Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Alagutak kapuzatánál kialakuló síndilatációs mozgások
Az egyes terhelési esetekből és a teherkombinációkból a terhelt modellen kialakuló hosszirányú elmozdulásokat és a sínben ébredő normálerőket a 2. táblázat foglalja össze a teherállások esetére. Ha a fenti modellre csak a hőterhek hatnak – 2. táblázat szerinti 1. és 2. jelű teheresetek –, akkor az I. és a VII. teherállásnál keletkezik a legnagyobb sínelmozdulás, értéke 2,67 mm.
Amennyiben csak fékezés vagy gyorsítás hat a vágányra (3. és 4. jelű teheresetek) – hőmérséklet-változás nem –, akkor nem alakul ki sem jelentős elmozdulás, sem normálerő a sínben. Az egy sínszálra ható fékezés megoszló ereje 10 kN/m, az ágyazat hosszirányú rugalmassága K = 30 kN/mm/m, határereje p = 15 N/mm, a kialakuló hosszirányú elmozdulás pedig ex = 0,33 mm. A fékezési szakasz elejénél és végénél alakul ki a sínben 24,10 kN normálerő a csatlakozó terheletlen ágyazat p = 5 N/mm határereje miatt.
A téli és nyári hőmérséklet-változásból, valamint a jobbra, illetve balra ható fékezőerőkből álló teherkombinációk és ezek teherállásai esetén kialakuló hosszirányú elmozdulásokat, valamint a sínben ébredő normálerőt a 2. táblázat 5–8. teherkombinációi tüntetik fel.
Irodalomjegyzék
- [1] MÁV Zrt. D.12/H. Utasítás: Hézagnélküli felépítmény építése, karbantartása és felügyelete, Budapest: 2009.
- [2] Magyar Államvasutak Zrt. D54. sz. építési és pályafenntartási műszaki adatok, előírások I., Budapest: 1986.
- [3] Dr. Megyeri J. Vasútépítéstan. Budapest: KÖZDOK; 1991.
- [4] EN 13146-1:2012+A1:2014, European Standard, Railway applications, track, test methods for fastening systems, Part 1. Determination of longitudinal rail restraint, European Committee for Standardization, ICS 93.100, 2012.
- [5] MSZ EN 1991-2:2006, European Standard, Eurocode 1, Actions on bridges, Part 2, Traffic loads on bridges, European Committee for Standardization, ICS 91.010.30, 93.040, 2006.
- [6] Liegner N, Kormos Gy, Papp H. Solutions of omitting rail expansion joints in case of steel railway bridges with wooden sleepers, Periodica Polytechnica, DOI: 10.331/PPci.8169, 2015;59(4):495–502.
- [7] Papp H, Liegner N. Investigation of internal forces in the rail due to the interaction of CWR tracks and steel bridges with ballasted track superstructure, Pollack Periodica. DOI: 10.1556/606.2016.11.2.6, 2016;11(2):65–74. www.akademiai.com
- [8] Papp H, Liegner N. The interaction of steel railway bridges with wooden sleepers and loaded CWR tracks in respect of longitudinal forces, CETRA 2016, 4th International Conference on Road and Railway Infrastructure, 23-25 May 2016, Sibenik, Croatia. ISSN 1848-9842.
- [9] A BME Út- és Vasútépítési Tanszék Pályaszerkezetek Laboratóriumában végzett saját mérések alapján.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.