A cikk szerzője:

Radvánszky Kázmér PFT-főnökségvezető
MÁV Zrt.

Hollán Ernő, a vasútépítő

A méltatlanul feledésre ítélt, de munkásságának évszázadon átívelő hatása előtt tisztelegve, a kiváló hadmérnök, altábornagy, vasútépítő, államtitkár, a Magyar Mérnök- és Építész Egylet megalapítója és első elnöke emlékére, a Vas Vármegyei Mérnöki Kamara kezdeményezésére, több szombathelyi és megyei szervezet összefogásában 2024-et – a bicentenárium évét – Hollán Ernő-emlékévvé nyilvánították. Az emlékév nyitó alkalmaként január 12-én a szombathelyi szülőházánál koszorúzással, majd azt követően a városházán konferenciával tisztelegtek a szervezők és a résztvevők. Közéleti személyiségek, történészek méltatták életútját, munkásságát. A jelenleg is ismert vasúti hálózat kiépítése, a MÁV igazgatási rendszerének kialakítása érdekében végzett munkásságáról nyújt ízelítőt az alábbi előadás, amely a nyitórendezvényen hangzott el.


Hollán Ernő elsődlegesnek tartotta az egységes műszaki és igazgatási szervezetek kiépítését és fejlesztését – „vasúti igazgatóságokat szervezett olyan képzett szakemberekből, akik a műszaki előkészítő munkákat, később az építkezések vezetését és ellenőrzését megbízhatóan és hozzáértően végezték” [3].
Lefekteti az állami vasút alapjait: a magánbefektetők túlárazott követelései helyett egyes vasútvonalak megvalósítását állami befektetésből kivitelezik. Lónyay pénzügyminiszterrel összefogva e célból 60 millió Ft kölcsönt vesznek fel, amelynek felhasználását az 1867. évi XIII. tc. szabályozza.
A meglévő hálózathoz igazítva és az 1848-as irányelveket tiszteletben tartva, három fő irányt határoznak meg: Adria (Szuezi-csatorna építése, 1859–1869), Fekete-tenger (dunai hajózás alternatívája) és Isztambul (Kelet kapuja) direkt elérése Buda-Pestről (3. ábra).

3. ábra. Magyarország vasúthálózatának terve az országgyűlés elé terjesztve 1867-ben [4]
Természetesen a vasútépítés mind a sajtóban, mind a közbeszédben jelentős visszhangot keltett, amelyek kezelésében Hollán Ernő humorát is megtapasztalhatjuk: „Az élénk részvét, mely e tárgy körül a napi sajtóban kevéssel ezelőtt megnyilvánult, emlékeztet ugyan az egyszeri remetének a medvéjére, ki gazdája fején a legyeket kővel ütötte agyon…” – olvashatjuk a korabeli Pesti Hírlapban, és ugyanebben írásában jellemzi is a hangulatot: „Mert ha már előre megítélnek minden czöveket, melyet a mérnök leveretett, minden zászlócska vitatkozásokat szül pro és contra.” [5].
Az 1867-es kiegyezés után, amelyben szintén meghatározó szerep jutott Hollán Ernőnek, lényegesen kedvezőbb feltételek mellett épülhetett a magyar vasúthálózat, de a bécsi udvar után még itthon, az urambátyámrendszerrel és az „én portám” mentalitással is meg kellett küzdeni, ezért támadták is őt (4. ábra).

4. ábra. Hollán Ernő államtitkári időszakának vasútfejlesztési tevékenysége [6]
Hajós György ekképpen ír róla könyvében: „A nyílt támadások ellen nyíltan és méltósággal védekezett, de a suttogó rágalmazások ellen nem volt fegyvere” [7]; ugyanakkor erkölcsi értékrendjét és tartását jól jellemzi, hogy amikor a belga bankárok (ezekre a suttogásokra reagálva) megpróbálják lefizetni, Hollán Ernő kitiltja őket a minisztériumból és az esetet jelenti a minisztertanácsnak.
A kiadott engedélyek tanúskodnak arról az előrelátásról, amely mindvégig jellemezte tevékenységét: már akkor kétvágányú vasúti pályában gondolkodtak, illetve a posta és távírdai szolgáltatás fejlesztésében, hiszen ezáltal válhatott teljessé a vasút és az a hálózat, aminek kiépítésén fáradoztak.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1]. https://library.hungaricana.hu/hu/view/SZAK_DUNA_Muzealis_1848_javaslat/Széchenyi István: Javaslat a magyar közlekedési ügy rendezésérül (Pozsony, 1848) 140p. (Megtekintve: 2024. 02.07)
  • [2] Hajós Gy. Hollán Ernő a katona, a mérnök, az államférfi. Budapest: Építésügyi Tájékoztatási Központ Kft.; 2006 (továbbiakban Hajós, 2006.) p. 152 (Hollán Ernő; 34-35)
  • [3] Hajós, 2006. Hollán Ernő; 41.
  • [4]. Hajós, 2006. Hollán Ernő; 36-37.
  • [5]. Hajós, 2006. Hollán Ernő; 31.
  • [6]. Hajós, 2006. Hollán Ernő; 37-38.
  • [7]. Hajós, 2006. Hollán Ernő; 42.
  • [8]. adt.arcanum.com/https://books.google.hu/books?id=VRAwjM_Ck3AC&pg=PA1541&lpg=PA1541&dq=A+MAGYAR+%C3%89JSZAK-KELETI+AS%C3%9ATENGED%C3%89LY+-+OKM%C3%81NY%C3%81NAK+TERVEZETE.+(A+K%C3%96ZPONTI+BIZOTTS%C3%81G+SZ%C3%96VEGEZ%C3%89SE+SZERINT)&source=bl&ots=EXNXdW_51c&sig=ACfU3U0B8fCR0Ce1lkOtmU23urmA3Pvw5Q&hl=hu&sa=X&ved=2ahUKEwi1jJPw96OEAxXU4QIHHeB2BNEQ6AF6BAgPEAM#v=onepage&q=A%20MAGYAR%20%C3%89JSZAK-KELETI%20VAS%C3%9ATENGED%C3%89LY%20-%20OKM%C3%81NY%C3%81NAK%20TERVEZETE.%20(A%20K%C3%96ZPONTI%20BIZOTTS%C3%81G%20SZ%C3%96VEGEZ%C3%89SE%20SZERINT)&f=true
  • [9]. Az erdélyi vasúti bizottmány gyűlése. Pesti Napló, XIV. (1863. július 22.) 165. szám.
  • [10] https://hu.wikipedia.org/wiki/Aradi_ és_Csanádi_Egyesült_Vasutak
  • [11]. Vasúti hidak a pécsi igazgatóság területén, Pécs 2012, 279 p. (Vasúti Hidak Alapítvány; 75)
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2024 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©