Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Szintetikus szálerősítésű, rugalmas sínágyazású, nagypaneles beton útátjáró rendszer
A 160 km/h pályasebesség alatti vasútvonalak fontos szerkezeti elemei a szintbeli vasúti közúti átjárók. A hazai vasútvonalakat mintegy 6000 helyen keresztezi közút. Az üzemben lévő átjárók nagy része kiselemes rendszerű (Hold Fast, Bodan, Strail, UAB) átjáró. Egy másik csoportba a hagyományos burkolathatároló sínes, hengerelt aszfaltburkolattal vagy bazaltkockakővel kiépített átjárók tartoznak, melyek már korszerűtlenek, és folyamatosan átépítik őket. A harmadik csoportba a nagyelemes, előregyártott síncsatornás, sínkörülöntéses átjárórendszer tartozik, mely Edilon rendszerű vasúti átjáró néven ismert.
A kiegészítő elemek
- A kiegészítő elemek közül a csavarkapocs-emelő, amely az útátjáró panel élvédelmét is szolgálja, valamint a nyomcsatorna-kifolyó a 4. ábrán látható.
- Sika Icosit 340/65 kétkomponensű síncsatorna kiöntő-rögzítő sínágyazó anyag (5. ábra), amely a dilatációs hézagképzést is biztosítja a panelek és szerkezeti elemek közötti hézagoknál.
- Beton sínkamraelemek, melyek a sínkamrába ragaszthatók, alkalmazásuk további költségmegtakarításokat eredményez (6. ábra).
- Két- vagy többvágányú átjáró kiépítése esetén a vágányok közötti szakaszokra előregyártott szintetikus szálerősített beton útpályaelemek építhetők be. Az elemek egyenes és íves kialakítású átjárópanelekhez is illeszthetők, akár 4,75 m vagy 5,00 m vágánytengely-távolságra történő kiépítéssel. A közúti pályalemez-csatlakozáshoz kialakított szegély a 7. ábrán látható.
- Getzner gyártmányú aljpapucs és alágyazati szőnyeg az átmeneti mezők első és második szakaszánál (8., 9. ábra).
- Az átjáró minden szerkezeti elemére kiterjedő komplex vízelvezetési rendszer kiegészítő elemeivel biztosítja a teljes vízelvezetést.
- Tartozék elem az opciós folyókaelem és a nyomcsatorna-víztelenítő elem is, amelyet minden átjáróba beépítenek.
- Az alépítményi javítórétegekbe történő csapadékvíz bejutásának megakadályozását vízzáró burkolatcsatlakozások, vízzáró hézagtömítések, olvadó bitumenes szalagok, valamint a Csomiép Beton és Meliorációs Termékgyártó Kft. által gyártott alépítményi résfolyóka elem biztosítja, amely az átmeneti mezőket vízteleníti. A rendszerhez tartoznak a Rehau gyártmányú Raudril Rail DN 400 aknák és az UP SNH DN 160-200 csapadékvíz-szállító csövek.
- Kiegészítő elem a nyomcsatornafűtőelem is, amely igény szerint beépíthető.
- Az útpályák kialakításához szükséges geotextília, georács és aszfaltháló vagy aszfaltrács is.
- Az átmeneti panelek készülhetnek integrált folyókaelemmel és folyókaelem nélkül. 60 km/h vagy az alatti vasúti pályasebesség esetén az átmeneti mezők beépítése nem szükségszerű, de ebben az esetben is meg kell oldani a panelről és a nyomcsatornából kifolyó csapadékvíz elvezetését. Erre szolgál a keresztfolyóka-elem és a nyomcsatorna-kifolyó elem. Az átmeneti panelek belső fenéklemezének középső harmada 20‰ lejtésű, hogy a csapadékvíz a lemezekből még 15‰ ellenirányú lejtés esetén is kivezethető legyen.
Irodalomjegyzék
- British-Adopted European Standard: Fibres for concrete. Polymer fibres. Definitions, specifications and conformity. Standard BS EN 14889-2:2006.
- Method of test for flexural strength and flexural toughness of SFRC. Japan Society of Civil Engineers. Japan Concrete Institute, 1985.
- Technical Report No. 34. The Concrete Society UK, 2003.
- RILEM TC 162-TDF (2003): Test and design methods for steel fibre reinforced concrete. Materials and Structures, Vol. 36. pp. 560–567.
- Juhász Károly Péter (2014): Mikro és makro szintetikus szálakkal készített beton próbatestek vizsgálata. Építés-Építészettudomány, 42: (1–2) 57–71.
- Juhász Károly Péter: A Nagy Törés, 2012.
- http://szt.bme.hu/files/juhasz/labor/BME_The_big_crack_2012.pdf
- Juhász Károly Péter: The Big Crack 2 – European fibres 2012
- http://szt.bme.hu/files/juhasz/labor/European%20fibers_ENG_email.pdf
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!