A cikk szerzője:

Eller Balázs alépítményi szakértő
MÁV Zrt.

Simon Ilona hidász területi főmérnök, rehabilitációs környezettervező szakmérnök
MÁV Zrt.

Emlősállatok odúi a vasúti alépítményben

A vasútépítés kezdetétől komoly fenntartási problémákat okoznak azok a vasúti töltések, melyek nem nyújtanak megfelelő teherbírást, valamint anyagi tulajdonságaik hatására az ágyazattal összekeveredve sárosodás vagy épp vízzsák keletkezik. Jelen cikkben azonban a már ismert alépítményi hibák mellett az utóbbi időben kevesebb figyelmet kapó hibát ismertetünk. Írásunkban azokat a ragadozó vadállatokat mutatjuk be, melyek kártételei csak jelentős forgalmi zavartatással és költségfelhasználással szüntethetők meg. Célunk, hogy segítséget és iránymutatást adjunk az alépítményekért felelős kollégáknak arra az esetre, ha felügyeleti területükön hasonló problémával szembesülnének.


Mivel a járatok igen nagy felületen helyezkednek el, emiatt a legmegfelelőbb helyreállítási mód a földmunkás technológia kiválasztása lenne. Az átépítési hosszt a felbontást követő feltárás során lehet legjobban meghatározni. A károsodott, átépítendő hosszt a felbontás után lehet pontosan meghatározni. Számításba jöhet a töltés felső 1,5–2 m vastag koronarészének újraépítése, kiegészítve az alsóbb szakaszon károsodott töltéstest megépítésével, vagy valamilyen injektálásos technológiával történő helyreállításával. A helyreállítási technológia meghatározása előtt célszerű mindenképpen elvégezni egy füstpatronos járatellenőrzést és kamerás vizsgálatot, mellyel valamennyire meghatározható a járatok helye, továbbá megbecsülhető a cementtej vagy geopurhab injektáló anyag mennyisége. Az alkalmazott kitöltő anyagra be kell szerezni az üzemeltető beépítési engedélyét. Bármely technológiát választják, kiegészítésként meg kell tervezni azt a rézsűvédelmet, amely hosszú távon biztosít hatékony védelmet a vadak kártételével szemben (pl. georács/geocella és/vagy fémháló).

5. kép. Borzüreg szellőzőnyílásai a padkán, 2013 (PFT Székes­fehérvár)
Röviddel ezután, 2018 márciusában, területi munkatársaink a 41-es vasútvonal Kaposmérő–Kiskorpád állomásköz 362+00–363+00 hm-szelvényei között egy vonalbeutazás során fedeztek fel jelentős mértékű, korábban nem jelentkező fekszint- és irányhibát. A helyszínen számottevő mértékű kitermelt földanyag volt látható a töltés lábánál. A vadásztársaság segítségével megállapították, hogy a pályahibát rókák okozták. A kialakult, majd tovább romló pályaállapot alapján megállapítható volt, hogy az állatok elérték a töltésmagot, komoly kárt okozva ezzel az alépítményi földműben.

6. kép. Borz kotoréknyílásai a padkán (PFT Békéscsaba)7. kép Megsüllyedt padka (Fotó: Eller Balázs)

A padka jelentősen, kb. 50 cm-t süllyedt, az alépítménykorona vágány alatti süllyedésének mértéke kb. 10 cm volt (7. kép). A kitermelt töltésanyagot kb. 10-12 m3-re becsülték (8. kép).

8. kép. Rókák által kitermelt töltésanyag (PFT Dombóvár)
Azonnali intézkedésként 20 km/h ideiglenes sebességkorlátozást kellett bevezetni. A helyi vadásztársaság a rókacsaládot elűzte, a járatokat eltömedékelte. Váratlan fordulatként a megüresedett rókakotorékot egy újabb rókacsalád kívánta igénybe venni, emiatt a pályában további süllyedés keletkezett. A vadásztársaságnak kö­szönhetően, hatékonyabb megoldással, véglegesen lezárták a járatokat. A teljes helyreállításra 2018 októberében került sor. A Területi Igazgatóság a Soilcon Kft.-vel kötött szerződést kamerás vizsgálattal történő járatfeltárásra és az üregek roncsolásmentes technológiával kivitelezhető, megfelelő teherbírású cementtejes injektálására. Az üregnyílások eltömedékelésére füstpatronos vizsgálat nem történt.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] https://hu.wikipedia.org/wiki/Borz (2019.03.06.)
  • [2] Márton Mihály (2018): Az európai borz és a vörös róka kotorékhely-kompetíciójának vizsgálata különböző terepbiológiai módszerekkel. PhD-értekezés, Gödöllő.
  • [3] https://pxhere.com (2019.03.11.)
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2019 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©