Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Bemutatkozik a MÁV Zrt. Fejlesztési és Beruházási Főigazgatósága
Vizi Zsolt – Műszaki lebonyolítás
Az egykoron Beruházási és Szolgáltató Egység néven működő munkaszervezetből jött létre a Műszaki lebonyolítás szervezet 121 fővel. Az átszervezés során a feladatbővülés miatt szervezeti egységünkhöz kerültek a Pályavasúti üzletág karbantartási alosztályainak karbantartási ellenőrei.
A szervezet tevékenysége a MÁV Zrt. hálózatán kiterjed a beruházási, felújítási és a tervezhető karbantartási kivitelezési munkák teljes vertikumára, beleértve a szerződéskötést, műszaki ellenőrzést és a kapcsolódó elszámolási folyamatokat. A feladat műszaki-szakmai szempontból is komplex. A szervezet által megvalósított projektek között egyaránt szerepelnek pályás, TEB-es, építészeti, informatikai és gépészeti munkák, létesítmények. A tevékenységet ISO minőségirányítási rendszerben végezzük.
A Műszaki lebonyolítás szervezetet a 9. ábrán bemutatott Központi mérnöki iroda, a Back office és a vasút-igazgatóságok területe szerint szervezett Területi mérnöki irodák alkotják, ahol mérnökök, jogászok és közgazdászok dolgoznak.
A szervezeti egységek feladatai és vezetői
Központi mérnöki iroda
Feladata elsősorban a projektek hálózati szintű irányítása és ütemezése. Itt történik a tervezési feladatok megrendelése, az elkészült tervek véleményezése, jóváhagyatása, valamint a megvalósításhoz szükséges engedélyek megszerzése, idegen tulajdonú területek megszerzésének kezdeményezése, a beszerzések ütemezése. Feladatai közé tartozik a tárgyieszköz-beszerzés, a nem építési jellegű projekt lebonyolítása, a teljesítésigazolások kiadása.
Back office
A szervezet elsődleges feladata a beruházások, karbantartások folyamatának pénzügyi-számviteli, prognosztizálási, adatszolgáltatási, adatkezelési, üzleti tervezési, ellenőrzési feltételeinek biztosítása. Ennek keretei között a projektek pénzügyi elszámolása, MÁV informatikai rendszereibe rögzítése, a létesítmények üzembehelyezési, aktiválási folyamatának pénzügyi támogatása a számlakezelés-nyilvántartástól a pénzügyi üzembe helyezésig. A kollégák feladata a szerződések teljesítésének és a befejezetlen állomány alakulásának követése. Fontos tevékenységi elem a szervezet költségtervének elkészítése, az évközi elszámolások vezetése, valamint részvétel a közbeszerzési, beszerzési eljárásokban, ajánlatkérések, versenyeztetések lebonyolításában.
Területi mérnöki irodák
A hat területi igazgatóság köré szervezett mérnöki irodák legfontosabb tevékenysége a kivitelezési munkák szerződés szerinti teljesülésének biztosítása, műszaki ellenőrzése. Ennek keretében a megvalósult létesítmények, munkák átadás-átvételének megszervezése, az eszközök forgalomba és üzembe helyezése, továbbá az elvégzett teljesítmények elismerése. Közreműködnek a területükhöz tartozó projektek előkészítésében és utóértékelésében. Feladatuk a jótállási időszakok lezárása, részvétel a szavatossági jogok érvényesítésében.
A szervezeti átalakulás utáni jelentősebb munkáink
Az átalakulás után számos, a vasúti közlekedés színvonalát érezhetően emelő projektet sikerült megvalósítani. A teljesség igénye nélkül a folyamatban levő fejlesztéseink:
- Pályakorszerűsítések a sebességkorlátozások felszámolásával: 41. számú vonal Dombóvár–Kaposvár között, a 101. számú vonal Püspökladány–Biharkeresztes oh. között (10. ábra), a 80c számú vonal Mezőzombor–Sárospatak között.
- TEB fejlesztések: vizuális, hangos utastájékoztató berendezések létesítése a 70. és 120a számú vonalon, a debreceni és szegedi igazgatóság területein összesen öt nagyállomáson. Zalaegerszeg állomáson Dominó biztosítóberendezés felújítása. Váltófűtés kialakítása összesen 14 helyszínen. Egyedi sorompóberendezések felújítása 54 helyszínen.
- Forgalomirányítási és értékesítési rendszer fejlesztése a teljes hálózaton (PASS és FOR rendszerek).
- Optikai hálózatok fejlesztése, jegyértékesítő automaták telepítése a hálózaton.
- Térfigyelő és biztonsági rendszerek telepítése a hálózaton.
Az átalakulás után a MÁV Zrt. részére biztosított források felhasználása 60-ról 92%-ra nőtt (11. ábra).
A MÁV Zrt. 2012 végén önálló szervezeti egységként létrehozta a Projektirodát azzal a szándékkal, hogy a MÁV Zrt. által megpályázott KÖZOP források felhasználását irányítsa. A szervezettel szorosan együttműködve a Műszaki lebonyolítás a nem építésiengedély-köteles projektekben az ún. Mérnök feladatát látja el.
Az elmúlt években közlekedésbiztonsági program keretében megvalósult 44 helyszínen félsorompó-telepítés és LED optikák cseréje (12. ábra), 53 helyszínen a vonatérzékelés korszerűsítése. Folyamatban van 57 helyszínen korszerű (13., 14. ábra) jármű-diagnosztikai berendezések telepítése, Pécs, Kaposvár, Balatonszentgyörgy és Keszthely felvételi épületeinek rekonstrukciója, valamint megkezdődött további 20 felvételi épület felújításának előkészítő munkája.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.