Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Foglaltságérzékelés és vonatbefolyásolás vasúti hidakon
A hidak és az ETCS…
Nem is gondolnánk, hogy az ETCS-szel a hidász és a biztberes kollégák újabb határfelületet kaptak: az ETCS (Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) a pálya-jármű kapcsolatát fix pontokon biztosító, a vágánytengelyben elhelyezett balízok – információátvitel szempontjából – „nem kifejezetten kedvelik” az acélszerkezetű hidakat.
A balíz ugyanis úgy működik, hogy amikor a jármű a balíz fölé érkezik (annak ún. kapcsolati zónájába), akkor a járműantenna a balíz vezetőiben áramot indukál, ezzel biztosítva a balíz számára a működéshez szükséges villamos energiát. Így a balíz is létrehoz egy mágneses mezőt, amelyet a járműantenna érzékel.
Erre az energia- és információátadásra lehetnek zavaró (elnyelő) hatással a balíz környezetében elhelyezkedő nagy kiterjedésű fémes tömegek. Egy híd mindenképpen ilyen fémes tömegnek minősül, ezért a vonatnak még a híd előtt időben értesülnie kell arról, hogy a balízátvitelt ki kell kapcsolni. Ennek az információnak a továbbítására egy önálló – kifejezetten a hidak miatt kidolgozott – pálya-jármű információcsomag (packet 67) szolgál, amelyet természetesen még a híd előtt telepített balízokba kell programozni. Ebben az információcsomagban megadható – akár több szakaszra is – a nagy fémes tömegek száma, hossza, azaz a balízos információátvitelből kizárt körzet (7., 8. ábra).
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.