Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Geoműanyagok alkalmazása a vasúti alépítményi földműben (1. rész) – A nem szőtt geotextíliák funkciói
A geotextíliák elválasztó funkcióra tervezése esetén tehát a geotextília fölé kerülő talaj jellemzői, annak beépítés módja, valamint a megrendelő tapasztalatai szerint várható építésforgalmi igénybevétel alapján tudjuk a megfelelő robusztussági osztályt megállapítani, amiből a kívánt geotextília-jellemzők „kinyerhetők”.
A vasútépítésben – mérlegelve a felmerülő építési technológiákat, építési forgalmat és egyéb specifikus befolyásoló tényezőket – a geotextíliákkal szemben támasztott minimális követelményrendszer a D.11. Utasítás alapján, elválasztó funkció esetén a következő (8.6.2. [5] pont):
• szakítószilárdságuk (hossz- és keresztirányban egyaránt) az EN ISO 10319 szabvány szerinti minimum 10 kN/m;
• szakadónyúlásuk (hossz- és keresztirányban egyaránt) az EN ISO 10319 szabvány szerint minimum 20%;
• az EN 12224 szerinti minimum 7 nap tartósság a telepítés és a lefedés között;
• robusztussági osztályuk minimum GRK 4, ami 2,5 kN CBR statikus átszakítási ellenállást irányoz elő.
A nem szőtt geotextíliák esetében általánosságban megállapítható, hogy az elválasztás és szűrés mint megkövetelt funkció együttesen jelenik meg (sőt gyakran ezekhez a drénezés is társul). Hiszen egy földműtükörszintre telepített geotextília vagy egy szivárgótestbe beépített anyag esetén is megjelennek mindkét funkció ismérvei, a különböző talajréteget el kell egymástól választania, a vizet át kell engednie, a finom talajrészecskéket viszont nem (3. ábra).
Ezek alapján elmondható, hogy majdnem minden vasútépítésnél beépített nem szőtt geotextília esetén érdemes a már felsorolt minimális paraméterek mellett a jellemző nyílásméretet és a síkra merőleges vízáteresztést is megállapítani.
Irodalomjegyzék
- A D.11. Utasítás. Vasúti alépítmény tervezése, építése, karbantartása és felújítása, I. kötet, 2014, MÁV Zrt.
- Dr. Horvát Ferenc (2016): A vasúti alépítmény legfontosabb minőségi követelményei a D.11. Utasítás alapján. Minnotech 2016 Konferencia.
- Dr. Fischer Szabolcs, Eller Balázs, Kada Zoltán, Németh Attila: Vasútépítés. Universitas-Győr Nonprofit Kft., Győr, 2015, 331 p., ISBN: 978-615-5298-68-4.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.