Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A vágánykorszerűsítések minőségét befolyásoló tényezők és egy átépítés tapasztalatai
Padkán jelentkező repedések
A padka anyagát képező PSS (SZK1) rétegen lévő hibák az adott szakaszok átépítése utáni első években jelentkeztek. A problémát részben a padkán hossz- és keresztirányban megjelenő, változó (5–50 mm) méretű, részben a vágányra merőleges irányú repedések jelentik (4. ábra). A kivitelező garanciális kötelezettségeinek eleget téve, 2012–2016 között minden évben beavatkozott, hogy lehetőségeihez mérten kijavítsa a felmerült hibákat. A hibák jellegétől függetlenül, meglátásunk szerint, a padkarepedések nincsenek szoros összefüggésben a korábbi mozdonybeutazások során tapasztalt rendellenes mozgásokkal, hiszen olyan helyeken is nagy számmal voltak padkahibák (pl. Fegyvernek-Örményes–Kisújszállás állomások között), ahol alapvetően nem volt probléma a pálya állapotával.
Peronok
A peronok esetében is merültek fel hibák, ami jellemzően a térburkoló elemek közötti hézagok kialakulásában, illetve a peronszegély vágánytengely felé dőlésében nyilvánult meg. A hézagok mérete nem tekinthető állandónak, nagyban függ a hőmérsékleti viszonyoktól. Szükséges lesz, elsősorban a peronszegélyek vágányzárban történő eredeti geometriai állapotának visszaállítása, valamint a térburkoló elemek közötti hézagok megszüntetése (kitöltés szóróhomokkal, elemek újrakiosztása stb.).
Általánosságban megállapítható, hogy a kivitelező az üzemeltetővel maximálisan együttműködve végezte el a szükséges a beavatkozásokat, segítve ezzel az elvárt szolgáltatási színvonal biztosítását.
A fentiekben bemutatott rendszerbeli hiányosságok megelőzése esetén az üzemeltetői költségek (befektetett munka, vágányzári idő stb.) csökkenthetők, és ugyanakkor a szolgáltatási színvonal is javítható. A beruházónak, a tervezőnek, a kivitelezőnek és az üzemeltetőnek is közös célja kell, hogy legyen, hogy ezek a hibák a jövőben ne forduljanak elő.
Szándékunk szerint érintettük azokat a vágánykorszerűsítések minőségét befolyásoló legfontosabb tényezőket és tapasztalatokat, amelyek megfelelősége, illetve javítása feltétele egy életciklus-szemléletű pályakarbantartás működtetésének. A tapasztalatok mielőbbi hasznosítása elősegítheti azt, hogy a jövőben várhatóan csökkenő EU-s támogatásokat nagyobb hatékonysággal tudjuk felhasználni a hazai vágányhálózat üzemeltetése során.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.