A cikk szerzője:

Radvánszky Réka alépítményi szakértő
MÁV Zrt. PTIG

Alépítményhibás pályaszakaszok helyreállítása a 20-as számú vasútvonalon

Napjainkban erőn felüli teljesítményt kíván a 150 éve épült vasútvonalak fenntartása a növekvő elegytonna, tengelyterhelés és sebesség mellett. A jelen kor követelményei a vasútvonallal egyidős földműveken olyan forgalmat gátló károsodásokhoz vezetnek, melyek a hagyományos üzemeltetés keretein belül, az arra fordítható forrásokkal és fizikai létszámmal nem szüntethetők meg. A negatív hatások mellett a helyreállításhoz szükséges tervkészítés, a munka műszaki, pénzügyi és szerződéses előkészítése, a kivitelezés elhúzódása egyre gyorsuló romlási folyamatot eredményez.

A tömörítést az acélpalástos henger végzi 10–30 m hengerlési hosszal (7. ábra). A felület profilozását gréderrel végzik (8. ábra), majd amennyiben a víztartalma nem megfelelő, utókezelik. A stabilizált réteg minőség-ellenőrzése a rétegvastagság, a tömörség és a teherbírás méréséből áll. A stabilizált rétegben a tömörségértéknek Trp ≥ 92%-nak, a teherbírásértéknek E2stat ≥ 50 MPa-nak, illetve Edin ≥ 35 MPa-nak kell lennie. A méréseket lehetőleg a stabilizációt követő 48 óra elteltével kell elvégezni. A teherbírásmérések során figyelembe kell venni, hogy a szilárdulás időigényes folyamat, s a teherbírás jelentős növekedéséhez napok (hetek) szükségesek.
A stabilizálási eljárás csak akkor biztosítja a megfelelő töltésállékonyságot és nyugodt pályafekvést, ha a környezetében lévő felszíni és felszín alatti vizek elvezetése, befogadóba juttatása megoldott.

A helyreállítási munkák

A két alépítményhibás pályaszakasz helyreállítási munkáit a közbeszerzési eljárásban nyertes vállalkozó egy ütemben, 2018. június 12. és december 15. között végezte. A Veszprém–Ajka állomások közötti, június 18-ától augusztus 31-éig tartó koncentrált vágányzári munkák idején a naponta járatos 27 tehervonat menetrend-módosítással, kerülő útirányon, illetve a 28 személyszállító vonat pótlására hétköznapokon járatonként 53 autóbusz közlekedett. A helyszín megközelítését szolgáló ideiglenes utak építése után kezdték meg a terület előkészítő munkáit, majd a pálya- és tartozékainak bontását.

Veszprém–Herend

A Veszprém–Herend közötti szakaszon a töltés felső ~0,70 m vastag zúzottkővel keveredett salak-, illetve szervesanyagrétegét kitermelték (9. ábra). A meglévő 1,00 m nyílású tartóbetétes teknőhidat elbontották (10. ábra), helyére a tervezett 1,5/1,5 m névleges nyílású vasbeton keret­hidat beépítették (11. ábra). A műtárgy háttöltésébe és további két szelvényben a földmű esetleges mozgásának megfigyelésére süllyedésmérő csöveket telepítettek (12. ábra).

9. ábra. Zúzottkővel keveredett salakréteg letermelése (Fotó: Radvánszky Réka)10. ábra. Elbontott kerethídhoz csatlakozó földmű (Fotó: Radvánszky Réka)11. ábra. Kerethíd építése (Fotó: Radvánszky Réka)12. ábra. Süllyedésmérő cső beépítése (Fotó: Radvánszky Réka)

13. ábra. Elkészült meszes stabilizáció (Fotó: Radvánszky Réka)14. ábra. CKT-réteg beépítése a híd-földmű átmeneti szakaszán (Fotó: Balics Gergely)

A hibás alépítményi részek elbontása után a visszaépítés megkezdésére a beavatkozási határon a geotechnikai tervező adott engedélyt. A salak és szervesanyag­mentes, térfogatváltozó agyagréteget 0,50 m vastagságban meszes kötőanyaggal stabilizálták (13. ábra). A műtárgy és a csatlakozó földmű közötti 18,00 m hosszú átmeneti szakasz kialakítására 30–50 cm vastagságú CKT-réteget alkalmaztak (14. ábra), a meszes talajkezelésre ráfuttatva.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »

Irodalomjegyzék

  • MÁV Zrt. Tervtár, Szombathely.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2019 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©