A cikk szerzője:

Michael Mach Dipl. Ing. Dr. techn.
ÖBB Infrastruktur AG

Az ÖBB Infrastruktur AG karbantartási stratégiája

A vasúti létesítmények építése és karbantartása a szállítói és fuvaroztatói igényekhez igazodó (ügyfélközpontú) és stratégiai szempontból hosszú távra tervezett szemléletmódot kíván meg. E célok elérése érdekében az ÖBB Infrastruktur AG a vasúti pályának és tartozékainak fenntartási rendszerét proaktív életciklus-menedzsmenttel (Life Cycle Management; LCM) bővítette. Az üzemeltetéssel kapcsolatos döntések meghozatala az életciklusköltségek értékelésén alapul, ami mind műszakilag, mind gazdaságilag optimalizált beavatkozást eredményez, a létesítmények fenntarthatósága érdekében. Az életciklus-menedzsment immár az ÖBB új építési beruházási projektjeinek és fenntartási tervezésének állandó alkotóelemévé vált, ezáltal jelentős mértékben hozzájárul a költséghatékony és nagy teljesítményű vasúti infrastruktúra megteremtéséhez. E cikk az ÖBB Infrastruktur karbantartási stratégiájának fő elemeit ismerteti.

 

1. A zúzottkő minőségének optimalizálása

A nagy terhelésű és nagysebességű vonalakon követelmény a szokásosnál jobb minőségű zúzottkő alkalmazása. Ez a hasznos élettartam növekedését és hosszabb szabályozási intervallumokat eredményez. A 2. ábrán egy olyan eset látható, amikor a szükséges ágyazatrostálás helyett rögtön a vágány részbeni felújítására került sor (példa a megfelelő időpontban történt beavatkozásra).

2. ábra. A beavatkozás optimális  időpontjának meghatározása

2. Az építési munkák optimalizálása

A felépítményt érintő feladatokon belül a megmunkált szakaszok optimális hosszát egy külön projekt („Munkaterületi logisztika”) keretében határoztuk meg. A bemenő adatok a vonal terhelési adatai a napszak függvényében, a felépítményi munkák jellege, a szakasz hossza, valamint a fuvarozók részéről az üzemakadályoztatási költségek. A gyakorlatból vett példákat a 3. ábra foglalja össze: a felújított szakasz hosszának növekedésével csökkennek a specifikus költségek (euró/m).

3. ábra. Vágányépítési költségek az újjáépített szakaszhosszak függvényében

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©