Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Az új Keleti-utascentrum kivitelezésének tapasztalatai (3. rész) – Felvonók, mozgólépcsők, üzemeltetői tapasztalatok
Lift- és mozgólépcső-tanúsítás
Magyarországon a tanúsítást az ÉMI TÜV-SÜD Kft., a Marton Szakértő Kft. és a TÜV Rheinland Kft. végezheti.
A kiválasztott tanúsító cég a felvonók tanúsítását a 28/2016. (VIII. 23.) NGM-rendelet szerint, a mozgólépcsők üzembe helyezése előtti vizsgálatot a 16/2008. (VIII. 30.) NFGM előírásainak megfelelően végezte el, megfelelőségi tanúsítványt állított ki.
A „289/2012. (X. 11.) kormányrendelet a vasúti építmények építésügyi hatósági engedélyezési eljárásainak részletes szabályairól” részletesen megfogalmazza a használatba vétel engedélyezésével kapcsolatos követelményeket. A követelmények között a független tanúsító szervezet által kiállított EK-hitelesítési nyilatkozat és a nemzeti szabálynak való megfelelést igazoló hitelesítési nyilatkozat rendelkezésre állása is szerepel. Vasúti pályák esetében a tanúsítás szükségessége széles körben ismert és elfogadott tény. A rendelet hatálya ugyanakkor kiterjed a vasúti üzemi létesítményekhez kapcsolódó felvonók, mozgólépcsők és mozgójárdákra, így jelen esetben is szükséges volt a teljes tanúsítás. A rendelet előírja az átjárhatósági műszaki előírásokban előírt alrendszerekre vagy rendszerelemekre a bejelentett szervezet, egyéb műszaki szempontokra a megfelelőségértékelő szervezetek tevékenységéről szóló törvény szerint kijelölt szervezet tanúsítását, valamint – ha jogszabály előírja – a kockázatértékelést. Ennek megfelelően NoBo-tanúsítás szükséges az európai vasúti rendszer részét képező alrendszerek építése, felújítása, korszerűsítése, fejlesztése esetén. A DeBo-tanúsítás valamennyi alrendszerre szükséges.
Az engedélyezési terveket a jogszabálynak megfelelően minden esetben tanúsítani szükséges. A tervtanúsítást a KTI Magyar Közlekedéstudományi Intézet végezte. A tanúsító szervezet közbenső megfelelőség-ellenőrzési nyilatkozatot adott ki (ISV). Az ISV az esetleges nem megfelelőségeket az értékelési jelentésben tartalmazza.
A tanúsítás elvégzésére a RailCert Hungary Kft.-t kérte fel a kivitelező, amely szervezet a hagyományos vasúti rendszerek kölcsönös átjárhatóságáról szóló 103/2003. (XII. 27.) GKM-rendelet (OVSZ I.) alapján végezte a vizsgálatot. A tanúsítvány kiadásához szükséges számos – szerződés szerint későbbi időpontban átadandó – dokumentum (megvalósulási dokumentáció, üzemeltetői nyilatkozatok), így ezek elkészítését jóval előbb meg kellett valósítani. A dokumentumok bekérését követően helyszíni ellenőrzés következett.
Az ellenőrzés során felmerült több észrevétel, esélyegyenlőséggel összefüggésben szükséges kiegészítő piktogramok elhelyezése, a lifthez és mozgólépcsőhöz vezető taktilis sávok kialakításának módosítása és a vakokra és gyengénlátókra vonatkozó előírások biztosítása. A lifteken található hívótabló színének kontrasztosan el kell térni a tabló környezetétől, a taktilis sáv esetében pedig biztosítani kellett a taktilis sáv és a burkolat színe közötti 30%-os eltérést, amit közbenső fekete sávok elhelyezésével lehetett megvalósítani (8. ábra).
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.