Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Azonos állomáson beépített, eltérő síndőlésű és anyagminőségű kitérők üzemi tesztjének tapasztalatai | 13. oldal
A repedések, anyagszerkezeti hibák felfedésére folyadékbehatolásos vizsgálatokat (penetráció) végeztünk ([9] szerint). Az üzemi teszt során eddig két alkalommal (2018. március, október) a 10-es kitérőben (1 : ∞, R350HT) fordultak elő rövid hosszon (100–150 mm) kismértékű, A kategóriás (károsodási mélység mk < 0,5 mm), illetve B kategóriás (károsodási mélység mk = 0,5–1,5 mm) HC-hibák (12. ábra). Mindkét esetben az egyenes csúcssín azon szakaszán, ahol a járműkerék futás közben átterhelődik a tősínről a csúcssínre. Ez a hely a tesztkitérők esetében a 9–10. alj fölött található (a 4. ábrán látható).
Az elvégzett időszakos vizsgálatok alkalmával eddig egyszer (2018. december) tapasztaltunk rövid hosszon (60–80 mm) kismértékű (0,5 mm mély) repedést, a 8-as kitérőben (1 : 40, R400HT) (13. ábra).
Az RCF jellegű hibák felfedésére irányuló örvényáramos vizsgálatokat ([10] szerint) félévenként végeztünk. Az alkalmazott mérőeszközök: GF–04 (négycsatornás) és HC Scan dual (kétcsatornás). Az üzemi teszt során elvégzett időszakos vizsgálatok alkalmával az örvényáramos mérések a 10. kitérő kivételével egyik kitérő esetében sem tártak fel RCF jellegű hibát. A 10. kitérő esetében a folyadékbehatolásos vizsgálatok által feltárt hibák az örvényáramos vizsgálatokkal is megerősítést nyertek (2-es és 3-as nyomsáv A és B hibakategória) (14. ábra).
Elvégzett fenntartási munkák
Az Üzemeltető és a Gyártó kötelezettséget vállaltak, hogy az időszakos vizsgálatok megállapításai alapján szükségessé váló karbantartási munkákat kellő időben, maradéktalanul elvégzik, és bármilyen munkavégzés csak közös egyetértésükkel történhet. A munkamegosztás alapelve szerint a kitérők vasanyagának karbantartását a tisztítás, váltósínszékek kenése, csavarutánhúzás, valamint az alkatrészcsere-jellegű munkákat kivéve, illetve a váltók beszabályozását a tesztidőszak időtartama alatt a Gyártó végzi, minden egyéb karbantartási munkát az Üzemeltető végez vagy végeztet.
Az üzemi teszt eddig eltelt két éve alatt a napi üzemeltetési feladatok (pályafelügyelet, váltótisztítás) előírás szerinti rendszerességgel történtek, a pályafelügyeleti tevékenység alapján megállapított hibákat, hiányosságokat pedig a műszaki szükségességnek megfelelő gyakorisággal megszüntették. Összesen három alkalommal történt karbantartási munkavégzés (csúcssíngörgő-szabályozás, zárszerkezet-ellenőrzés, fánceltávolító és HC-köszörülés, repedésjavítás feltöltő hegesztéssel), melyek közül az első alkalom a VAMAV Kft. Első karbantartás nevű szolgáltatása volt.
Irodalomjegyzék
- [1] A hagyományos vasúti rendszerek kölcsönös átjárhatóságáról szóló 103/2003. (XII. 27.) GKM rendelet 4. melléklete (OVSZ I.).
- [2] Felügyeleti és Karbantartási Megállapodás. MÁV Zrt., Budapest, 2017.
- [3] MSZ EN 13232 szabványsorozat: Váltók és kereszteződések.
- [4] MÁVSZ 2944 Vasúti kitérőszerkezetek átvételi előírásai.
- [5] D.54. Építési és pályafenntartási műszaki adatok, előírások. KÖZDOK, Budapest, 1986.
- [6] D.5. Pályafelügyeleti utasítás. MÁV Zrt., Budapest, 2017.
- [7] 103140/1989 Utasítás a váltók üzembe helyezésére, ellenőrzésére és beszabályozására.
- [8] MSZ EN 13674-1: Sín 1. rész: Legalább 46 kg/m-es nagyvasúti sín.
- [9] MSZ EN 473
- [10] D.10. Vasúti sínek diagnosztikája. MÁV Zrt., Budapest, 2017.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.