Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Szekrénytartós vasúti híd épült Szolnokon – Új Tisza-ártéri híd tervezése a Szolnok–Szajol vonalszakaszon
A felszerkezetek új vágánytengely-távolságnak megfelelő széthúzása miatt szükségessé vált átalakításokat elvégeztük. Az új vízügyi előírások kielégítése érdekében részben az acélszerkezet magasságát csökkentettük, részben a pálya hossz-szelvényének megemelését használtuk ki. A felszerkezet karcsúbb lett, a támaszköz/tartószerkezet magasságának arányszáma L/15-re csökkent (3. ábra).
A változások miatt felmerült a nagyobb szilárdságú acélanyag alkalmazása is, így a teherhordó acélszerkezetet S355J2+N minőségű acélanyagból terveztük meg, teljes egészében hegesztett kivitelben.
A keresztirányú eséssel kialakított ortotróp pályalemezt 6 db, a főtartó gerinclemezeket és a fenéklemezt 2-2 db hosszirányú trapézborda merevíti. A főtartó gerinclemezeinek tengelytávolsága 3,00 m.
Korábban bevett megoldás volt a viszonylag kis főtartó-távolságú gerinclemezes tartóknál (szekrénytartóknál is) az oldalirányú igénybevételek (elsősorban szélteher) okozta instabilitással szembeni biztonság növelése céljából a tartóvég halhasszerű visszatörése. A Tisza-híd ártéri szerkezeteinek hídjai is ilyen kialakításúak. A kialakítás nyilvánvalóan gyártási nehézségekkel járhat, de – mint kiderült – egy esetleges átépítéskor is komoly fejtörést okozhat.
Az új híd ezért „párhuzamos övű” kialakítással készült, a 3,00 m-es gerinclemez-távolság kellő „támaszterpesztést” biztosít.
A kereszttartók és a merevítőbordák 4,00 m-enként helyezkednek el. A tömör falú végkereszttartók zárható búvónyílással készültek.
Az alkalmazott legnagyobb lemezvastagság „csupán” 30 mm (fenéklemez), ami hegesztéstechnológiai és fáradási szempontból egyaránt kedvező. A teherhordó acélszerkezet magassága hídtengelyben 2740 mm, a híd szerkezeti magassága 3630 mm.
A pályalemez fölé magasodó ágyazattámasztó szerkezeteket 2-2 helyen megszakítva a statikai együttdolgozásból kiiktattuk, kiküszöbölve így a felső szélek esetleges hullámosodását.
A hídvégeken vízzáró dilatációs szerkezetek épültek be, a felszerkezetek korszerű korongsarukra támaszkodnak. A felszerkezetek külső oldalán üzemi járda készült, kábelcsatornával. A végkereszttartó és a térdfal között vizsgálófolyosó kapott helyet.
A megépült teherhordó acélszerkezet tömege 2 × 150 t (3,75 t/vm), az üzemi, valamint vizsgálójárdáké hidanként 13 t (0,33 t/vm). Érdemes megemlíteni, hogy ezzel szemben a zúzottkő ágyazatos vasúti felépítmény tömege hidanként 280 t (7,00 t/vm). A szekrénytartó acélfelhasználása kb. 10%-kal nagyobb egy azonos támaszközű, ágyazatátvezetéses, rácsos főtartós hídhoz képest, cserébe azonban a tagoltság elmarad, a gyártás és a fenntartás egyszerűsödik.
A 20,0 m hosszú, 80 cm átmérőjű fúrt cölöpökre támaszkodó vasbeton hídfők magassága kb. 10,00 m. A nagy falazatmagasságból adódó jelentős állandó terhek optimális felvétele és altalajra továbbítása érdekében az erőjátékot hűen követő hídfőkeresztmetszetet alakítottunk ki.
A vasbeton hídfőket a megnövelt vágánytengely-távolságnak megfelelően ki-
szélesítettük. A két hídfő vízszintes terhelésének (fékező/indító erők) kiegyenlítésére a jobb pálya hídjának fix sarui a Szajol felőli hídfőre, a bal pálya hídjának fix sarui pedig a Szolnok felőli hídfőre kerültek. A párhuzamos szárnyfalakat rejtett vasbeton gerenda köti össze, jelentősen növelve a hídfők merevségét (4. ábra).
Technológiai tervezés
A Tisza-2013 Konzorcium mint nyertes vállalkozó megrendelésére 2014-ben a Főmterv Zrt.-től megbízást kaptunk a megvalósításhoz szükséges technológiai és kiegészítő kiviteli tervek elkészítésére. A megbízás keretében – sok értékes tapasztalatot gyűjtve – elkészítettük az acélszerkezet kivitelező által kezdeményezett módosításainak átvezetését a tervekben. A hídfők megépítéséhez szükséges munkaterület biztosításához elkészítettük a munkatér-határolási terveket, továbbá a szerelőtér kialakításának és a felszerkezetek daruzásának bizonyos technológiai terveit is.
Irodalomjegyzék
- [1] Drago Horvatić: Metalni mostovi. Poprečni presjeci praktičnih izvedbi. Školska Knjiga, Zagreb,1988, 99–106. o.
- [2] Bratislav Stipanić – Dragan Buđevac: Čelični mostovi. Zatvoreni kolovoz. Građevinska Knjiga, Beograd 1989, 20–25. o.
- [3] Dr. Darvas Endréné Ehal Zsuzsanna: A ménesmajori hegesztett vasúti híd. UVATERV Műszaki Közlemény, 1977/1, 40–42. o.
- [4] Erdei János – Hajós Bence – dr. Horváth Ferenc – Vörös József: Vasúti hidak a Debreceni Igazgatóság területén. Tiszafüredi Tisza-ártéri híd, Szomorka-patak-híd, Eger patak híd. Tuurex Kft., 2003, 51–52. o.
- [5] Dr. Palotás László – Dr. Medved Gábor – dr. Nemeskéri-Kiss Géza – dr. Träger Herbert: Hidak. Az acél és a vasbeton diadalútja. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1987, 64. o.
- [6] Kékedy Pál – Darvas Endre: Hegesztett acél hídszerkezetek fejlődése. UVATERV Műszaki Közlemény, 1970/1, 45–53. o.
- [7] Bárdosi László – Biri Gábor – dr. Farkas János – dr. Gáll Imre – Gecseg Miklós – Srágli Lajos – Szabó László – dr. Tóth Ernő – Vajda Lajos – Varga Gellért – Wellner Péter: Hidak Zala megyében. Vasúti hidak. Zala Megyei ÁK Kht. 2004, 74–80. o.
- [8] David J. Brown: Hidak. Háromezer éve harcban a természettel. A Britannia vasúti híd, Menai-szoros. Kossuth Kiadó, 2004, 64–65. o.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.