A cikk szerzője:

Dr. Liegner Nándor egyetemi docens
BME Út- és Vasútépítési Tanszék

Alagutak kapuzatánál kialakuló síndilatációs mozgások

A vasúti pálya alagutakban történő átvezetésénél a vasúti felépítményre eltérő hőmérsékleti viszonyok hatnak, mint a csatlakozó pályaszakaszokon. Az alagutak kapuzatainál létrejövő hőmérséklet-különbség miatt dilatációs mozgások lépnek fel abban az esetben is, ha a sínszálakat megszakítás nélkül, hézagnélküli kialakítással vezetik át. A kutatás célja, hogy meghatározzuk a dilatációs mozgások és a sínben ébredő normálerő nagyságát az alagútkapuzatok térségében, az alagútban is és a csatlakozó földművön lévő pályaszakaszokon is 54E1 sínrendszerű, zúzottkő ágyazatú felépítmény feltételezésével.


Az egyes terhelési esetekből és a teherkombinációkból a terhelt modellen kialakuló hosszirányú elmozdulásokat és a sínben ébredő normálerőket a 2. táblázat foglalja össze a teherállások esetére. Ha a fenti modellre csak a hőterhek hatnak – 2. táblázat szerinti 1. és 2. jelű teheresetek –, akkor az I. és a VII. teherállásnál keletkezik a legnagyobb sínelmozdulás, értéke 2,67 mm.


Amennyiben csak fékezés vagy gyorsítás hat a vágányra (3. és 4. jelű teheresetek) – hőmérséklet-változás nem –, akkor nem alakul ki sem jelentős elmozdulás, sem normálerő a sínben. Az egy sínszálra ható fékezés megoszló ereje 10 kN/m, az ágyazat hosszirányú rugalmassága K = 30 kN/mm/m, határereje p = 15 N/mm, a kialakuló hosszirányú elmozdulás pedig ex = 0,33 mm. A fékezési szakasz elejénél és végénél alakul ki a sínben 24,10 kN normálerő a csatlakozó terheletlen ágyazat p = 5 N/mm határereje miatt.

4. ábra. Nyári hőmérséklet mellett a sín hosszirányú elmozdulási ábrája a terheletlen modellen [mm]

5. ábra. A 7. számú (nyári) teherkombináció esetén a sín hosszirányú elmozdulási ábrája; a fékezés az alagút kapuzata előtt 200 m-rel kezdődik [mm]6. ábra. A 7. számú (nyári) teherkombináció esetén a sínben ébredő normálerő ábrája; a fékezés az alagút kapuzata előtt 200 m-rel kezdődik [mm]
A téli és nyári hőmérséklet-változásból, valamint a jobbra, illetve balra ható fékezőerőkből álló teherkombinációk és ezek teherállásai esetén kialakuló hosszirányú elmozdulásokat, valamint a sínben ébredő normálerőt a 2. táblázat 5–8. teherkombinációi tüntetik fel.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] MÁV Zrt. D.12/H. Utasítás: Hézagnélküli felépítmény építése, karbantartása és felügyelete, Budapest: 2009.
  • [2] Magyar Államvasutak Zrt. D54. sz. építési és pályafenntartási műszaki adatok, előírások I., Budapest: 1986.
  • [3] Dr. Megyeri J. Vasútépítéstan. Budapest: KÖZDOK; 1991.
  • [4] EN 13146-1:2012+A1:2014, European Standard, Railway applications, track, test methods for fastening systems, Part 1. Determination of longitudinal rail restraint, European Committee for Standardization, ICS 93.100, 2012.
  • [5] MSZ EN 1991-2:2006, European Standard, Eurocode 1, Actions on bridges, Part 2, Traffic loads on bridges, European Committee for Standardization, ICS 91.010.30, 93.040, 2006.
  • [6] Liegner N, Kormos Gy, Papp H. Solutions of omitting rail expansion joints in case of steel railway bridges with wooden sleepers, Periodica Polytechnica, DOI: 10.331/PPci.8169, 2015;59(4):495–502.
  • [7] Papp H, Liegner N. Investigation of internal forces in the rail due to the interaction of CWR tracks and steel bridges with ballasted track superstructure, Pollack Periodica. DOI: 10.1556/606.2016.11.2.6, 2016;11(2):65–74. www.akademiai.com
  • [8] Papp H, Liegner N. The interaction of steel railway bridges with wooden sleepers and loaded CWR tracks in respect of longitudinal forces, CETRA 2016, 4th International Conference on Road and Railway Infrastructure, 23-25 May 2016, Sibenik, Croatia. ISSN 1848-9842.
  • [9] A BME Út- és Vasútépítési Tanszék Pályaszerkezetek Laboratóriumában végzett saját mérések alapján.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2021 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©