A cikk szerzője:

Fülöp Zoltán híd- és alépítményi szakértő
MÁV Zrt.

Szálerősítésű betonszerkezetek vasúti alkalmazhatósága (2. rész) – Szálerősítésű betonok jellemző tulajdonságai

A szálerősítésű betonszerkezetek vasúti alkalmazhatósága sorozat első részében a szálerősítésű betonok történeti áttekintésével, a MÁV Zrt.-nél alkalmazott beton- és vasbeton termékek bemutatásával, valamint e szerkezeteket érő hatásokkal és követelményekkel foglalkoztam. Ezúttal a különböző anyagú szálakat mutatom be, valamint a szálerősítésű betonok jellemző, a szokványos betonokhoz képest eltérő tulajdonságait ismertetem.

 

Üvegszálak

A korábban nagy mennyiségben alkalmazott beton és habarcs erősítésére szolgáló üvegszálakról kiderült, hogy a cementkő alkalikus környezete a szálakat idővel tönkreteszi. A probléma megoldására fejlesztették ki az E-üveget. Ez az üvegszál eredeti tulajdonságának kb. 90%-át megtartja [2]. Az üvegszálak rugalmassági modulusa 70 000–80 000 N/mm2, szakítószilárdsága 1500–4000 N/mm2, át­mérője (a műanyag szálakéhoz hasonlóan) 8–30 µm [3]. Ennek következtében a nagy számban homogénen megoszló szálszerkezet ugyancsak alkalmas a zsugorodásból származó repedések kialakulásának meggátlására, ugyanakkor a nagy rugalmassági modulusa és szakítószilárdsága miatt fellépnek azok a hatások is, melyek az acélszálakra voltak jellemzőek. Így növelik a beton hajlító-húzószilárdságát és szívósságát.
Az üvegszálak előnye az acéllal szemben a könnyű bedolgozhatóság, hátránya a relatíve nagy előállítási költség és hajlításra való rideg viselkedés [2].

Szénszálak

A szénszálakat szálerősítésként először a 1970-es években használták. Ekkor az ún. PAN bázisú szálakat alkalmazták, melyeket poliakrilnitril szálból állítottak elő. Előnyös tulajdonságai közé tartozik a rendkívül nagy szakítószilárdság és a relatíve nagy rugalmassági modulus. Hátrányuk azonban, hogy ridegen viselkednek, és a kialakuló repedések okozta szögváltozást nem képesek elviselni.
Másik megoldást jelentett az 1980-as évektől alkalmazott „pitch” típusú szál, amely petróleumot és szenet tartalmaz. Rugalmassági modulusa 27 000–55 000 N/mm2, szakítószilárdsága 400–780 N/mm2. A szénszálak átmérője, az üveg és műszálakéhoz hasonlóan, 8–10 µm. A műszálakhoz hasonlóan a szénszálak is rontják a friss beton konzisztenciáját, így a bedolgozhatóság javítására folyósítószert, képlékenyítőszert alkalmaznak. A szénszál csökkenti a kivérzést, és növeli a beton tixotrópiáját. A szénszálas (PAN szál) növeli mind a beton nyomószilárdságát, mind pedig a húzószilárdságát [2].
A főbb száltípusok geometriai és mechanikai jellemzőit az 1. táblázat foglalja össze. A szálak tulajdonságait bemutató táblázat utolsó előtti oszlopa a lúgállósággal foglalkozik, ez kiemelten fontos szempont a beton erősen lúgos volta miatt [3].


Az 1. képen láthatjuk a főbb száltípusokat: műanyag szál, üvegszál, szénszál, valamint acélszál.

1. kép. Száltípusok [4]

 

Szálerősítésű betonszerkezetek általános tulajdonságai 

A szálerősítésű betonokból készült szerkezeteknek számos előnyös tulajdonságuk van. Több területen megváltoztatják a beton viselkedését a normál betonhoz képest.
A beton és a szálerősítésű beton szilárdság-alakváltozási anyagmodellje különbözik egymástól. A beton szilárdságtani és alakváltozási szempontból rugalmas – kvázi – képlékeny anyag, amelyben a rugalmas fázist az adalékanyag, a kvázi képlékeny fázist a cementkő adja. Ha a betonba megfelelő minőségű és mennyiségű szálat keverünk, megváltozik a cementkő törési alakváltozása, a beton megrepedése után gyakorlatilag képlékenyen viselkedik. Elveszti ridegségét, szívóssá válik, és így alkalmazható rá az ideálisan rugalmas – képlékeny anyagmodell. A szívósság miatt a szálerősítésű beton a megrepedést követően is szívósan és képlékenyen viselkedik, szemben a szálerősítés nélküli betonnal, mely ridegen törik, képlékeny tartománnyal nem rendelkezik.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Balázs L. Gy., Polgár L.: A szálerősítésű betonok múltja, jelene és jövője. Szálerősítésű betonok – a kutatástól az alkalmazásig. Konferenciakiadvány. Szerkesztette: Balázs L. György (1999).
  • [2] Balázs Gy. (2002): Beton- és vasbeton szerkezetek védelme, javítása és megerősítése II. Szerkesztette: Balázs György, Műegyetemi Kiadó, ISBN 963 420 721 9, 71–83. o.
  • [3] Seidl Á., Józsa Zs. és Fűr Kovács I. (2005): Üveg- és műanyag szálak alkalmazása a normál- és könnyűbeton korai zsugorodásának megakadályozására. Beton 2005/05, XIII. évfolyam 6. szám.
  • [4] Száltípusok: Különböző anyagú és típusú szálak. Készítette: Balázs L. György. „Szálerősítésű betonok” konferencia 1999. március 4-5-ei előadások képanyagából.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2015 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©