A cikk szerzője:

Karvalics László magyarországi képviselő
KRAIBURG STRAIL GmbH & Co. KG.

Nima Tahvildari fejlesztőmérnök, üzletfejlesztési menedzser
KRAIBURG STRAIL GmbH & Co. KG

STRAILway műanyag aljak bemutatása

A hagyományos felépítményben a telített fa-, acél- vagy betonalj és a kapcsolószerek biztosítják a nyomtávolságot és a vágánystabilitást. Felhasználási területtől függően minden anyagnak van előnye és hátránya. Az üzemeltetők részéről világszerte egyre fontosabb szempont a környezetvédelem mind a beruházás, mind a vágány anyagát tekintve. Azért, hogy a környezetre káros összetevőket felválthassa a környezetbarát technológia, széles körű kutatás szükséges a különböző megoldások és anyagok terén. Az új megoldásoknak legalább a régivel megegyező, de inkább jobb tulajdonságokkal kell rendelkeznie, ami esetenként drágább, de az üzemeltetési költség csökkenése miatt előnyös az üzemeltetőknek.

Alkalmazás kitérők, keresztezések építésénél

A STRAILway kitérőaljak, az extrudálási gyártási folyamatnak köszönhetően, elméletileg bármilyen hosszban gyárthatók (szállítás és rakodás miatt ez a valóságban maximum 7,0 m lehet). Az aljak a kitérőgyárban előszerelhetők, de a munkaterületen is fellemezelhetők. Mivel nem tartalmaz vasalatot, az alátétlemezek a kitérő típusától függően rugalmasan elhelyezhetők, illetve szükség esetén a helyszínen méretre vághatók.
STRAILway kitérőaljak az alábbi helyeken épültek be az utóbbi időben Magyarországon:

  • A STRAILway műanyag alj 2016 júniusában épült be először Hódmezővásárhely kitérőkörzetében STRAIL útátjáró elemek alá (9. ábra). Az aljak hosszúsága, a gyártási technológiának köszönhetően, milliméterpontosan igazodott a vevő igényeihez. Az elmúlt öt évben az aljak kiválóan viselték mind a vasúti, mind a közúti terhelést.
  • 2018-ban több mint 300 darab STRAIL­way 16×26×260 cm méretű műanyag alj épült be Budapesten, a BKV hálózatán a Salgótarjáni út–Fiumei út kereszteződésében (10. ábra). A bebetonozott felépítményben az aljak kettős terhelésnek: a villamosoknak és a közúti terhelésnek vannak kitéve.
  • 2021-ben a zöldmezős beruházásban épülő fényeslitkei logisztikai terminál vágányhálózatán épült be két vágánykeresztezés alá különböző hosszúságú STRAILway kitérőalj. Ezeken az aljakon keresztezik egymást a keleti széles nyomtávú és a nyugati normálnyomtávú vágányok (11. ábra).
  • STRAILway kitérőaljak épültek be az utóbbi időben Németországban, Chilében, Ausztriában és Olaszországban is.

9. ábra. Beépített aljak Hódmezővásárhelyen

10. ábra. Vágányfektetéshez előkészített aljak Budapest, Fiumei út

11. ábra. Kitérőaljak a fényeslitkei vágánykeresztezésben (1435 mm és 1520 mm)

Összefoglalás

Az egyre több országban történő beépítés hatására (Németország, Franciaország, Svéd­ország, Magyarország, Ausztria, Chile, Olaszország stb.) az ügyfelek bizalma is egyre nő az új technológia vonatkozásában. Az üzemeltetői döntéseknél a környezetvédelmi szempontok mellett nagy hangsúlyt kap a várható hosszú élettartam is, ami nagymértékben csökkenti a fenntartási költségeket. A STRAILway műanyag alj elsősorban olyan speciális területeken (hidak, kitérőkörzetek) alkalmazhatók a telített faaljak helyett, ahol azok kiváltása betonaljakkal nem lehetséges.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2021 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©