Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A XX. század legnagyobb magyar vasúti katasztrófái (4. rész) – Mende
A mendei katasztrófa
Szinte napra pontosan 5 évvel a paládicspusztai szerencsétlenség után, 1968. december 22-én vasárnap, két nappal szenteste előtt Mende és Tápiósüly (1970-től egyesült végérvényesen Tápiósáppal Sülysáp néven) között, a pusztaszentistváni őrháztól kb. 150 m-re a 254/5. szelvényben több emberéletet követelő vasúti összeütközéses baleset történt. A karácsonyi csúcsforgalomban a Budapest-Keleti pályaudvarról 16 óra 15 perckor Békéscsabára induló 6616/a számú, 8 zsúfolt kocsival közlekedő ünnepi mentesítő személyvonat 17 óra 5 perckor nem tudta már elkerülni az összeütközést az 5565. számú, Budapest felé 53 kocsival haladó, 1227 tonnás tehervonattal [1]. Az összeütközés következtében a személyvonat 424 142 számú gőzmozdonya és az első két személykocsija kisiklott, súlyosan megrongálódott, az ott utazók közül többen meghaltak, illetve megsérültek. A teherszelvény M62 056 pályaszámú dízelmozdonya [2] és 11 teherkocsija darabokra tört, további kettő roncsolódott (1. kép). A legelső hírek még csak 6 elhunytról és 30 sebesültről szóltak.
Egy helyszíni tudósító így írt az esetről: „Ezt a kis katlant most az esti órákban sűrű köd tölti meg. És zaj, gőz, süvöltés, motorok dübörgése, emberek furcsa, szaggatott kiáltozása, valami zűrzavaros, pokoli lárma. A sínpár bal oldalán jeges, csúszós sárban, ködben és sötétben emberek – vasutasok, katonák, rendőrök, tűzoltók, magas rangú tisztek és egyszerű mendei parasztok – botorkálnak. Velük lépegetek, csúszkálok. Előttem néhány lépésnyire dr. Rödönyi Károly miniszterhelyettes, a MÁV vezérigazgatója. Mögöttem magas rangú rendőrtisztek és 18-19 évnél nem idősebb szovjet kiskatonák. A ködben és a sötétben szinte lehetetlen megállapítani: mi ez az alaktalan, hatalmas törmelékhalom a vasúti sínen. A személyvonat 424-es mozdonya összezúzódva, a sínek fölé emelkedve, valósággal belefúródott a vele szembejövő tehervonat Diesel-mozdonyába. A személyvonat első két kocsija összeroppant. A legelső kocsi teljesen becsúszott a mozdony alá. A tehervonat rakománya – ócskavas, gépalkatrészek, sörösüvegek, tojástartók – elborítják a vágány környékét. A teherkocsik égnek ágaskodó kerekekkel egymás hegyén-hátán...” [2]
A mentők, tűzoltók, katonák, rendőrök, önkéntesek és a helyi lakosok azonnal hozzáláttak a műszaki mentéshez, amit a sűrű köd, később az ónos eső nehezített [3] (2. kép). Legalább 300 vasutas is dolgozott a helyszínen három 120 t-s daruval (3. kép). Óriási roncshalmaz állt a síneken és a töltésen. Csanádi György közlekedés- és postaügyi miniszter is a helyszínre sietett.
Az érintettek azonosítása is elkezdődött, a sebesülteket budapesti kórházakba szállították mielőbbi szakszerű ellátás céljából.
A Budapest és Újszász közötti forgalmat időlegesen vonatpótló autóbuszokkal oldotta meg a MÁV, illetve a távolsági vonatok kerülő útirányon, Cegléden át közlekedtek [3]. A szerencsétlenség okainak vizsgálatát a hatóságok azonnal megkezdték. Pirkadatra rajzolódott ki igazán a baleset súlyossága, a halottak száma 35-re, a sebesülteké 55-re emelkedett. A személyvonat gyermekkocsiját érte a legnagyobb kár, szinte teljesen összeroncsolódott [4]. E szerelvény mozdonyvezetője, az 54 éves Papp László és a figyelőfűtő, Csüllög Endre, mivel leugrottak a szerelvényről, túlélték az ütközést, de súlyos sérüléseket szenvedtek. Patai I. Ferenc tüzelőfűtő a rázuhant szén miatt elhunyt. A jobb vágányon csak 22 óra, míg a balon 27 és fél óra után indulhatott újra a forgalom [5].
Irodalomjegyzék
- [1] Lánczos Péter – Botlik László: Mende. Vasútgépészet, 1994. 1. szám., 41–48. o.
- [2] A mendei vasúti tömegszerencsétlenség oka: A helytelen vágányra irányították a személyvonatot. Magyar Hírlap, 1968. december 24., 223. szám, 7. o.
- [3] Súlyos vasúti szerencsétlenség Mende és Sülysáp között. Népszabadság, 1968. december 23., 301. szám, 5. o.
- [4] Súlyos vasúti szerencsétlenség Mende és Tápiósüly között. Magyar Nemzet, 1968. december 23., 301. szám, 3. o.
- [5] Percek alatt minden orvos a műtőben volt. Esti Hírlap, 1968. december 23., 302. szám, 5. o.
- [6] Hivatalos jelentés a mendei vasúti szerencsétlenségről. Magyar Nemzet, 1968. december 24., 302. szám, 5. o.
- [7] Sorozatos szabálytalanságok okozták a mende–sülysápi vasúti katasztrófát. Népszabadság, 1969. február 14., 37. szám, 9. o.
- [8] Újabb jelentések a vasúti tömegszerencsétlenségről. Népszabadság, 1968. december 24., 7. o.
- [9] Már nincsenek életveszélyben a vasúti szerencsétlenség sérültjei. Népszabadság, 1968. december 28., 303. szám, 4. o.
- [10] Vasúti és üzemi szerencsétlenség. Kanadai Magyar Munkás – Új Szó, 1969. február 1., 26. szám, 4. o.
- [11] A Pest Megyei Főügyészség vádirata a mendei vasúti katasztrófa ügyében. Magyar Hírlap, 1969. február 26., 56. szám, 8. o.
- [12] Gergely László: Egy tragikus évforduló. Vasút: A Vasutas Dolgozók Gazdasági és Műszaki Lapja, 1969, 12. szám, 12–14. o.
- [13] Ítélkezett a bíróság a mendei vasúti szerencsétlenség ügyében. Magyar Nemzet, 1969. április 1., 75. szám, 5. o.
- [14] Ítélet a mendei vasúti szerencsétlenség ügyében. New Yorki Magyar Élet, 1969. április 19., 16. szám, 5. o.
- [15] Jogerős a mendei vasúti forgalmista büntetése. Magyar Nemzet, 1969. június 18., 139. szám, 9. o.
- [16] http://iho.hu/hir/otven-eve-mar-tehervonat-rohant-egy-szemelybe-mende-es-sulysap-kozott-181222 2019.08.28. 9:05
- [17] https://www.origo.hu/tudomany/20181216-mendei-vasuti-katasztrofa-1968-december-22.html 2019.08.28. 9:01)
- [18] Képriport a mendei vasúti balesetről. Tükör, 1968. december 31., 53. szám, 3. o.
- [19] http://www.lococlub.hu/baleset.php?id=99 2019.08.27. 9:53
- [20] Képriport a mendei vasúti balesetről. Tükör, 1969. március 25. 12. szám, 9. o.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.