A cikk szerzője:

Varga András László lebonyolító mérnök
MÁV Zrt.

Kropok Géza beruházási projektkoordinátor
MÁV Zrt.

Dr. Balla Brigitta irodavezető
MÁV Zrt.

Hangya Éva Zsuzsanna projektmenedzser
MÁV Zrt.

Az új Keleti-utascentrum kivitelezésének tapasztalatai (3. rész) – Felvonók, mozgólépcsők, üzemeltetői tapasztalatok

A cikksorozat utolsó, befejező részében a felvonók, mozgólépcsők műszaki szakmai megoldásait, valamint a Keleti-utascentrum üzemeltetésére vonatkozó néhány javaslatot, tapasztalatot fogunk bemutatni.

Lift- és mozgólépcső-tanúsítás

5. ábra. Mozgólépcső daruval történő beemelése a metrószintreMagyarországon a tanúsítást az ÉMI TÜV-SÜD Kft., a Marton Szakértő Kft. és a TÜV Rheinland Kft. végezheti.
A kiválasztott tanúsító cég a felvonók tanúsítását a 28/2016. (VIII. 23.) NGM-rendelet szerint, a mozgólépcsők üzembe helyezése előtti vizsgálatot a 16/2008. (VIII. 30.) NFGM előírásainak megfelelően végezte el, megfelelőségi tanúsítványt állított ki.
A „289/2012. (X. 11.) kormányrendelet a vasúti építmények építésügyi hatósági engedélyezési eljárásainak részletes szabályairól” részletesen megfogalmazza a használatba vétel engedélyezésével kapcsolatos követelményeket. A követelmények között a független tanúsító szervezet által kiállított EK-hitelesítési nyilatkozat és a nemzeti szabálynak való megfelelést igazoló hitelesítési nyilatkozat rendelkezésre állása is szerepel. Vasúti pályák esetében a tanúsítás szükségessége széles körben ismert és elfogadott tény. A rendelet hatálya ugyanakkor kiterjed a vasúti üzemi létesítményekhez kapcsolódó felvonók, mozgólépcsők és mozgójárdákra, így jelen esetben is szükséges volt a teljes tanúsítás. A rendelet előírja az átjárhatósági műszaki előírásokban előírt alrendszerekre vagy rendszerelemekre a bejelentett szervezet, egyéb műszaki szempontokra a megfelelőségértékelő szervezetek tevékenységéről szóló törvény szerint kijelölt szervezet tanúsítását, valamint – ha jogszabály előírja – a kockázatértékelést. Ennek megfelelően NoBo-tanúsítás szükséges az európai vasúti rendszer részét képező alrendszerek építése, felújítása, korszerűsítése, fejlesztése esetén. A DeBo-tanúsítás valamennyi alrendszerre szükséges.
Az engedélyezési terveket a jogszabálynak megfelelően minden esetben tanúsítani szükséges. A tervtanúsítást a KTI Magyar Közlekedéstudományi Intézet végezte. A tanúsító szervezet közbenső megfelelőség-ellenőrzési nyilatkozatot adott ki (ISV). Az ISV az esetleges nem megfelelőségeket az értékelési jelentésben tartalmazza.
A tanúsítás elvégzésére a RailCert Hungary Kft.-t kérte fel a kivitelező, amely szervezet a hagyományos vasúti rendszerek kölcsönös átjárhatóságáról szóló 103/2003. (XII. 27.) GKM-rendelet (OVSZ I.) alapján végezte a vizsgálatot. A tanúsítvány kiadásához szükséges számos – szerződés szerint későbbi időpontban átadandó – dokumentum (megvalósulási dokumentáció, üzemeltetői nyilatkozatok), így ezek elkészítését jóval előbb meg kellett valósítani. A dokumentumok bekérését követően helyszíni ellenőrzés következett.
Az ellenőrzés során felmerült több észrevétel, esélyegyenlőséggel összefüggésben szükséges kiegészítő piktogramok elhelyezése, a lifthez és mozgólépcsőhöz vezető taktilis sávok kialakításának módosítása és a vakokra és gyengénlátókra vonatkozó előírások biztosítása. A lifteken található hívótabló színének kontrasztosan el kell térni a tabló környezetétől, a taktilis sáv esetében pedig biztosítani kellett a taktilis sáv és a burkolat színe közötti 30%-os eltérést, amit közbenső fekete sávok elhelyezésével lehetett megvalósítani (8. ábra).

6. ábra. A mozgólépcső elemeinek beemelése az aluljáróba és a munkaterületre deponálása 7. ábra. A mozgólépcső állapota 2022. március 11-én

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2024 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©