Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A szolnoki Tisza-híd gyártási és szerelési munkái
Hétnapos vágányzár
2014. október 5-én 00:00-kor megkezdődött a hétnapos vágányzár. Miután az utolsó vonat elhagyta, a Szolnok és Szajol közötti állomásközt kikapcsolták, majd elbontották a felsővezetéki hálózatot, elvágták a síneket, és megkezdődött a 2300 t-s régi hídszerkezet mozgatása. 20-22 cm-es emelés után a sarukat részlegesen elbontottuk, és elhelyeztük a „csúszószánkókat”. A csúszószánkókhoz rögzíteni kellett a Dywidag-rudakat. A híd kihúzása az V. és VII. pilléren 1-1 db ∅36 mm Dywidag-rúd, míg középen a VI. pilléren 4 db ∅36 mm Dywidag-rúd segítségével történt (7. ábra).
A régi híd október 6-án reggel 7 órakor „érkezett” meg a befolyási oldalon megépített segédjármokra (8. ábra).
Ezután – hasonló technológiával – következett az új északi oldali híd betolása.
Az új hídszerkezet még aznap este, azaz a vágányzár kezdetét követő negyvenedik órában már a helyén volt!
A híd pontos geometriai beállítása után megtörtént a felszerkezet sarura engedése és rögzítése, az ártéri hidak csatlakozásának kialakítása, az Edilon vályúk és a sínek elhelyezése, majd az Edilon kiöntése, a dilatációs berendezések és a terelőelemek megépítése.
Az új kábelcsatornába behúztuk az új biztosítóberendezési, biztonságtechnikai és távközlési kábeleket, valamint az új felsővezetéki hálózat is megépült.
A vágányzár utolsó előtti éjszakáján 6 db M62-es mozdonnyal rendben lezajlott a híd statikus és dinamikus (40 km/h) próbaterhelése is.
Október 11-én az Üzemeltető, a Megrendelő és a Mérnökszervezet szakági képviselőivel eredményes forgalombahelyezési eljárást bonyolítottunk le, így a Szolnok–Szajol állomásköz hétnapos teljes vágányzárában tervezett hídcserét sikeresen végrehajtottuk.
A nagy Tisza-híd cseréje mellett mindenképpen említést érdemel, hogy a hídtól északi irányba Szajol felé ~150 m-re a 7. fázisban megépítettünk egy új, 40,0 m-es Tisza-ártéri hidat. A híd cölöpalapozású, felszerkezete 2 db különálló, ortotróp pályalemezes, felsőpályás, ágyazatátvezetéses, szekrény keresztmetszet. A híd létesítésének célja, hogy tiszai árvíz idején közel 100 m2-rel megnövelje a hidrológiai folyosó átfolyási keresztmetszetét. A híd építésének érdekessége, hogy a vasúti forgalom fenntartása miatt egy terelővágányt kellett építenünk (9. ábra).
A hétnapos vágányzárat követően nem volt időnk a pihenésre, hiszen október 12-én már meg is kezdődtek a 8. fázis, azaz a Millér–Szajol jobb vágány kizárása alatt elvégzendő kivitelezési tevékenységek. A munkák ütemterv szerint elkészültek, a déli (jobb pálya) hídszerkezet hosszirányú tolása befejeződött, a híd a végleges pozícióját november végéig érte el (10. ábra). A keresztirányú tolás, az ártéri hidakhoz történő csatlakozás megépítése, az Edilon rendszer kiépítése az előzőekben ismertetett technológiával december elején ezen a hídon is megtörtént.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.