A cikk szerzője:

Tóth Péter
MÁV Zrt. PÜF

Foglaltságérzékelés és vonatbefolyásolás vasúti hidakon

A vasúti hidakkal, illetve a vasúti biztosítóberendezésekkel foglalkozó szakemberek viszonylag kevés ponton „érintkeznek” egymással. Míg a klasszikus „pályásoknak” és „biztbereseknek” számos határterületi témájuk van (szigetelt sínillesztések, kitérők, sínkamrában futó és síngerincre rögzített kábelek, újabban keresztaljra rögzített ETCS-balízok stb.), addig alig-alig akad olyan terület, ahol a hidász és biztosítóberendezési kollégák „találkozhatnak”. A hídon átvezetett vasúti pályán azonban sok esetben biztosítóberendezés is van, azaz egy állomási vagy vonali biztosítóberendezés része is egyben. Sőt olyan eset is előfordul, amikor magának a hídon zajló közúti és vasúti forgalomnak a biztosítása a biztosítóberendezés feladata. Cikkünk célja azoknak a vasúti hidaknak és a rájuk telepített biztosítóberendezéseknek a bemutatása, amelyek valamilyen szempontból kuriózumnak számítanak.

 

A biztosítóberendezés az egyidejűleg csak egyirányú közúti közlekedésért is felel. A hídon nincs vasúti foglaltságérzékelés – valószínűleg itt sem üzemelne megbízhatóan sínáramkör, így tengelyszámlálóra lenne szükség –, de „közúti” sem, emiatt a híd kiürülését távcsővel ellenőrzi a sorompókezelő.
A híd mindkét végén van egy-egy fel- és lehajtó sorompó, a felhajtó ágban természetesen közúti fényjelzőkkel. Egyidejűleg csak az azonos közúti irányhoz tartozó fel- és lehajtó csapórudak lehetnek nyitva. Közúti irányváltáskor függésként ellenőrizzük, hogy mind a négy csapórúd le van-e csukva.
Vonat közlekedése előtt a hidat a forgalmi szolgálattevőnek be kell járnia. Ennek ellenőrzésére az őrhellyel ellentétes oldalon van egy kezelőkészülék, amelyen egy nyomógombos kezeléssel kell a bejárást nyugtázni. Csak ezután, illetve mindkét irányból lecsukott fel- és lehajtó csapórudak esetén lehet a fedezőjelzők egyikét szabadra vezérelni. A híd körzetében vasúti foglaltságérzékelés csak a fedezőjelzők önműködő megálljra kapcsolására szolgál. A híd biztosítóberendezésének van egy ún. automata üzemmódja is, amely a vonat kihaladása után önműködően engedélyezi a közúti forgalmat, de szigorúan csak a vonat irányával megegyező irányban. Azaz, ha a vasúti fedezés hamisan oldódna fel, akkor sem fordulhat elő a hídon vasúti és közúti jármű szembeközlekedése.
Ehhez a megoldáshoz hasonló üzemelt a bajai Duna-hídon annak átépítéséig (3–6. ábra).

3. ábra. A kiskörei Tisza-híd őrhelye és sorompója (kiskörei oldal)4. ábra. A kiskörei Tisza-híd sorompója (abádszalóki oldal)

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2015 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©