Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Monitoringrendszerek a vasúti hidaknál
Déli összekötő vasúti híd
A Déli összekötő vasúti híd két szerkezetére 2016-ban telepítettünk monitoringrendszert. A hídról a BME Hidak és Szerkezetek Tanszéke 2013-ban készített szakértői jelentése több hibát mutatott ki, úgymint repedéseket, egyes tartóelemek és csomópontok átlagosnál nagyobb mértékű igénybevételét, amelyek a híd fokozott felügyeletének bevezetését igényelte. A forgalom akadályoztatása nélküli felügyelet megoldása az online monitoringrendszerbe kötött érzékelők telepítése volt.
A két szerkezetre telepített érzékelőket az 5. táblázat foglalja össze. A saruk és a szerkezet mozgásának mérése a szerkezet szabad hőmozgásának ellenőrzésére szolgál. Ugyancsak a szabad mozgást vizsgálja a hossztartó-megszakítások elmozdulásának mérése. Több helyen nyúlásmérő bélyegek telepítésével mérhetők a teher áthaladás alatti feszültségcsúcsok. A feltárt repedések terjedésének ellenőrzésére a repedéscsúcsoknál elhelyezett mérőbélyegek szolgálnak. A hossztartókon akusztikus szenzorokat telepítettünk keletkező vagy már meglévő és terjedő repedések figyelésére. A szakértői jelentésben kritikusnak talált szerkezeti elemeken és csomópontokon az anyagfáradás követésére mágneses Barkhausen-szenzorokat telepítettünk. A vonat alatti méréseket a tengelyterhelés-mérő rendszer végzi mindkét szerkezeten. A monitoringrendszer kiépítését, eredményeit a [4–6] irodalmak ismertetik. Az adatok 2016 óta jelennek meg az MMR-ben.
Gubacsi híd
A Soroksári út és Csepel elosztó közti MÁV-vontatóvágány gubacsi Duna-ág felett átívelő hídjának állapota sebességkorlátozás bevezetését indokolta a hídon. Felmerült még a megengedett tengelysúly túllépésének valószínűsége is. Ezek ellenőrzése érdekében a MÁV tengelyterhelés-mérő és sebességmérő monitoringeszközök telepítését kezdeményezte 2018-ban. A híd, pontosabban a hídfák állapota miatt a TTM telepítését nem javasoltuk a hídra, az a Soroksári úti rendező pályaudvar kijárati végénél nyert elhelyezést. A hídon helyi adatgyűjtéssel működő sebességmérő rendszert telepítettünk. Az adatok kiolvasása a TTM-ből GSM-kapcsolaton keresztül időszakosan történik. A TTM tápellátása 230 V-ról történik, a sebességmérő pedig saját akkumulátorral rendelkezik. A telepített rendszerek adatait a 6. táblázatban foglaltuk össze.
Érd, Velencei út feletti vasúti híd
A műtárgy leírását az olvasó a [7, 8] irodalomban találja meg. A műtárgy viszonylag rövid, azonban újszerű kialakítása miatt igényelte a monitoringrendszer kiépítését, amelynek célja a pályatáblák egymáshoz képesti elmozdulásának, illetve a főtartók lehajlásának figyelése (2. ábra). A rendszer 2020-ban került bekötésre az MMR-be. Az adatok a MÁV-intranet hálózat segítségével kerülnek fel az MMR szerverére. A telepített rendszerrel mért paramétereket a 7. táblázatban foglaltuk össze.
Kvassay MÁV-HÉV híd
A MÁV-HÉV Zrt. a Kvassay-zsilip mellett elhelyezkedő híd felújítása során monitoringrendszer kiépítését rendelte meg. A monitoringrendszer telepítése 2020-ban történt. A hídról, annak felújításáról a [9] irodalomból tájékozódhat az olvasó. A híd monitoringrendszere által mért paramétereket a 8. táblázat tartalmazza. A monitoring tápellátása 230 V-os hálózatról történik. A monitoringrendszer adatainak központi rögzítésére a MÁV MMR mellett más alternatívák is szóba kerültek, azonban az egységes szakmai szempontok és a már üzemelő MÁV MMR ez utóbbi mellett szólt. A MÁV MMR-be való bekötést a rendszert használók jogosultságainak szabályozása előzte meg. A rendszer GSM-kapcsolaton keresztül csatlakozik az MMR-hez. Az MMR-be 2021-ben kötötték be.
Kaposvári Esterházy gyalogos-kerékpáros híd
A kaposvári intermodális csomópont 2020 őszén épült meg. A projekt keretében készítették el a függesztett acélszerkezetű Esterházy hidat (3. ábra).
A híd leírását a [10] irodalomból ismerhetjük meg. A MÁV Zrt. mint hídkezelő a monitoringrendszert a híd felügyeleti rendszereként kezelői feladatainak ellátásának megkönnyítése érdekében kérte megvalósíttatni, amelynek segítségével a szerkezet viselkedése, illetve az időbeli változása nyomon követhető. A megrendelő kérésének megfelelően a mérőrendszer nyers adatainak helyi feldolgozása után a MÁV MMR-be már a statisztikai adatok továbbítása történik meg 15 perces intervallumonként.
Irodalomjegyzék
- [1] 93/2012. (V. 10.) kormányrendelet az utak építésének, forgalomba helyezésének és megszüntetésének engedélyezéséről.
- [2] H.1. Vasúti hídszabályzat. H.1.9. utasítás. Vasúti hidak és egyéb műtárgyak műszaki felügyelete [47/2018. (XII. 21. MÁV Ért. 13.) EVIG sz. utasítás
- [3] Erdődi L, Erdei B. Vasúti hidaknál alkalmazott monitoringrendszerek. Vasbeton 2019;4.
- [4] Erdei B, Nyári J. Monitoringvizsgálatok a MÁV vasúti hídjain. Sínek Világa 2015; különszám.
- [5] Erdődi L. Műtárgy monitoring a MÁV Zrt. gyakorlatában. Hidász Napok. Balatonfüred, 2016.
- [6] Erdődi L, Posgay Gy. Monitoringrendszerek alkalmazása a hídfelügyelet során a déli összekötő vasúti Duna-hídon. Építmények védelme, 2016 konferencia, 2016.
- [7] Dési A, Borzai T. Az érdi, Velencei út feletti vasúti híd tervezése. Sínek Világa 2018 különszám.
- [8] Horgos D. Újszerű híd- és pályaszerkezetek a MÁV hálózatán. Sínek Világa 2021;4-5:42-5.
- [9] Végső Zs. A Kvassay híd felújítása. Hídépítők, 2020 hidepito.hu
- [10] Németh D. Kaposvár IMCS ferdekábeles gyalogos és kerékpáros híd. Hidász Napok, Siófok, 2019. hidaszokertegyesulet.hu
- [11] Álló L, Horváth A. A Déli összekötő vasúti Duna-híd (2. rész) – A tervezést meghatározó körülmények, építéstechnológia. Sínek Világa 2018 különszám.
- [12] Duma Gy, Gyurity M. A Déli összekötő vasúti Duna-híd (3. rész) – A felszerkezet tervezése. Sínek Világa 2018 különszám.
- [13] Hiros K. A Déli összekötő vasúti Duna-híd (4. rész) – Az alépítmények felújításának tervezése. Sínek Világa 2018 különszám.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.