6. ábra).
Irodalomjegyzék
- [1] Vörös Tibor: Vasúti építészet. Budapest, MÁV Zrt., 2009.
- [2] Hartmann Erik: Vác állomás korszerűsítése (3. rész). A felvételi épület.
- Sínek Világa, 2016/4.
- [3] Madácsi Gábor: Magasépítményi beruházások a Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalon. Az egységes építészeti arculat. Sínek Világa, 2016/5.
- [4] B. Terbe Erzsébet: Hipotézismentes rekonstrukció Békéscsabán (1. rész) A „régi” romantikus indóház.
- Sínek Világa, 2017/2.
- [5] Bánszky Szabolcs: Hipotézismentes rekonstrukció Békéscsabán (2. rész)
- Az „új” felvételi épület felújítása.
- Sínek Világa, 2017/2.
- [6] Pálinkás Ferenc: A XIX. századi indóház újjászületése. A Déli Vasút utolsó I. osztályú felvételi épületének teljes rekonstrukciója. Sínek Világa, 2017/3.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.