Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »STRAILway műanyag aljak bemutatása
Alkalmazás a hidaknál
Általánosságban a régi nyílt pályás acélhidakon fa hídgerendákat alkalmaztak, az alacsony tömeg, a jó megmunkálhatóság és a viszonylag csendes, rugalmas alátámasztás miatt. Ahogy korábban említettük, a klasszikus faaljat egy környezetre és egészségre ártalmas mérgező és rákkeltő anyaggal, a kreozottal telítették (impregnálták). Az eddigi tapasztalatok és vizsgálatok kimutatták, hogy a telített faalj nemcsak a gyártás során, hanem egész élettartama alatt ártalmas, mivel a telítőanyag a környezetét folyamatosan szennyezi.
Már sok országban betiltották a telített faaljak alkalmazását természetvédelmi területeken, valamint vízfolyások felett. A kezeletlen faaljaknak így sokkal rövidebb az élettartama az olyan környezeti hatásokkal szemben, mint például a nedvesség, páratartalom, napsugárzás, rovarok. A faaljak hátrányainak kiküszöbölésére kiválóan alkalmas a STRAILway hídgerenda, amivel a régi fa hídgerendák lecserélhetők. A méretektől és a helyszíni igényektől függően az aljak a helyszínen könnyen alakíthatók.
2020-ban a GYSEV Zrt. által felújított Hanság-főcsatorna vasúti hidjára épültek be a STRAILway hídgerendák. Környezetvédelmi és gazdaságossági szempontokat figyelembe véve a megrendelő úgy döntött, hogy a korábbi fa hídgerendákat a környezetet kímélő és jelentősen hosszabb élettartammal rendelkező műanyag keresztaljakkal váltja ki (6. és 7. ábra).
STRAILway hídgerendák épültek be az utóbbi időben Németországban, Franciaországban (8. ábra), Ausztriában és Magyarországon is.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.