Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Hetvenéves a MÁV FKG Felépítménykarbantartó és Gépjavító Kft.
A jármű megkapta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 2014. évi Innovációs Díját, melynek átadására a Parlamentben, 2015. március 26-án került sor (9. kép).
Gépbeszerzés: 2013–2017
A MÁV Zrt. vezetése tisztában volt azzal, hogy a gépbeszerzés elmaradása esetén néhány éven belül – a gépek teljes amortizációja miatt – a MÁV saját kapacitása jelentősen lecsökken. Ezért önálló, nyílt közbeszerzési eljárás útján pályázatot írt ki 4 db felsővezeték karbantartó-szerelő járműre, valamint 3 db nagygép (vágányszabályozó gép, kitérőszabályozó gép és dinamikus vágánystabilizátor) beszerzésére.
Fontos megemlíteni az üzem történetének legnagyobb szociális kocsikorszerűsítését, amely 2015–2016-ban valósult meg. Az ország teljes vasúti hálózatán történő munkáltatás révén a gépkezelők elhelyezésére és szociális igényeik kielégítésére lakó-, fürdő- és raktárkocsik szolgálnak. A korszerűsítéssel megújult a kocsik teljes hő- és vízszigetelése, továbbá az elektromos és vízvezetékrendszere, kicserélték a nyílászárókat is. A kocsik korszerű fűtő- és klímaberendezést is kaptak.
A hosszadalmas gépbeszerzési eljárás után, 2015. december 11-én írták alá a szerződést a MÁV Zrt. és a Plasser & Theurer cég részéről (10. kép).
Az új pályakarbantartó gépek 2017. június 4. és július 18. között, míg a felsővezetékes járművek közül az utolsó 2017. november 29-én érkezett meg Magyarországra. A 3 db pályakarbantartó gép 2017. december 29-én megkapta a típus- és üzembehelyezési engedélyét. A szerződés értelmében a magyarországi engedélyeztetés a gyártó cég feladata volt.
A teljes géplánchoz még hiányzott egy egyenkapacitással rendelkező ágyazatrendező gép. MÁV-os beszerzésként indult, de a kedvező feltételek lehetővé tették, hogy a MÁV FKG Kft. kössön szerződést a gép vásárlására a Plasser & Theurer céggel, ami 2016. szeptember 20-án a berlini InnoTrans kiállításon megtörtént. A gép 2017. december 4-én érkezett meg a társaság budapesti telephelyére. A próbaüzem sikeresen lezárult, a gép már megkapta a típus- és üzembehelyezési engedélyt.
Megújult vezetés, a Társaság tartós fejlődési pályára állítása: 2018. február 1.
A Társaság meghatározó tulajdonosa, a MÁV Zrt. vezetése 2018. február 1-jén – a változó kihívásokhoz igazodva – más típusú ismeretekkel és vezetői tapasztalatokkal rendelkező új ügyvezető igazgatót nevezett ki Kerékgyártó József személyében, és ezzel egyidejűleg több fontos vezetői pozícióban is személyi változás történt.
A megújult vezetés azonnal elkezdte a hatékonyságnövelést az észszerű és megtérülő beruházások elindításával, megfelelő erőforrás-gazdálkodással, átlátható, tiszta, rendezett viszonyok kialakításával, a működési kiválóság megcélzásával. A konkrét kapcsolódó programok megindítása mellett kiemelten fontos szerepet kapott a pozitív szemléletváltás és az emberközpontú vállalati kultúra elérése.
A Társaság jövője szempontjából kiemelkedő fontosságú a stratégia kialakítása, amely szűkebb vezetői csoportmunkában és tágabb vezetői körben, valamint munkavállalói fórum keretében szintén azonnal elkezdődött. A 2018. április 18-i jászkiséri 200 fős munkavállalói fórumon ismertették a stratégia alapjait, az új vállalati kultúra kialakításának szükségességét, a közös értékek megfogalmazásának fontosságát, az egymás közötti megfelelő kommunikáció szerepét, a telephelyi és irodai rendrakást, a működési kiválóság megcélzását, valamint a telephelyi beruházási és fejlesztési elképzeléseket.
A 70 fős vezetői kör szintén Jászkiséren, 2018. május 11-én kibővített vezetői értekezlet keretében meghatározta és elfogadta a Kft. stratégiájának alapvető értékeit, erősségeit és megfogalmazta jelmondatát: „Felelősséggel a jövő vasútjáért!” A stratégia alapgondolatai:
- olyan közepes méretű pályakarbantartó és gépészeti céggé fejlődni, amely a MÁV-csoport részeként a partner hazai vasútépítő cégekkel és vállalkozókkal együttműködve lefedi a korszerű vasúti pályakarbantartás egészét;
- korszerű és hatékony pályakarbantartás a kapcsolódó gépészeti tevékenységgel;
- pozitív jövőkép, utas- és vevőközpontú szemlélet, emberközpontú vállalati kultúra.
Megkezdődött a nagygépek, gépláncok optimalizálása, ennek keretében selejtezések, felújítások és új gépek (vágánystabilizátor, sínköszörülő, ágyazatrostáló stb.) beszerzésének előkészületei vannak folyamatban. Közös gyártmányfejlesztés keretében a Plasser cég licence alapján megkezdődött a MÁV Zrt. megrendelésére 8 db MFS–35 kőszállító kocsi gyártása. A gyártástechnológia korszerűsítése keretében új megmunkáló gépek, hatékonyabb anyagmozgató gépek beszerzése, új szerelőcsarnok létesítése, valamint a hegesztőüzem korszerűsítése van tervbe véve.
A Társaság központi telephelyein elindított 5S módszer (szelektálás, elrendezés, takarítás, standardizálás, fenntartás) keretében a mintaműhelynek kijelölt jászkiséri közútijármű-szerviz teljes körű felújítása 2018. november elejére befejeződött. Szintén ekkorra készült el Jászkiséren a 300 fő befogadására alkalmas, teljesen átalakított konferenciaterem (étkezde), amelyet a Jászkisér Város Önkormányzata által rendezett, 2018. november 10-i hagyományőrző XXIX. Jász Bál rendezvénnyel vettek használatba.
A stratégiában is megfogalmazott vállalati kultúra jegyében a budapesti Kőér utcai telephelyen 2018. április 21-én növényzettelepítésre és rendrakásra került sor – közel 100 fő részvételével, csapatépítő jelleggel – a Föld napja alkalmából. A jászkiséri telephelyen 2018. október 13-án, 180 fő közreműködésével önkéntes rendrakás és növényzettelepítés történt.
A korábbi hagyományt felelevenítve, közel 900 fő részvételével, 2018. augusztus 17-én nagyszerű hangulatú Családi Napot tartott a Társaság Jászapátiban.
A MÁV FKG Kft. minden tőle telhetőt megtesz annak érdekében, hogy szakismeretével, létszámával, eszközparkjával, gépkarbantartó és gyártótevékenységével a következő évtizedekben is meghatározó szerepet töltsön be a magyarországi vasúthálózat karbantartási és felújítási piacán.
A Kft. jelene és további tervei
2019. március 11-étől a Kft. sikeres működése eredményeként Kerékgyártó József munkáját a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatójaként folytatja tovább, helyét a Kft. működését igen jól ismerő Sejkóczki András foglalta el, aki a megkezdett új szemléletű vezetés elkötelezett híveként folytatja a Kft. fejlesztését és piaci megbecsülésének növeléséért tett intézkedéseit.
Tovább folytatódik a gyártóeszközök cseréje, ezzel hatékonyabb és modernebb lesz a működés. A saját gépek remotorizációs programjaként folytatódik a TVG és USP 3000 sorozatú járművek korszerűsítése. A Kft. székhelyén és telephelyein elvégzik a több évtizede elmaradt ingatlanfejlesztéseket, a többi között korszerű oktatótermeket alakítanak ki, melyek hozzájárulnak a Baross Gábor Oktatási Központ korszerűen felszerelt tantermekben folyó képzéseinek megszervezéséhez, valamint javítják a munkavállalók munkakörülményeit, fejlesztik a szociális ellátásokat, korszerűsítik a mosdókat és az étkezőhelyiségeket. A Társaság kiemelt figyelmet fordít a műhelyekben a munkakörülmények javítására, a munkavállalói elégedettség növelésére. Fontos megjegyezni, hogy a Társaság fejlesztése és fejlődése nem egyedi, és a Kft. érdekeit szem előtt tartott tevékenység, hanem ezeknek a fejlesztéseknek a megvalósításával, a hatékonyabb munkavégzés, a jobb munkakörnyezet kialakításával tevékenysége fejlesztése révén a MÁV-csoport elismert és kiváló munkavégzést biztosító Társasága lett.
A következő években kiemelkedően sok munka vár ránk és nagyok lesznek az elvárások, évről évre tovább nő az elvégzendő munkáink száma. 2019-ben rekord, 32,5 Mrd Ft a tervezett árbevételünk. A MÁV Zrt. vezetésének köszönhetően nemcsak a Kft. tevékenységének megújítása kezdődött meg, hanem az utazóközönség kényelmét szolgáló, a menetrend pontos betartását célzó fejlesztésekre is nagy hangsúlyt fektetünk. A MÁV Zrt. koncepciója jelentős feladatokat ró Társaságunkra mind a pályás, mind a magasépítési területeken. Több látványos és utazásikomfort-javító munka elvégzésében vehetünk részt, köztük pályaudvarok fejlesztésében, vasúti pályahálózat emelt szintű karbantartásának elvégzésében.
Társaságunk célja, hogy a MÁV-csoport leányvállalataként a MÁV Zrt. által ránk bízott feladatokat a jövőben is a legnagyobb precizitással, hatékonysággal végezze, ezzel segítve az anyavállalat hatékony tevékenységének és a fejlődésének támogatását.
Köszönetet mondok Lakos Györgynek és Valet Lászlónak a MÁV FKG Kft. történetének megírásáért, valamint minden korábbi és jelenlegi kollégának. Az ő áldozatos, odaadó munkájuk nélkül a Kft. ma nem ünnepelhetné a 70 éves évfordulóját.
A MÁVGÉP Kft. üzem igazgatói, ügyvezetői a MÁV FKG Kft.-be történt beolvadásig
MÁV Építési Géptelep Főnökség
Balla István 1955. január 1. – 1956. december 31.
Surányi József 1957. január 1. – 1968. december 31.
Róza Sándor 1969. január 1. – 1991. december 2.
Merkly István 1991. december 3. – 1993. december 31.
MÁVGÉP Kft.
Merkly István 1994. január 1. – 1998. június 30.
Kondorosi János 1998. július 1. – 2005. május 31.
Tóth István 2005. június 1. – 2006. május 31.
Bereczki Géza 2006. június 1. – 2008. október 1.
Ollári János 2008. október 2. – 2010. május 31.
Frigyik Attila 2010. június 1. – 2012. február 29. (a MÁV FKG Kft. ügyvezetője is volt)
A MÁV FKG Kft. üzem igazgatói, ügyvezetői, időrendi sorrendben napjainkig
MÁV Építőgépjavító Üzem
Csillik András 1969. január 1. – 1970. január 31.
Pethes Sándor 1970. február 1. – 1983. augusztus 1.
Hajnal Géza 1983. december 1. – 1993. december 31.
MÁV FKG Kft.
Hajnal Géza 1994. január 1. – 2004. február 27
Hudák István 2004. február 27. – 2010. május 31.
Frigyik Attila 2010. június 1. – 2012. augusztus 16. (a MÁVGÉP Kft. ügyvezetője is volt)
Völgyesi Zsolt Károly 2012. augusztus 17. – 2013. szeptember 30.
Dobos Attila 2013. október 1. – 2014. október 31.
Kiss Ádám Sándor 2014. november 1. – 2014. december 31.
Filó Gábor 2015. január 1. – 2018. január 31.
Kerékgyártó József 2018. február 1. – 2019. március 10.
Sejkóczki András 2019. március 11-étől.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.