Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Magyarországi kisvasutak (15. rész) – A transzbörzsönyi erdei vasút Márianosztra–Nagyirtáspuszta közötti vonalszakasza
Az átépítés adatai
- A körülbelül 6500 vfm vágányépítésnél a felépítmény kialakítása 760 milliméter nyomtávolsággal, új kisvasúti sínekkel, a nyílt vonalon nyombővítésnek is megfelelő vasbeton aljakkal, az állomásokon új talpfákkal, 67 centiméteres aljtávolsággal, új zúzottkő ágyazattal, valamint öt csoport C rendszerű kitérővel valósult meg.
- Összesen 25 új, 60-80 centiméter átmérőjű hullámlemez acél csőáteresz műtárgy épült, a befolyási oldalán aknával, a kifolyási oldalon mederburkolattal és szükség esetén energiatörőkkel. Ezenfelül a Bezina-patak felett egy új, 2,90 m nyílású vasbeton lemezhíd épült. Az új műtárgy és a szárnyfalak „tájidegen” nyers betonfelületét terméskővel burkolták, a híd nyílását „boltozatossá” alakították át a környezetbe jobban illő, esztétikusabb megjelenés miatt (14. ábra).
- Útátjáróból nyolc csoport vezetősínes, 4,6–7,80 m szélességű aszfaltburkolatú és két csoport 3,60 m széles gyalogosátjáró létesült ugyanilyen felülettel. Burkolt utasperonból összesen négy épült: Márianosztrán, Vetettfű megállóhelyen és Nagyirtáspuszta állomáson kettő (15. ábra). A vágány jobb oldalán (többnyire bevágás) 1580 m hosszon előre gyártott beton árokburkoló elemekkel, illetve 3899 fm szabványárok építésével oldották meg a vízelvezetést. A 89–92-es szelvények között a töltés megtámasztására 15+27+21+66 méteres szakaszokban, összesen 129 m hosszban Gabion fal épült a pálya bal oldalán.
- A vonalrész hossz-szelvény adatai alapján (17. ábra) az átépített szakasz két vége között 202 méter a szintkülönbség. A legnagyobb (46,5‰ emelkedő a 101+70–103+10 szelvények között helyezkedik el 140 m hosszúságban. A magassági vonalvezetésnél a lejttörések előírás szerinti csatlakozására 26 R=1000 és 10 000 m közötti sugárral lekerekítő ívet építettek be. A vízválasztó Nagyirtáspuszta állomáson az R=1500 m függőleges ív szemmel is érzékelhető (16. és 17. ábra).
- A kiépítési sebesség 20 km/h. (Menetrend szerint az átlagsebesség 15,5 km/h.)
- Márianosztra és Nagyirtáspuszta között a nyomvonal vízszintes geometriájának jellemzői:
– Az ívek száma 124, a legkisebb ívsugár 40 méter, ebből 27 van. A maximális ívsugár 1000 m-es, csak egy ilyen létesült, 18,6 m hosszban. Az ívek átmeneti ívvel, illetve inflexiósan csatlakozó ellenívek vagy kosárgörbék. Mindkét végén egyenes vágányhoz 32 ív, a 26 inflexiós ponthoz 52 ellenív csatlakozik, míg a kosárgörbéket 40 azonos hajlású íves pályaszakasz alkotja (18. ábra).
– Az állomásköz 68%-át ívek teszik ki. Az R=60 méternél kisebb sugarú ívekben vezetősínek beépítésével növelték a biztonságot.
– A pályában 55, 5,2–84 m közötti egyenes szakasz található (19. ábra), amelyek összes hossza 2088 m, a vonalrésznek csak az egyharmada.
Összegzés
Írásunkban a leghosszabb börzsönyi kisvasút mindhárom szakaszának együttes bemutatására vállalkoztunk. Az 1922-től 1975-ig üzemelő Szob és Nagybörzsöny közötti keskeny nyomközű kisvasútnak először az írásunk tárgyát képező középső szakaszán szűnt meg a forgalom, majd 1992-ben a teljes vonalon leállt a közlekedés.
Elsőként a Nagybörzsönyi Erdei Vasúton indult be, a személyszállítás 10 év szünet után, majd a 2009-ben a Szobról induló alsó szakasz éledt újra. A Márianosztrát és Nagyirtáspusztát összekötő középső résznek 41 évet kellett várni arra, hogy felébredjen „Csipkerózsika-álmából” (19. ábra).
A 2016. június 2-án tartott ünnepélyes megnyitót követően a kirándulók a város zajától távol, a Börzsöny gyönyörű vidékén kapcsolódhatnak ki az átépített, új vasúti pályán, modern vasúti kocsikban utazva.
A cikk elolvasása után minden olvasónknak ajánljuk, hogy tekintse meg az Irodalomjegyzékben feltüntetett honlapot, hogy személyesen is láthassa a vonalszakasz egyediségét [7] (https://www.turistamagazin.hu/hir/vadregenyes-kisvasutazas-a-bezina-volgyben). Kalandos utazásban lesz része a videó nézőjének, amely két percen belül magával ragadja a nézőt. A filmben nem csupán utazunk a síneket követve a romantikus erdei útvonalon, de a feliratoknak köszönhetően egy térképen a nyomvonalat, illetve a pálya geometriai adatait is láthatjuk. A 6,5 kilométer hosszon 202 méternyi szintkülönbséget küzd le a mozdony 7 perc alatt a 2015. év egyik őszi próbajáratán. Ennek a szakasznak a menetrend szerinti időigénye 25 perc. Kérjük, jól kapaszkodjon meg a néző, mert az engedélyezett sebesség közel háromszorosával (körülbelül 54 km/h sebességgel) „száguldva” vesz részt mozdonybeutazáson. Kellemes utazást kívánunk!
Irodalomjegyzék
- [1] Buskó A. Kisvasutak nyomában. 2020.
- [2] Pokorny B. Magyarországi kisvasutak (10. rész). Nagybörzsönyi Erdei Vasút. Sínek Világa 2015;3:32-36.
- [3] Pokorny B. Magyarországi kisvasutak (13. rész). A Börzsöny Kisvasút. Sínek Világa 2016;4:32-35.
- [4] Ipoly Erdő Zrt. Sajtóközlemény. Ilyen hosszan még nem roboghattál a Börzsönyben. (2015. november 24. Turista Magazin) https://www.turistamagazin.hu/hir/ilyen-hosszan-meg-nem-roboghattal-a-borzsonyben
- [5] Pálya-Vasút Kft. Kisvasút a Bezina völgyében (Innotéka. 2016. április 16.) https://www.innoteka.hu/cikk/kisvasut_a_bezina_volgyben_uj_epitesu_nyomvonalon.1328.html
- [6] Vaspálya ’97 Bt. Márianosztra–Nagyirtás közötti kisvasút visszaépítése. Engedélyezési és megvalósulási tervdokumentáció.
- [7] Vadregényes kisvasutazás a Bezina-völgyben. (Szerző: IHO.HU/TM, 2016. január 19.) https://www.turistamagazin.hu/hir/vadregenyes-kisvasutazas-a-bezina-volgyben
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.