Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »STRAILway műanyag aljak bemutatása
Alkalmazás kitérők, keresztezések építésénél
A STRAILway kitérőaljak, az extrudálási gyártási folyamatnak köszönhetően, elméletileg bármilyen hosszban gyárthatók (szállítás és rakodás miatt ez a valóságban maximum 7,0 m lehet). Az aljak a kitérőgyárban előszerelhetők, de a munkaterületen is fellemezelhetők. Mivel nem tartalmaz vasalatot, az alátétlemezek a kitérő típusától függően rugalmasan elhelyezhetők, illetve szükség esetén a helyszínen méretre vághatók.
STRAILway kitérőaljak az alábbi helyeken épültek be az utóbbi időben Magyarországon:
- A STRAILway műanyag alj 2016 júniusában épült be először Hódmezővásárhely kitérőkörzetében STRAIL útátjáró elemek alá (9. ábra). Az aljak hosszúsága, a gyártási technológiának köszönhetően, milliméterpontosan igazodott a vevő igényeihez. Az elmúlt öt évben az aljak kiválóan viselték mind a vasúti, mind a közúti terhelést.
- 2018-ban több mint 300 darab STRAILway 16×26×260 cm méretű műanyag alj épült be Budapesten, a BKV hálózatán a Salgótarjáni út–Fiumei út kereszteződésében (10. ábra). A bebetonozott felépítményben az aljak kettős terhelésnek: a villamosoknak és a közúti terhelésnek vannak kitéve.
- 2021-ben a zöldmezős beruházásban épülő fényeslitkei logisztikai terminál vágányhálózatán épült be két vágánykeresztezés alá különböző hosszúságú STRAILway kitérőalj. Ezeken az aljakon keresztezik egymást a keleti széles nyomtávú és a nyugati normálnyomtávú vágányok (11. ábra).
- STRAILway kitérőaljak épültek be az utóbbi időben Németországban, Chilében, Ausztriában és Olaszországban is.
Összefoglalás
Az egyre több országban történő beépítés hatására (Németország, Franciaország, Svédország, Magyarország, Ausztria, Chile, Olaszország stb.) az ügyfelek bizalma is egyre nő az új technológia vonatkozásában. Az üzemeltetői döntéseknél a környezetvédelmi szempontok mellett nagy hangsúlyt kap a várható hosszú élettartam is, ami nagymértékben csökkenti a fenntartási költségeket. A STRAILway műanyag alj elsősorban olyan speciális területeken (hidak, kitérőkörzetek) alkalmazhatók a telített faaljak helyett, ahol azok kiváltása betonaljakkal nem lehetséges.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.