A cikk szerzője:

Nagy József ügyvezető, tervező
Nagy és Társai Tervező Iroda

Mihályi István mérnök-tanácsadó
Sika Hungária Kft.

Vadnay Attila ügyvezető
Feratil Kft.

Szintetikus szálerősítésű, rugalmas sínágyazású, nagypaneles beton útátjáró rendszer

A 160 km/h pályasebesség alatti vasútvonalak fontos szerkezeti elemei a szintbeli vasúti közúti átjárók. A hazai vasútvonalakat mintegy 6000 helyen keresztezi közút. Az üzemben lévő átjárók nagy része kiselemes rendszerű (Hold Fast, Bodan, Strail, UAB) átjáró. Egy másik csoportba a hagyományos burkolathatároló sínes, hengerelt aszfaltburkolattal vagy bazaltkockakővel kiépített átjárók tartoznak, melyek már korszerűtlenek, és folyamatosan átépítik őket. A harmadik csoportba a nagyelemes, előregyártott síncsatornás, sínkörülöntéses átjárórendszer tartozik, mely Edilon rendszerű vasúti átjáró néven ismert.

 

Az elemcsalád főbb összeállítási lehetőségei:

  • Csak átjárópanelek (pl. iparvágányban lévő átjáró esetén).
  • Csak átjárópanelek és keresztfolyóka-elemek, valamint nyomcsatorna-kifolyó elemek (pl. iparvágányban lévő átjáró esetén).
  • Át­járópanelek – ke­reszt­folyóka-elemek és nyomcsatorna-kifolyó elemek – átmeneti mező integrált folyókaelem nélkül (pl. B2 kategóriájú vasúti mellék­vonalban lévő átjáró esetén).
  • Átjárópanelek – átmeneti mező integrált folyókaelemmel (pl. B1 kategóriájú vasúti mellékvonalban lévő átjáró esetén).
  • Átjárópanelek – átmeneti mező integrált folyókaelemmel, valamint nyomcsatorna-kifolyó elemek (pl. A1 vasúti fővonal­ban lévő átjáró esetén).

Az elemcsalád tulajdonságai, szerkezeti kialakítása és előnyei

A rendszer nagyvasúti és városi vasúti elemei teljesítik a legnagyobb közúti és vasúti tengelyterhelési és sebességkövetelményeket, továbbá alkalmasak a legnagyobb közúti forgalmi terhelések elviselésére is.
A korszerű, hosszú élettartamú útburkolat kialakítása és a burkolat panelekhez történő egyedi csatlakozásának megoldása a burkolat irányába a csatlakozó útpálya szegélylemezzel biztosított. A panelek szélén, az aszfaltrétegek vastagságában olvadó bitumenes szalag biztosítja a rugalmas és hosszú élettartamú vízzárást a betonelemek és a burkolat között, ami meggátolja az átmenőhézagok kialakulásának lehetőségét is. Mivel felülről nincs csapadékvíz-beáramlási lehetőség a burkolatból és a betonelemekből az alépítmény irányába, ezért az átjáróhoz az útburkolat hosszában nem kell felépítményi szivárgót kiépíteni. Az aszfalt zsugorodása után, 10-15 év elteltével a hézag Sika tömítőanyaggal újra kiinjektálható.

10. ábra. A beépítés felülnézete 0–100 km/h sebesség esetén

11. ábra. A beépítés felülnézete 100–160 km/h sebesség esetén
A szegélylemezt az úsztatásos beépítésnél a megszilárdult úsztatórétegnek a panelektől oldalirányban kiálló 30 cm széles része alkotja. Injektálásos beépítés esetén az útszegélylemezt a panel szélén alakítják ki a gyártás során.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • British-Adopted European Standard: Fibres for concrete. Polymer fibres. Definitions, specifications and confor­mity. Standard BS EN 14889-2:2006.
  • Method of test for flexural strength and flexural toughness of SFRC. Japan So­cie­ty of Civil Engineers. Japan Concrete Institute, 1985.
  • Technical Report No. 34. The Concrete Society UK, 2003.
  • RILEM TC 162-TDF (2003): Test and design methods for steel fibre reinforced concrete. Materials and Structures, Vol. 36. pp. 560–567.
  • Juhász Károly Péter (2014): Mikro és makro szintetikus szálakkal készített beton próbatestek vizsgálata. Építés-Építészettudomány, 42: (1–2) 57–71.
  • Juhász Károly Péter: A Nagy Törés, 2012.
  • http://szt.bme.hu/files/juhasz/labor/BME_The_big_crack_2012.pdf
  • Juhász Károly Péter: The Big Crack 2 – European fibres 2012
  • http://szt.bme.hu/files/juhasz/labor/European%20fibers_ENG_email.pdf
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©