Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Hídvizsgálat madártávlatból
További lehetőségek, az acélszerkezet hőkamerás vizsgálata
Minden fémtárgy az abszolút nulla fok (–276 °C) felett elektromágneses sugárzást bocsát ki, amelyet a mai korszerű hőkamerák hőképpé alakítva jelenítenek meg.
Az általánosan használt hőkamerák hőmérsékletkülönbség-kimutató képessége 0,1 °C, de a már kereskedelmi forgalomban kapható legkorszerűbb ipari kameráké 0,06 °C (9. ábra).
A hőkamera alkalmazhatóságánál alapvető szempont az érzékelésifrekvencia-tartomány és a hőmérsékletkülönbség-kimutató képesség. Ehhez a vizsgálathoz elengedhetetlen a megjelenítő és kiértékelő szoftver.
Hídvizsgálati célú felhasználás
Hőkamera alkalmazásával olyan rejtett hibák feltárására is lehetőség nyílhat, amelyek szabad szemmel nem észlelhetők (10. ábra), de a műtárgy teherbírására és tartósságára befolyással vannak (repedések, bevonat alatti és kontaktkorrózió).
Teherbírás-vizsgálathoz történő felhasználás
Ez a vizsgálati technika és módszer alkalmas lehet arra, hogy a műtárgy szerkezeti anyagában a feszültségváltozást vizsgáljuk és következtetéseket vonjunk le. Az acélszerkezetben a terhelés hatására annak szerkezeti részecskéi elmozdulnak, ez megváltoztatja az elektromágneses sugárzásukat. A mai korszerű ipari hőkamerák ezt az egészen kicsi változást is hőképként érzékelik és megjelenítik. Ennél a vizsgálatnál a helyszínen két felvételt kell készíteni a szerkezetről, egyet terheletlenül referenciafelvételnek és egyet terheléssel, így a feszültségváltozások megjeleníthetők. A laboratóriumi vizsgálat során a teherbírási határállapot hőkamerás dokumentálásával és az előbb leírt két egymást követő felvétel adatai alapján következtethetnénk a teherbírási tartalék mértékére. Ez csak statikus és anyagszerkezeti ismeretekben jártas szakemberek bevonásával lehetséges.
A drón hídvizsgálaton kívüli alkalmazási lehetőségei
- Zöld terület karbantartása során űrszelvény és rálátási háromszögek felmérése, lefedettség és az elvégzett munka ellenőrzése.
- Rendkívüli eseménynél az elzárt, sérült vasúti pálya vizsgálata (árvíz, intenzív esőzés esetén elmosott pályarészek, sérült műtárgyak, hófúvás stb.).
A drón alkalmazási lehetőségeinek ismertetésével igyekeztem azt bemutatni, hogy a korszerű technika alkalmazása hogyan vihető át a napi gyakorlatba.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.