Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Szálerősített műanyag- kompozit gyaloghidak
A palástnyomási szilárdság vizsgálata az EN 13706-2:2002 szabvány által meghatározott méretű próbatestekkel (11. ábra), speciális befogóeszközzel (12. ábra) történik. Gyakorlatilag megadott átmérőjű tüskével a kiszakítás jelenségét kell előidézni.
A tönkremenetel a hosszirányban kimunkált próbatestek esetében úgy következett be, hogy a furatátmérő szélességének megfelelő sávot a terhelő tüske kiszakította. A keresztirányban kivágott próbatesteknél tönkremenetelkor a furat tengelyében történő átszakadás történt (13. ábra).
A 4×5 db próbatest vizsgálatával megállapított palástnyomási szilárdsági értékek:
SZPPSZ–240 anyag esetén:
- hosszirányban átlag 413 MPa, szórás 20 MPa,
- keresztirányban átlag 232 MPa, szórás 16,1 MPa,
- SZPPSZ–340 anyag esetén:
- hosszirányban átlag 435 MPa, szórás 19,5 MPa,
- keresztirányban átlag 318 MPa, szórás 12,5 MPa.
A rétegek közötti tengelyirányú nyírószilárdság vizsgálata az MSZ EN ISO 14130:1999 szabvány alapján történik. Tönkremeneteli állapotot mutat be a 14. ábra.
A 2×5 db próbatest vizsgálatával megállapított tengelyirányú palástnyomási szilárdsági értékek:
- SZPPSZ–240 anyag esetén átlag 38 MPa, szórás 1,2 MPa,
- SZPPSZ–340 anyag esetén átlag 33 MPa, szórás 1,5 MPa.
A teljes keresztmetszet hajlító vizsgálatát az EN 13706-2:2002 szabvány D fejezete alapján végeztük, SZPPSZ–240 anyagú, kalodákkal összefogott 2 db U–240 × 72 × 12-es gerendával. A terhelési elrendezést a 15. ábra mutatja.
A statikus felterhelés sebessége 120 kN/ min volt. Lehajlásmérés a támaszköz felében (a teher keresztmetszetében), az alsó övön, mindkét tartón történt. A lehajlásértékeket számítással is ellenőriztük. Az egyenes vonalú szerkezeti elemek deformációjának meghatározásakor figyelembe kell venni a hajlítási, valamint a nyírási alakváltozásokat is. A tartó hossza mentén bármely „z” pontban az alábbi kifejezéssel határozható meg a tartó lehajlása:
Az f(z) függvények maximumai kéttámaszú tartó és tartóközépen álló koncentrált teher esetében a következők:
A függvénymaximumokat a lehajlási képletbe helyettesítve:
ahol
F = terhelőerő (N),
L = támaszköz, esetünkben 1200 mm,
Eb = hajlítási rugalmassági modulus, az APATEK cégcsoport közlése alapján 10 mm-nél vastagabb falú idomra 28 000 MPa,
I = a 2 × U szelvény inerciája vízszintes tengelyre, esetünkben 66 076 000 mm4,
Gb = hajlítási rugalmassági modulus, az APATEK cégcsoport közlése alapján 3000 MPa,
A = keresztmetszeti terület, a vizsgált szelvényekre együtt 4363 mm2.
A 3 db gerendapár hajlítása során mért értékeket a számított értékekkel a 16. ábrán hasonlítottuk össze. A mérési eredmények egyforma teher alatti viselkedést bizonyítanak.
A gerendapárt fárasztó igénybevételnek is kitettük. A vizsgálati paraméterek az alábbiak voltak:
alsó erő: 5 kN,
felső erő: 80 kN,
frekvencia: 5 Hz,
ciklusok száma: 2 millió.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.