Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Alépítményhibás pályaszakaszok helyreállítása a 20-as számú vasútvonalon
A tömörítést az acélpalástos henger végzi 10–30 m hengerlési hosszal (7. ábra). A felület profilozását gréderrel végzik (8. ábra), majd amennyiben a víztartalma nem megfelelő, utókezelik. A stabilizált réteg minőség-ellenőrzése a rétegvastagság, a tömörség és a teherbírás méréséből áll. A stabilizált rétegben a tömörségértéknek Trp ≥ 92%-nak, a teherbírásértéknek E2stat ≥ 50 MPa-nak, illetve Edin ≥ 35 MPa-nak kell lennie. A méréseket lehetőleg a stabilizációt követő 48 óra elteltével kell elvégezni. A teherbírásmérések során figyelembe kell venni, hogy a szilárdulás időigényes folyamat, s a teherbírás jelentős növekedéséhez napok (hetek) szükségesek.
A stabilizálási eljárás csak akkor biztosítja a megfelelő töltésállékonyságot és nyugodt pályafekvést, ha a környezetében lévő felszíni és felszín alatti vizek elvezetése, befogadóba juttatása megoldott.
A helyreállítási munkák
A két alépítményhibás pályaszakasz helyreállítási munkáit a közbeszerzési eljárásban nyertes vállalkozó egy ütemben, 2018. június 12. és december 15. között végezte. A Veszprém–Ajka állomások közötti, június 18-ától augusztus 31-éig tartó koncentrált vágányzári munkák idején a naponta járatos 27 tehervonat menetrend-módosítással, kerülő útirányon, illetve a 28 személyszállító vonat pótlására hétköznapokon járatonként 53 autóbusz közlekedett. A helyszín megközelítését szolgáló ideiglenes utak építése után kezdték meg a terület előkészítő munkáit, majd a pálya- és tartozékainak bontását.
Veszprém–Herend
A Veszprém–Herend közötti szakaszon a töltés felső ~0,70 m vastag zúzottkővel keveredett salak-, illetve szervesanyagrétegét kitermelték (9. ábra). A meglévő 1,00 m nyílású tartóbetétes teknőhidat elbontották (10. ábra), helyére a tervezett 1,5/1,5 m névleges nyílású vasbeton kerethidat beépítették (11. ábra). A műtárgy háttöltésébe és további két szelvényben a földmű esetleges mozgásának megfigyelésére süllyedésmérő csöveket telepítettek (12. ábra).
A hibás alépítményi részek elbontása után a visszaépítés megkezdésére a beavatkozási határon a geotechnikai tervező adott engedélyt. A salak és szervesanyagmentes, térfogatváltozó agyagréteget 0,50 m vastagságban meszes kötőanyaggal stabilizálták (13. ábra). A műtárgy és a csatlakozó földmű közötti 18,00 m hosszú átmeneti szakasz kialakítására 30–50 cm vastagságú CKT-réteget alkalmaztak (14. ábra), a meszes talajkezelésre ráfuttatva.
Irodalomjegyzék
- MÁV Zrt. Tervtár, Szombathely.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.