Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Az érdi, Velencei út feletti vasúti híd tervezése
A megfelelő pályacsatlakozás kialakítása miatt a felszerkezet vége merőleges a hídtengelyre, és közel merőleges a vágánytengelyre. A felszerkezet oldalsó élei nem függőlegesek, hanem ferdék, így az alsó él 5,10 m hosszú, a felső sarokpontok közötti távolság pedig 5,80 m.
A felszerkezet betonozásához az acéllemezek felső acél övlemezén betonozó- lyukakat terveztünk, amelyeket betonozás után helyszíni hegesztéssel kell bezárni.
A felszerkezet hídfőbe bebetonozott acélsarukra támaszkodik fel, melyek csak az alsó övek alatt helyezkednek el. A felszerkezet helyszínrajzilag egyenes. Magasságilag – nem követve a vasúti pálya 0,82‰-es hosszesését – 0,5% esésű, így a felszerkezet felső síkjára esetlegesen bejutó vízpárát is el lehet vezetni.
Összefoglalás
Az Érdi, Velencei út feletti vasúti híd tervezési feladata lehetőséget biztosított egy új, a szokványostól eltérő keresztmetszeti kialakításra. A tervezés során a fő cél az volt, hogy a szerkezet alsó élét minél magasabbra emeljük, hogy elkerülhető legyen a híd alatti útpálya szintjének jelentősebb süllyesztése, és a vele járó költséges közműkiváltások.
A szokványos vasúti hidaktól eltérő kialakítása miatt a hídon a forgalomba helyezés előtt próbaterhelést kell végezni, melynek során a megszokott alakváltozás-méréseken kívül – a jellemző keresztmetszetekben – a feszültségek mérése is szükséges.
Irodalomjegyzék
- [1] https://www.railone.com/products-solutions/long-distance-and-freight-transport/ballastless-track-systems/rheda-2000r/
- [2] Seidl G. et alteri: Prefabricated enduring composite beams based on innovative shear transmission (PreCo-Beam). European Commission, 2013.
- [3] PRECO+, Design Guide Preco Beam, European Commission RFS2-CT-2011-00026, 2012.
- [4] Popa N. et alteri: Demonstration of economical bridge solutions based on innovative composite dowels and integrated abutments (ECOBRIDGE). European Commission, 2015.
- [5] https://www.aisc.org/globalassets/modern-steel/archives/2014/03/2014v03_short-span.pdf
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.