Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Alagutak kapuzatánál kialakuló síndilatációs mozgások
A sín számított legnagyobb hosszirányú elmozdulása 4,89 mm, ami nyári hőmérséklet-változás és jobbra irányuló, tehát a benapozott szakaszról az alagútba irányuló fékezés (7. teherkombináció) mellett alakul ki, a sínben ébredő nyomóerő az alagút bejáratánál pedig 518,1 kN. A sín hosszirányú elmozdulását az 5. ábra, a sínben ébredő normálerőt a 6. ábra szemlélteti. Téli hőmérséklet-változás és balra (alagútból kifelé) ható fékezés mellett (6. teherkombináció) a sín legnagyobb elmozdulása 3,52 mm, a sínben ébredő legnagyobb húzóerő 785,8 kN (7. és 8. ábra).
A „B” jelű hőterhek hatására létrejövő mozgások és igénybevételek hosszú alagút esetén
Hőmérséklet-változásból kialakuló hatások a vonatok terhét figyelmen kívül hagyó terheletlen modellen
A hőmérséklet-változásból a terheletlen modellen számított elmozdulásokat és normálerőket a 3. táblázat tünteti fel. A téli hőmérséklet mellett a sínben ébredő normálerőt a 9. ábra, a sín elmozdulását pedig a 10. ábra tünteti fel.
A terheletlen modellben felvett hőmérséklet-változás és ágyazási viszonyok mellett
- a sínben ébredő normálerő téli hőmérséklet mellett az alagútban 224,5 kN, az alagúton kívül 1001,67 kN;
- a sín legnagyobb hosszirányú elmozdulása téli hőmérséklet mellett 10,37 mm, ami az alagút kapuzatánál keletkezik;
- a sínben ébredő normálerő nyári hőmérséklet mellett az alagútban 86,35 kN, az alagúton kívül 777,15 kN;
- a sín legnagyobb hosszirányú elmozdulása nyári hőmérséklet mellett 8,26 mm, ami az alagút bejáratánál keletkezik.
Irodalomjegyzék
- [1] MÁV Zrt. D.12/H. Utasítás: Hézagnélküli felépítmény építése, karbantartása és felügyelete, Budapest: 2009.
- [2] Magyar Államvasutak Zrt. D54. sz. építési és pályafenntartási műszaki adatok, előírások I., Budapest: 1986.
- [3] Dr. Megyeri J. Vasútépítéstan. Budapest: KÖZDOK; 1991.
- [4] EN 13146-1:2012+A1:2014, European Standard, Railway applications, track, test methods for fastening systems, Part 1. Determination of longitudinal rail restraint, European Committee for Standardization, ICS 93.100, 2012.
- [5] MSZ EN 1991-2:2006, European Standard, Eurocode 1, Actions on bridges, Part 2, Traffic loads on bridges, European Committee for Standardization, ICS 91.010.30, 93.040, 2006.
- [6] Liegner N, Kormos Gy, Papp H. Solutions of omitting rail expansion joints in case of steel railway bridges with wooden sleepers, Periodica Polytechnica, DOI: 10.331/PPci.8169, 2015;59(4):495–502.
- [7] Papp H, Liegner N. Investigation of internal forces in the rail due to the interaction of CWR tracks and steel bridges with ballasted track superstructure, Pollack Periodica. DOI: 10.1556/606.2016.11.2.6, 2016;11(2):65–74. www.akademiai.com
- [8] Papp H, Liegner N. The interaction of steel railway bridges with wooden sleepers and loaded CWR tracks in respect of longitudinal forces, CETRA 2016, 4th International Conference on Road and Railway Infrastructure, 23-25 May 2016, Sibenik, Croatia. ISSN 1848-9842.
- [9] A BME Út- és Vasútépítési Tanszék Pályaszerkezetek Laboratóriumában végzett saját mérések alapján.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.