Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Emlősállatok odúi a vasúti alépítményben
Mivel a járatok igen nagy felületen helyezkednek el, emiatt a legmegfelelőbb helyreállítási mód a földmunkás technológia kiválasztása lenne. Az átépítési hosszt a felbontást követő feltárás során lehet legjobban meghatározni. A károsodott, átépítendő hosszt a felbontás után lehet pontosan meghatározni. Számításba jöhet a töltés felső 1,5–2 m vastag koronarészének újraépítése, kiegészítve az alsóbb szakaszon károsodott töltéstest megépítésével, vagy valamilyen injektálásos technológiával történő helyreállításával. A helyreállítási technológia meghatározása előtt célszerű mindenképpen elvégezni egy füstpatronos járatellenőrzést és kamerás vizsgálatot, mellyel valamennyire meghatározható a járatok helye, továbbá megbecsülhető a cementtej vagy geopurhab injektáló anyag mennyisége. Az alkalmazott kitöltő anyagra be kell szerezni az üzemeltető beépítési engedélyét. Bármely technológiát választják, kiegészítésként meg kell tervezni azt a rézsűvédelmet, amely hosszú távon biztosít hatékony védelmet a vadak kártételével szemben (pl. georács/geocella és/vagy fémháló).
Röviddel ezután, 2018 márciusában, területi munkatársaink a 41-es vasútvonal Kaposmérő–Kiskorpád állomásköz 362+00–363+00 hm-szelvényei között egy vonalbeutazás során fedeztek fel jelentős mértékű, korábban nem jelentkező fekszint- és irányhibát. A helyszínen számottevő mértékű kitermelt földanyag volt látható a töltés lábánál. A vadásztársaság segítségével megállapították, hogy a pályahibát rókák okozták. A kialakult, majd tovább romló pályaállapot alapján megállapítható volt, hogy az állatok elérték a töltésmagot, komoly kárt okozva ezzel az alépítményi földműben.
A padka jelentősen, kb. 50 cm-t süllyedt, az alépítménykorona vágány alatti süllyedésének mértéke kb. 10 cm volt (7. kép). A kitermelt töltésanyagot kb. 10-12 m3-re becsülték (8. kép).
Azonnali intézkedésként 20 km/h ideiglenes sebességkorlátozást kellett bevezetni. A helyi vadásztársaság a rókacsaládot elűzte, a járatokat eltömedékelte. Váratlan fordulatként a megüresedett rókakotorékot egy újabb rókacsalád kívánta igénybe venni, emiatt a pályában további süllyedés keletkezett. A vadásztársaságnak köszönhetően, hatékonyabb megoldással, véglegesen lezárták a járatokat. A teljes helyreállításra 2018 októberében került sor. A Területi Igazgatóság a Soilcon Kft.-vel kötött szerződést kamerás vizsgálattal történő járatfeltárásra és az üregek roncsolásmentes technológiával kivitelezhető, megfelelő teherbírású cementtejes injektálására. Az üregnyílások eltömedékelésére füstpatronos vizsgálat nem történt.
Irodalomjegyzék
- [1] https://hu.wikipedia.org/wiki/Borz (2019.03.06.)
- [2] Márton Mihály (2018): Az európai borz és a vörös róka kotorékhely-kompetíciójának vizsgálata különböző terepbiológiai módszerekkel. PhD-értekezés, Gödöllő.
- [3] https://pxhere.com (2019.03.11.)
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.