Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Budapest Nyugati pályaudvar (1. rész) – A csarnokszerkezet felújítása
A II. világháború pusztításai
A háború során az épületek, a vágányhálózat és a csarnok egy része bombatámadások áldozata lett. A háborús károk helyreállításáról nincsenek iratok. Az bizonyos, hogy a vágányhálózatot 1945 nyarára sikerült helyreállítani, viszont az épület teljes renoválása éveket vett volna igénybe. 1948-tól a három évig tartó felújítás során nem műemléki helyreállítást végeztek, akkor a használhatóvá tétel volt a cél.
Vasúti baleset, sérült függönyfal
1962. október 2-án tolatás során levált a mozdonyról egy 10 személykocsiból álló szerelvény, amelynek utolsó vagonja, áttörve a várócsarnok üvegfalát, a Nagykörút járdáján állt meg (6. ábra), szerencsére súlyos sérülés nem történt. Az épület sérült részét rövid időn belül helyreállították.
Tervpályázat a csarnokszerkezet felújítására
1971-ben a Budapest, Nyugati pályaudvar csarnokszerkezetének felújítására országos tervpályázatot írtak ki. A pályázaton a MÁV Vezérigazgatóság Vasúti Hídosztályának szakembereiből alakult tervezőcsoport is részt vett dr. Kemenes Arzén vezetésével.
A beérkezett tervek alkalmasak lettek volna a csarnok átépítésére, azonban pénzhiány miatt ez nem valósulhatott meg. Közben a vágánycsarnok acél tartószerkezetei a füstgázok, a magas kor és a rossz állapot miatt tovább korrodáltak és a szerkezet 1975-re kritikus állapotba került. Ekkor az épület rekonstrukciójának terveit az Uvaterv mérnökei készítették el, amiben a tartók részleges cseréjét javasolták.
Tetőszerkezet cseréje 1977–1979 között
Az elvégzett vizsgálatok és tervek alapján 1977-ben megkezdődött az állomás átépítése.
A rekonstrukció műszaki tartalma:
- A vágánycsarnok teljes tetőszerkezetét elbontották, lecserélték (7. és 8. ábra).
- A főhomlokzati első két főtartó javítható állapotban volt, ezért azokat meghagyták.
- A főhomlokzati függönyfal javítása, megerősítése.
- A keretállások alsó részei a helyükön maradtak, csak megerősítették őket.
- A rácsos tartókat, szélrácsokat, rácsos szelemeneket cserélték.
- A keretsarkokat, vonórudakat megtartották, felújították.
- Újraépültek a bevilágítók: oldalsó bevilágítók, hátsó függönyfal, tetőbevilágító.
- Gyalogos-aluljáró építése, ami a vágánycsarnok felújításával egy időben zajlott (9. ábra).
Ezt követően az oldalhajók, pénztárcsarnokok, pavilonok felújítását is elvégezték, ami a 80-as évek végéig tartott.
A jelenlegi felújítás (2020–2022)
A 143 éves Nyugati pályaudvar műszaki állapota és műemléki értékének megóvása, valamint a vasúti forgalomban valókiemelt szerepe miatt halaszthatatlanná vált az épületegyüttes tetőszerkezetének mielőbbi rekonstrukciója. Az épület rekonstrukciója, Dávid András létesítmény-főmérnök vezetésével, a Magyar Építő kivitelezésében folyik, a MÁV Zrt. megrendelése alapján. A kivitelezés lebonyolítását a MÁV Zrt. Beruházáslebonyolító Igazgatóság debreceni lebonyolítóirodája végzi, Nagy Lajos irodavezető irányításával.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.