A cikk szerzője:

Dési Attila tervezőmérnök
Speciálterv Kft.

Borzai Tibor műszaki igazgató
Speciálterv Kft.

Az érdi, Velencei út feletti vasúti híd tervezése

Az Érdi, Velencei út feletti vasúti híd a Magyarországon szokványosan elterjedt vasúti hidaktól eltérő, újszerű kialakítású szerkezeti megoldás. A híd öszvér keresztmetszetű bordás vasbeton lemezhíd, betonpálya-lemezes vasúti felépítménnyel. Az alul és felül elhelyezett acélövek a betonnal öszvérkapcsolatként együtt dolgoznak. A hidat az európai RFCS R&D projekt keretében fejlesztett PreCo-Beam javaslatai alapján terveztük. Szerkezeti rendszere és a pályalemez együttes alkalmazása lehetőséget adott a szerkezeti magasság csökkentésére a kis sugarú átmeneti íves pályaszakaszon. Így, az egyedi kialakításnak köszönhetően, a híd alatti útpálya süllyesztése kisebb mértékű lehetett, a projekt költsége pedig csökkent.


A megfelelő pályacsatlakozás kialakítása miatt a felszerkezet vége merőleges a hídtengelyre, és közel merőleges a vágánytengelyre. A felszerkezet oldalsó élei nem függőlegesek, hanem ferdék, így az alsó él 5,10 m hosszú, a felső sarokpontok közötti távolság pedig 5,80 m.
A felszerkezet betonozásához az acéllemezek felső acél övlemezén betonozó- lyukakat terveztünk, amelyeket betonozás után helyszíni hegesztéssel kell bezárni.

8. ábra. A PreCo-Beam kapcsolat vágása [5], [6]

9. ábra. Nyírófogak és a keresztirányú vasak kiosztása
A felszerkezet hídfőbe bebetonozott acélsarukra támaszkodik fel, melyek csak az alsó övek alatt helyezkednek el. A felszerkezet helyszínrajzilag egyenes. Ma­gasságilag – nem követve a vasúti pálya 0,82‰-es hosszesését – 0,5% esésű, így a felszerkezet felső síkjára esetlegesen bejutó vízpárát is el lehet vezetni.

10. ábra. Keresztmetszet vasalása

Összefoglalás

Az Érdi, Velencei út feletti vasúti híd tervezési feladata lehetőséget biztosított egy új, a szokványostól eltérő keresztmetszeti kialakításra. A tervezés során a fő cél az volt, hogy a szerkezet alsó élét minél magasabbra emeljük, hogy elkerülhető legyen a híd alatti útpálya szintjének jelentősebb süllyesztése, és a vele járó költséges közműkiváltások.
A szokványos vasúti hidaktól eltérő kialakítása miatt a hídon a forgalomba helyezés előtt próbaterhelést kell végezni, melynek során a megszokott alakváltozás-méréseken kívül – a jellemző keresztmetszetekben – a feszültségek mérése is szükséges.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123

Irodalomjegyzék

  • [1] https://www.railone.com/products-solutions/long-distance-and-freight-transport/ballastless-track-systems/rheda-2000r/
  • [2] Seidl G. et alteri: Prefabricated enduring composite beams based on innovative shear transmission (PreCo-Beam). European Commission, 2013.
  • [3] PRECO+, Design Guide Preco Beam, European Commission RFS2-CT-2011-00026, 2012.
  • [4] Popa N. et alteri: Demonstration of economical bridge solutions based on innovative composite dowels and integrated abutments (ECOBRIDGE). European Commission, 2015.
  • [5] https://www.aisc.org/globalassets/modern-steel/archives/2014/03/2014v03_short-span.pdf
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2018 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©