A cikk szerzője:

Németh Attila okleveles infrastruktúra-építőmérnök
Széchenyi István Egyetem

Dr. habil. Fischer Szabolcs egyetemi docens
SZE

A polimer-kompozit hevederes ragasztott-szigetelt sínkötések (2. rész) – Vasúti pályás vizsgálatok

A polimer-kompozit hevederes ragasztott-szigetelt sínkötések (1. rész) Laboratóriumi vizsgálatok (Sínek Világa 2016/6. szám) folytatásaként ebben a cikkünkben a kísérleti jelleggel pályába épített polimer-kompozit (PK) és kontroll acélhevederes vizsgálatra kijelölt ragasztott-szigetelt sínillesztéseken elvégzett egyenességmérési eredmények, valamint a MÁV KFV Kft.-től kapott vágánygeometriai mérési adatok kiértékelését elemezzük. Tanulmányunk célja, hogy a polimer-kompozit hevederes ragasztott-szigetelt sínillesztés pályában való viselkedését összehasonlítsuk a MÁV-nál már bevált acélhevederes (GTI és MTH-P típusú) ragasztott-szigetelt sínillesztésekkel, és az összehasonlítás eredményét közreadjuk.

Tatabánya állomás

A kísérleti kötések beépítése után, a jobb vágányban (a polimer-kompozit és az acélhevederes ragasztott-szigetelt kötések esetében is) a pálya állapotában nagyobb mérvű romlási folyamat indult el a vizsgált 30 m-es kiértékelési hosszat tekintve. 2017. november 16/17-én KIAG szabályozás történt, amely jelentősen csökkentette a süppedésértékek nagyságát a kiértékelési hosszon. A területelven történő kiértékelés során a számított értékek változását az első (2015. március 30.) vizsgálati időponttól eltelt napok számának függvényében a 4. ábra szemlélteti.

4. ábra. A területi elven történő kiértékelés során kapott paraméterek ábrázolása az első, kiválasztott mérési időponthoz képest eltelt napok függvényében, Tatabánya állomás (30 vm hosszon)

Lébény-Mosonszentmiklós

A ragasztott-szigetelt sínillesztések beépítése előtt a kontrollkötés és környezete nagyobb fekszinthibákkal volt terhelt a polimer-kompozit hevederes illesztés beépítési helyszínéhez viszonyítva. A beépítés után (2016. szeptember 27.) mind a két ragasztott-szigetelt sínillesztésnél a vizsgált szakaszon a pálya állapota „beállt”, a trendvonal meredeksége közel konstans értéket mutat. Ez nagy részben annak köszönhető, hogy kísérleti jelleggel mindkét hevederes illesztés alatti aljközben és mélyebb zónákban, a szomszédos aljközökben is, ágyazatragasztást készített a beépítéskor a MÁV-Thermit Kft. Az 5. ábra mutatja a területi elven történő számítás során kapott értékek alakulását a polimer-kompozit hevederes és az acélhevederes ragasztott-szigetelt illesztés esetében az átgördült bruttótonna függvényében (az első vizsgálati időpontot véve forgalmi terhelési zéró pontnak).

5. ábra. Lébény-Mosonszentmiklós, területi elven történő kiértékelés az átgördült bruttótonna függvényében

Az egyenességmérés során kapott adatok kiértékelése

A Kelenföld–Hegyeshalom oh. 1-es számú vasúti fővonalon kísérleti jelleggel pályába épített polimer-kompozit hevederes ragasztott-szigetelt sínkötések és a kontrollvizsgálatra kijelölt, acélanyagú hevederekkel szerelt ragasztott-szigetelt sínkötések megfigyelése jelenleg is zajlik. Egyenességmérést végeztünk a kötések futó- és vezetőfelületein. A beépítési időpontoktól kezdődően minden mérési időpontra megállapítottuk a kötéseken az adott időpontig átgördült bruttótonna értékeket és az eltelt napok számát, megvizsgáltuk a mérések során regisztrált mérési grafikonok alatti területek változását, a jobb és a bal sínszálon mért értékek szórását, amellyel jellemeztük a sínillesztések állapotváltozását.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Polimer-kompozit hevederek vizsgá­la­ta laboratóriumban és dinamikus igénybevételek hatására pályában, ra­­gasz­tott-szigetelt kötésekben. MÁV Zrt. részére közfinanszírozású támogatásból megvalósuló kutatás-fejlesztési (K+F) munka, kutatási zárójelentés. Győr, 2017, 578 o.
  • [2] Polimer-kompozit hevederek kísérleti célú pályába építésének engedélyezéséhez szakvélemény. Győr, 2016, 43 o.
  • [3] Németh A., Fischer Sz. (2018): Investigation Of Glued Insulated Rail Joints With Special Fiber-Glass Reinforced Synthetic Fishplates Using In Continuously Welded Tracks. Pollack Periodica: An International Journal For Engineering And Information Sciences, 13:(2) pp. 77–86.
  • [4] MÁV D.54. Építési és pályafenntartási műszaki adatok, előírások, 1. kötet. Közlekedési Dokumentációs Vállalat, Budapest, 1987, 325 o.
  • [5] Dmitriy Kurhan: Determination of load for quasi-static calculations of rail­­way track stress-strain state. Acta Technica Jaurinensis, Vol. 9, No. 1, 2016, pp. 83–96, DOI: 10.14513/actatechjaur.v9.n1.400.
  • [6] Vitalii Kovalchuk, Mykola Sysyn, Julia Sobolevska, Olga Nabochenko, Bogdan Parneta, Andriy Pentsak: Theoretical study into efficiency of the improved longitudinal profile of frogs at railroad switches. Eastern European Journal of Enterprise Technologies, Vol. 4, No. 1 (94), 2018, pp. 27–36, DOI: 10.15587/1729-4061.2018.139502.
  • [7] M. P. Sysyn, V. V. Kovalchuk, D. Jiang: Performance study of the inertial monitoring method for railway turnouts. International Journal of Rail Transportation, 2018, DOI: 10.1080/23248378.2018.1514282.
  • [8] Vitalii Kovalchuk, Mykola Sysyn, Yuriy Hnativ, Olena Bal, Bogdan Parneta, Andriy Pentsak: Development of a promising system for diagnosing the frogs of railroad switches using the transverse profile measurement method. Eastern European Journal of Enterprise Technologies, Vol. 2, No. 1 (92), 2018, pp. 33–42, DOI: 10.15587/1729-4061.2018.125699.
  • [9] Vinkó Ákos, Bocz Péter: Experimental investigation on condition monitoring opportunities of tramway tracks. Periodica Polytechnica Civil Engineering, Vol. 62, No. 1, 2017, pp. 180–190, DOI: 10.3311/PPci.10541.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2018 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©