Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Rugalmas ágyazású kiöntött csatornás vasúti felépítmény (4. rész) – Függőleges síkú stabilitás vizsgálata
Ez az elmélet bármely sínrendszerre kiterjeszthető. A cb tényező értéke legegyszerűbben az alábbi összefüggés alapján határozható meg:
Az a képletében Kup N/mm/mm-ben helyettesítendő be, így az a értéke m-ben áll elő. Sínrendszerenként a cb stabilitási rendszertényezők értékeit az 1. táblázat foglalja össze.
Az ebben az alakban történt felírásban az összefüggés egyszerűbb, valamint a számítási igény is lényegesen kisebb. A bevezetett összefüggés áttekinthetővé és átváltási nehézségektől mentessé teszi a kihajlási félhullámhossz számítását.
Felhasználva az itt levezetett összefüggést és visszaírva a helyére a pontos összefüggésbe (11), az ottani két ismeretlen helyett már csak egy marad.
Mérnöki szemléletű módszer megalkotása
Annak érdekében, hogy a mindennapi gyakorlat számára egy egyszerű, jól használható, minden paramétert figyelembe vevő módszer legyen alkalmazható, felhasználtam az általam levezetett összefüggések által kapott eredményeket, majd azok alapján módosítottam a korábban már közölt
összefüggést.
Bevezettem a cp kritikus erő rendszertényezőt, és az alábbi alakra írtam át az eredeti összefüggést:
A cp tényező értékeit sínrendszerenként a 2. táblázat foglalja össze.
Megjegyzés: A képletben Kup N/mm/mm-ben helyettesítendő be, így Pcrit értéke kN-ban áll elő.
Ezután megvizsgáltam az általam készített Excel-program alapján a kezdeti hibaamplitúdó (f0), a megengedhető hibanagyság (f), a sínrendszer és a rugóállandó kritikus erőre gyakorolt hatását.
Irodalomjegyzék
- [1] Coenraad Esveld: Modern Railway Track. Second Edition, MRT-Productions, 2001, Zaltbommel.
- [2] M. A. Van: Stability of continuous welded rail track, Delft, 1997.
- [3] Dr. Horváth, dr. Kerkápoly, dr. Megyeri: Különleges vasutak. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1978, 96–124. o.
- [4] Dr. Horváth Attila, dr. Kerkápoly Endre: Földalatti vasutak pályaszerkezetei. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1974, 177–178. o.
- [5] Stefan Lehner: Kontinuierlich eingegossene Schiene. Temperaturverteilung-Verbundwirkung_Brücken, 2006, München.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.