Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Magyarországi kisvasutak (8. rész) – Igaz mese a kemencei kisvasútról
Az O&K gyárban készült MD–2-es mozdonyok egyik változatába egy Ganz-Jendrassik, M1A jelű állómotort építettek be, amely kéthengeres, négyütemű, teljesítménye 26 LE. A motor indítása akkumulátorról táplált villamos indítómotorral vagy kézi forgattyúval történhet. A sebességváltó háromfokozatú, 5, 8 és 12 km/h elérését tette lehetővé.
Más MD–2-es gépeket Henschel gyártmányú négyütemű dízelmotorral szerelték fel. Ezeknél a hengertömb a forgattyúházzal egybeöntve, cserélhető hengerperselyekkel készült. Befecskendezőszivattyúja és porlasztói Bosch rendszerűek. Hűtésére szivattyús és ventilátoros vízhűtés szolgál. Vízcsöves hűtője – mindkét irányban haladáskor – a legkisebb sebesség mellett is hatásosan hűt. A motor indítása kézi erővel történik.
Az Ózdi Kohászati Üzemek Maszolaj gyártású, 633 mm nyomtávú MD–2-eseibe Csepel D413 motort szereltek. Ez minden bizonnyal nem az eredeti motor, de az biztos, hogy 1966-ban már ez volt bennük.
Az eredeti MD–40-esekbe Csepel D350 vagy D413 típusú négyütemű, előkamrás dízelmotort építettek be. A motor nedves perselyű hengerekkel, különálló és leszerelhető hengerfejekkel, könnyűfém forgattyúházzal és dugattyúkkal készült. Befecskendezőszivattyúja állandó löketű, porlasztói zártak. Olajozása fogaskerék-szivattyúval, indítása villamos indítómotorral és izzógyertyákkal történik. A motor hűtését szivattyús vízhűtés szolgálja Csepel 500-as hűtővel, amelyet úgy méreteztek, hogy mindkét irányban haladáskor elégséges legyen a hűtés. A hűtő része az ékszíjjal meghajtott ventilátor. A tüzelőanyag-tartályba 52 órai üzemhez elegendő üzemanyag fér.
Az erőátviteli rendszer mechanikus. A motort az irányváltóval egybeépített sebességváltóval a lendítőkerékbe beépített tárcsás tengelykapcsoló köti össze. A sebességváltó háromfokozatú. Az irányváltó kúpkerekes, míg a kerékpárok meghajtása az irányváltó tengelyének végére ékelt két lánckerékről, láncokkal történik. A hajtásban összesen három lánc van beépítve olyan elrendezésben, hogy bármelyik szakadása esetén a mozdony még mozgásképes marad.
A kisvasút járműállománya is folyamatosan bővül: egyrészt az egyesület által vásárolt, másrészt magánszemélyek (főként az egyesület tagjai) által vásárolt, és Kemencére szállított járművekkel, amelyek főként az időközben megszüntetett vasutakról kerültek hozzánk, de volt olyan is, amelyet kifejezetten a megnövekedett személyforgalom kiszolgálására készítettünk (9–10. ábra). Meg kell említeni a hazai erdei vasutak első akkumulátoros mozdonyának üzembe állítását, a Kárászpusztáról érkezett, Pécsett felújított zárt teherkocsi beüzemelését, valamint a Pélpusztáról ideszállított kis személykocsi felújítását.
2001-ben folytatódott a vasút felújítása. 2003-ra készült el a strandnál az akkor még Strand-Godóvár (később Godóvár) nevű állomás (11. ábra), majd az első újjáépített híd. Ekkor még csak mintegy 100 m-t tudtunk továbbhaladni, mivel a híd után nem sokkal egy munkagép még 2000 előtt megrongálta a vágányokat, illetve négy vágánymező lopás miatt hiányzott.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.