Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Hollán Ernő, a vasútépítő
Hollán Ernő elsődlegesnek tartotta az egységes műszaki és igazgatási szervezetek kiépítését és fejlesztését – „vasúti igazgatóságokat szervezett olyan képzett szakemberekből, akik a műszaki előkészítő munkákat, később az építkezések vezetését és ellenőrzését megbízhatóan és hozzáértően végezték” [3].
Lefekteti az állami vasút alapjait: a magánbefektetők túlárazott követelései helyett egyes vasútvonalak megvalósítását állami befektetésből kivitelezik. Lónyay pénzügyminiszterrel összefogva e célból 60 millió Ft kölcsönt vesznek fel, amelynek felhasználását az 1867. évi XIII. tc. szabályozza.
A meglévő hálózathoz igazítva és az 1848-as irányelveket tiszteletben tartva, három fő irányt határoznak meg: Adria (Szuezi-csatorna építése, 1859–1869), Fekete-tenger (dunai hajózás alternatívája) és Isztambul (Kelet kapuja) direkt elérése Buda-Pestről (3. ábra).
Természetesen a vasútépítés mind a sajtóban, mind a közbeszédben jelentős visszhangot keltett, amelyek kezelésében Hollán Ernő humorát is megtapasztalhatjuk: „Az élénk részvét, mely e tárgy körül a napi sajtóban kevéssel ezelőtt megnyilvánult, emlékeztet ugyan az egyszeri remetének a medvéjére, ki gazdája fején a legyeket kővel ütötte agyon…” – olvashatjuk a korabeli Pesti Hírlapban, és ugyanebben írásában jellemzi is a hangulatot: „Mert ha már előre megítélnek minden czöveket, melyet a mérnök leveretett, minden zászlócska vitatkozásokat szül pro és contra.” [5].
Az 1867-es kiegyezés után, amelyben szintén meghatározó szerep jutott Hollán Ernőnek, lényegesen kedvezőbb feltételek mellett épülhetett a magyar vasúthálózat, de a bécsi udvar után még itthon, az urambátyámrendszerrel és az „én portám” mentalitással is meg kellett küzdeni, ezért támadták is őt (4. ábra).
Hajós György ekképpen ír róla könyvében: „A nyílt támadások ellen nyíltan és méltósággal védekezett, de a suttogó rágalmazások ellen nem volt fegyvere” [7]; ugyanakkor erkölcsi értékrendjét és tartását jól jellemzi, hogy amikor a belga bankárok (ezekre a suttogásokra reagálva) megpróbálják lefizetni, Hollán Ernő kitiltja őket a minisztériumból és az esetet jelenti a minisztertanácsnak.
A kiadott engedélyek tanúskodnak arról az előrelátásról, amely mindvégig jellemezte tevékenységét: már akkor kétvágányú vasúti pályában gondolkodtak, illetve a posta és távírdai szolgáltatás fejlesztésében, hiszen ezáltal válhatott teljessé a vasút és az a hálózat, aminek kiépítésén fáradoztak.
Irodalomjegyzék
- [1]. https://library.hungaricana.hu/hu/view/SZAK_DUNA_Muzealis_1848_javaslat/Széchenyi István: Javaslat a magyar közlekedési ügy rendezésérül (Pozsony, 1848) 140p. (Megtekintve: 2024. 02.07)
- [2] Hajós Gy. Hollán Ernő a katona, a mérnök, az államférfi. Budapest: Építésügyi Tájékoztatási Központ Kft.; 2006 (továbbiakban Hajós, 2006.) p. 152 (Hollán Ernő; 34-35)
- [3] Hajós, 2006. Hollán Ernő; 41.
- [4]. Hajós, 2006. Hollán Ernő; 36-37.
- [5]. Hajós, 2006. Hollán Ernő; 31.
- [6]. Hajós, 2006. Hollán Ernő; 37-38.
- [7]. Hajós, 2006. Hollán Ernő; 42.
- [8]. adt.arcanum.com/https://books.google.hu/books?id=VRAwjM_Ck3AC&pg=PA1541&lpg=PA1541&dq=A+MAGYAR+%C3%89JSZAK-KELETI+AS%C3%9ATENGED%C3%89LY+-+OKM%C3%81NY%C3%81NAK+TERVEZETE.+(A+K%C3%96ZPONTI+BIZOTTS%C3%81G+SZ%C3%96VEGEZ%C3%89SE+SZERINT)&source=bl&ots=EXNXdW_51c&sig=ACfU3U0B8fCR0Ce1lkOtmU23urmA3Pvw5Q&hl=hu&sa=X&ved=2ahUKEwi1jJPw96OEAxXU4QIHHeB2BNEQ6AF6BAgPEAM#v=onepage&q=A%20MAGYAR%20%C3%89JSZAK-KELETI%20VAS%C3%9ATENGED%C3%89LY%20-%20OKM%C3%81NY%C3%81NAK%20TERVEZETE.%20(A%20K%C3%96ZPONTI%20BIZOTTS%C3%81G%20SZ%C3%96VEGEZ%C3%89SE%20SZERINT)&f=true
- [9]. Az erdélyi vasúti bizottmány gyűlése. Pesti Napló, XIV. (1863. július 22.) 165. szám.
- [10] https://hu.wikipedia.org/wiki/Aradi_ és_Csanádi_Egyesült_Vasutak
- [11]. Vasúti hidak a pécsi igazgatóság területén, Pécs 2012, 279 p. (Vasúti Hidak Alapítvány; 75)
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.