A cikk szerzője:

Vucskics Alinka kertészmérnök, növényorvos, favizsgáló és faápoló szakmérnök

MÁV-kertészetek

A körülöttünk lévő növények környezeti haszna igen jelentős, egyaránt javítják a közvetlen és közvetett környezetüket. Biológiai, ökológiai hasznuk mind a lágy szárú, mind a fás szárú növényeknek meghatározó. Az asszimilációs folyamatok során oxigént termelnek, megkötik a szén-dioxidot, párologtatással csökkentik a hőmérsékletet, lombozatukkal árnyékolnak, szél- és zajfogó feladatot látnak el, valamint a gyümölcstermő fajok zamatos termésükkel ajándékoznak meg minket. Számos hasznuk mellett esztétikai megjelenésükkel hangulatjavító hatásuk is igen kiemelkedő [1].


A növényházak és faiskolák helyreállítási munkálatai a háborút követően, 1947-ben kezdődtek meg, a vasúti pályából kikerült, sérült síneket használták fel az üvegházak tartószerkezetének megépítéséhez. Idővel újjáépültek a kertészetek melletti raktárak és egyéb kiszolgálóépületek. A kertészetekben dolgozók létszáma rendeződött, egyre több szakképzett kertész helyezkedett el a vasútnál.

6. ábra. A hatvani virágkertészet, 1955
A vasúti kertészetek történetében új korszak nyílt Mayer József – a hatvani virágkertészet (6. ábra) főkertésze –, a KPM. I. Vasúti Főosztály MÁV Vezérigazgatóság 6. Szakosztályába történő áthelyezésével. Munkássága során új szakmai utasításokat, rendelkezéseket léptetett hatályba, a meglévőket pedig korszerűsítette. Kidolgozta a vasút menti fásítások, hófogó erdősávok telepítésére vonatkozó előírásokat. 1956-ban kibővítette a vasúti fásítási, kertészeti, parkosítási ismereteket tartalmazó D.16. Műszaki útmutatót, és 1955-ben megvalósult az első vasúti kertészeti tanfolyam, amely idővel rendszeres képzéssé vált a kertészetben dolgozók (vezetők, technikusok) számára.
A kertészetek sokáig zavartalanul működtek a vasúti telephelyeken. 1975-ben átkerültek az épületfenntartó, illetve az épület- és hídfenntartó főnökségekhez. Az ezt követő húsz-huszonöt évben a kertészetek száma csökkent, gazdasági és egyéb okokból, teljesen megszüntették (például: váci kertészet) vagy összevonták őket (például: felsőzsolcai-sátoraljaújhelyi).
Az 1990-es évekre már csak 17 kertészete maradt a vasútnak és ez a szám folyamatosan csökkent (2. táblázat) [3]. A 2000-es évben már csak egy kertészet maradt fenn, ám az itt dolgozó kertészeknek köszönhetően a százezres nagyságrendű növény kiültetése szerte az ország vasútállomásain megtörtént.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Eplényi A. Vasúti kertek. Nosztalgiautazás a századfordulós vasút világába. Tájépítészeti és Kertművészeti Folyóirat 2006;1-4(2).
  • [2] Ring L. A hatvani vasúti kertészet száz éve, 1889–1989. 1989. évi különkiadás. A Magyar Államvasutak építési és pályafenntartási szakmai folyóirata.
  • [3] Dr. Molnár E, Varga Z. A MÁV-kertészetek rövid története. Vasúthistória évkönyv,1999.
  • [4] Beiwinkler, a vaskezű pályaőr https://iho.hu/hirek/beiwinkler-a-vaskezu-palyaor-130622
  • [5] MÁV-archívum és -levéltár
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2021 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©