A cikk szerzője:

Radvánszky Réka alépítményi szakértő
MÁV Zrt. PTIG

Alépítményhibás pályaszakaszok helyreállítása a 20-as számú vasútvonalon

Napjainkban erőn felüli teljesítményt kíván a 150 éve épült vasútvonalak fenntartása a növekvő elegytonna, tengelyterhelés és sebesség mellett. A jelen kor követelményei a vasútvonallal egyidős földműveken olyan forgalmat gátló károsodásokhoz vezetnek, melyek a hagyományos üzemeltetés keretein belül, az arra fordítható forrásokkal és fizikai létszámmal nem szüntethetők meg. A negatív hatások mellett a helyreállításhoz szükséges tervkészítés, a munka műszaki, pénzügyi és szerződéses előkészítése, a kivitelezés elhúzódása egyre gyorsuló romlási folyamatot eredményez.

A kezelt földműre, az elkészült átmeneti zóna határáig, durva szemcsés töltésképző anyagot (15. ábra), a zárórétegre georadarral észlelhető geotextíliát, majd 40 cm védő-erősítő réteget építettek. A zúzottkőágyazat megerősítésére triaxi­ális georácsot terítettek (16. ábra). A bal oldali rézsű burkolására természetes alapú fűszövetet alkalmaztak (17. ábra). A pálya jobb oldalán íves szelvényű előregyártott elemekből burkolt árkokat építettek (18. ábra), becsatlakoztatva a műtárgyakhoz. A felépítményt a vízszintes és magassági vonalvezetés vonatkozásában 225 kN tengelyterhelés és 120 km/h tervezési sebesség figyelembevételével építették meg (19. ábra).

15. ábra. Töltésképző anyag beépítése (Fotó: Radvánszky Réka)16. ábra. Ágyazaterősítő triaxiális geo­rács beépítése (Fotó: Egyházi Dániel)

17. ábra. Rézsűvédelem kialakítása fűszövettel (Fotó: Radvánszky Réka)18. ábra. Burkolt árok építése (Tervdokumentáció)

19. ábra. Helyreállított pályaszakasz (Fotó: Radvánszky Réka)20. ábra. Salak kifejtése a bevágásban (Fotó: Radvánszky Réka)

Szentgál–Városlőd-Kislőd

A Szentgál–Városlőd-Kislőd közötti szakaszon a salakot 1,00–3,90 m mélységig kifejtették (20–21. ábra), a meglévő töltéshez csatlakozás biztosítására a bal oldali rézsűt belépcsőzték (22. ábra). A kezdőpont felőli bevágás rézsűjéből vízszivárgás jelent meg, áztatva a megbontott alépítményt (23. ábra).

21. ábra. Salak kifejtése a töltéses szakaszon (Fotó: Radvánszky Réka)22. ábra. Bal oldali töltésrézsű lépcsőzése (Fotó: Radvánszky Réka)

A kritikus pályahibák környezetében, a bal oldali rézsűben lokális vízkilépés mutatkozott (24. ábra). Az anomália helyén kutatógödröt készítettek, amely szintén vízzel telítődött. A vizesedések közelében egykori kőbordák is felszínre kerültek.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »

Irodalomjegyzék

  • MÁV Zrt. Tervtár, Szombathely.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2019 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©