A cikk szerzője:

Dr. Major Zoltán egyetemi adjunktus
Széchenyi István Egyetem, Győr

Rugalmas ágyazású kiöntött csatornás vasúti felépítmény (4. rész) – Függőleges síkú stabilitás vizsgálata

A kiöntött síncsatornás felépítményeknél a rugalmas kiöntőanyaggal rögzített sínszál egy erre a célra kialakított acél- vagy vasbeton csatornában fut, a sínkeresztmetszet döntő része be van ágyazva, így a vízszintes síkban bekövetkező kivetődés nem lehetséges tönkremeneteli mód. Cikksorozatunk e részében a függőleges síkú stabilitást vizsgáljuk, és arra keressük a választ, hogy függőleges síkban hogyan határozható meg a kezdeti hibával terhelt sínszálak stabilitási ellenállása a rugalmas ellenállás figyelembevételével.

 


Megvizsgáltam különböző rugóállandó, f0 és f értékek mellett miképp viselkedik egy 60E1 r. és egy SA42 r. sínszál. A vizsgált sínprofilokat a 4. és 5. ábra szemlélteti.

4. ábra. 60E1 r. sínprofil5. ábra. SA42 r. sínprofil

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Azt tapasztaltam, hogy ha ábrázolom rugóállandóként f0 függvényében az egyes f értékekkel a pontos számítással és a közelítő számítással meghatározott Pcrit értékek hányadosát, akkor sínrendszertől, rugó­állandótól függetlenül a 6. ábrán látható grafikont kaptam a vizsgált esetekben.
A jelmagyarázatban szereplő 0,01; 0,02; 0,03 adatsorok f = 0,01 m, f = 0,02 m, f = 0,03 m megengedhető húrmagasságot jelölik.
Annak érdekében, hogy minél egyszerűbb összefüggést lehessen megalkotni, f0/f függvényében ábrázoltam a három összefüggést, és a 7. ábrán látható grafikont kaptam.
A könnyebb tárgyalásmód érdekében az alábbi hányadosokat a továbbiakban a következő módon jelölöm:

és

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Coenraad Esveld: Modern Railway Track. Second Edition, MRT-Productions, 2001, Zaltbommel.
  • [2] M. A. Van: Stability of continuous welded rail track, Delft, 1997.
  • [3] Dr. Horváth, dr. Kerkápoly, dr. Megyeri: Különleges vasutak. Műszaki Könyv­kiadó, Budapest, 1978, 96–124. o.
  • [4] Dr. Horváth Attila, dr. Kerkápoly Endre: Földalatti vasutak pályaszerkezetei. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1974, 177–178. o.
  • [5] Stefan Lehner: Kontinuierlich eingegossene Schiene. Temperaturverteilung-Verbundwirkung_Brücken, 2006, München.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©