Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Gondolatok a hidak esztétikájáról – Szép hidak az esztergomi vasút mentén
A műemlék jelleggel teljesen felújított, eredetileg kőfalazatú, de téglaboltozatos, háromnyílású, 120 éves viadukt Pilisvörösvár egyik gyöngyszeme lett. A jelentősen visszabontott teherhordó „mag” kétoldali, vasbeton faltartós (tárcsa) megerősítést kapott, felül vasbeton pályalemezzel összekötve. A tervezők, helyes döntést hozva, ugyan csak burkolatként, de megőrizték az eredeti tégla- és kőanyagok „emlékét”, ezzel esztétikailag kedvező hatást értek el (7., 8, kép). Kissé rusztikusabb felületmegmunkálás talán még hitelesebb lett volna. Az oldalsó erősítő bordák esztétikai és statikai hangsúlya egyaránt markáns. A szélső nyílások „kiszabadítása” a töltéslezárás részleges fogságából, valamint a nyílásfunkciók átszervezése a híd látványának előnyére vált. A nyílások ritmusa és a híd vonalazása harmonikus. A töltéslezárások burkolata tetszetős.
A vasúti pálya bevágásban futó szakaszát a Kálvária és az Őrhegy utca is keresztezi. Mindkét helyen egy-egy háromnyílású, a vágányokat kb. 80˚-ban keresztező régi vasbeton híd állott. A régi Őrhegy utcai híd kifejezetten izgalmas, tetszetős megjelenésű híd volt (9. kép). A vasútfejlesztési szempontoknak (villamosított vasúti űrszelvény átvezetése, vágányszámnövelés az Őrhegy utcánál) sajnos egyik híd sem felelt meg, ezért átépítésük szükségessé vált. Mindkét híd átépítésének engedélyezési terveit az MSc Kft. készítette. Tervezők: Gyurity Mátyás és Tóth László Ákos. A kiviteli terveket az UVATERV Zrt. készítette el. Tervezők: Bedics Antal és Szabó János.
Mivel a híd alatti tér mindkét irányú növelésére szükség volt, egy tágas, egynyílású műszaki megoldás kézenfekvő választásnak tetszett. A szükséges űrszelvény-magasság biztosítása azonban csak a híd hossz-szelvényének – műszaki lehetőségek határait súroló – jelentős megemelésének és a szerkezeti magasság extrém lecsökkentésének együttes alkalmazása révén volt lehetséges. Megoldásként a bevágás geometriájába simuló, rugalmasan befogott vasbeton keretszerkezet kialakítása körvonalazódott. A Kálvária utcai híd (10. kép) nyílásmérete 17,20 m, az Őrhegy utcai hídé (11. kép) 22,70 m. A boltozatos keretgerenda extradosa a pálya hossz-szelvényének lekerekítését követi. Az intrados egy kisebb sugarú lekerekítő ívvel készült, a rézsűbevágásnál esztétikus íves kiékeléssel, így a híd vonalazása igen tetszetős. A ferde keretlábak elrejtve a rézsűbe simulnak. A hídszegély végig a nagyobb sugarú pályaívet követi. Ezen helyezkedik el a pálcás korlát, melynek végeit stilizált korlátbábok zárják le. A híd statikai ihletésű elegáns vonalazása jól harmonizál a környezetével. A híd alatti terméskő rézsűburkolatok is kedvező hatásúak.
Összefoglalás
A lakott területek bővülése, a mobilitás előretörése, a közlekedési rendszerekhez való hozzáférési pontok minél közelebb hozása az utashoz, a kötöttpályás közlekedés felívelő fejlődését vetíti előre, így ennek vonzóvá tétele reális cél. E cél elérésének egyik eszköze lehet esztétikus, karakteres megoldások alkalmazása a vasúti hídépítés területén is. Az esztétikai követelmények kielégítésére – közlekedési módozatra tekintet nélkül – mindig törekedni kell, függetlenül attól, hogy a körülmények és a lehetőségek sokszor ezzel szemben hatnak, és a kívánt célt nem mindig sikerül elérni. Ha sikerül a hídnak egy a külső szemlélő számára is észlelhető pozitív kisugárzást adni, akkor már jó úton járunk.
Irodalomjegyzék
- [1] Palotás–Medved–Nemeskéri-Kiss–Träger: Hidak. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1987.
- [2] Kruno Tonković: Oblikovanje mostova. Tehnička Knjiga, Zagreb, 1985.
- [3] Matthew Wells; Introduction by Hugh Pearman: 30 Bridges. Laurence King Publishing Ltd, London, 2002.
- [4] Dr. Kollár Lajos: Vasúti hidak esztétikája. Sínek Világa, 2000/1 különszám.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.