Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Szintetikus szálerősítésű, rugalmas sínágyazású, nagypaneles beton útátjáró rendszer
Az elemcsalád főbb összeállítási lehetőségei:
- Csak átjárópanelek (pl. iparvágányban lévő átjáró esetén).
- Csak átjárópanelek és keresztfolyóka-elemek, valamint nyomcsatorna-kifolyó elemek (pl. iparvágányban lévő átjáró esetén).
- Átjárópanelek – keresztfolyóka-elemek és nyomcsatorna-kifolyó elemek – átmeneti mező integrált folyókaelem nélkül (pl. B2 kategóriájú vasúti mellékvonalban lévő átjáró esetén).
- Átjárópanelek – átmeneti mező integrált folyókaelemmel (pl. B1 kategóriájú vasúti mellékvonalban lévő átjáró esetén).
- Átjárópanelek – átmeneti mező integrált folyókaelemmel, valamint nyomcsatorna-kifolyó elemek (pl. A1 vasúti fővonalban lévő átjáró esetén).
Az elemcsalád tulajdonságai, szerkezeti kialakítása és előnyei
A rendszer nagyvasúti és városi vasúti elemei teljesítik a legnagyobb közúti és vasúti tengelyterhelési és sebességkövetelményeket, továbbá alkalmasak a legnagyobb közúti forgalmi terhelések elviselésére is.
A korszerű, hosszú élettartamú útburkolat kialakítása és a burkolat panelekhez történő egyedi csatlakozásának megoldása a burkolat irányába a csatlakozó útpálya szegélylemezzel biztosított. A panelek szélén, az aszfaltrétegek vastagságában olvadó bitumenes szalag biztosítja a rugalmas és hosszú élettartamú vízzárást a betonelemek és a burkolat között, ami meggátolja az átmenőhézagok kialakulásának lehetőségét is. Mivel felülről nincs csapadékvíz-beáramlási lehetőség a burkolatból és a betonelemekből az alépítmény irányába, ezért az átjáróhoz az útburkolat hosszában nem kell felépítményi szivárgót kiépíteni. Az aszfalt zsugorodása után, 10-15 év elteltével a hézag Sika tömítőanyaggal újra kiinjektálható.
A szegélylemezt az úsztatásos beépítésnél a megszilárdult úsztatórétegnek a panelektől oldalirányban kiálló 30 cm széles része alkotja. Injektálásos beépítés esetén az útszegélylemezt a panel szélén alakítják ki a gyártás során.
Irodalomjegyzék
- British-Adopted European Standard: Fibres for concrete. Polymer fibres. Definitions, specifications and conformity. Standard BS EN 14889-2:2006.
- Method of test for flexural strength and flexural toughness of SFRC. Japan Society of Civil Engineers. Japan Concrete Institute, 1985.
- Technical Report No. 34. The Concrete Society UK, 2003.
- RILEM TC 162-TDF (2003): Test and design methods for steel fibre reinforced concrete. Materials and Structures, Vol. 36. pp. 560–567.
- Juhász Károly Péter (2014): Mikro és makro szintetikus szálakkal készített beton próbatestek vizsgálata. Építés-Építészettudomány, 42: (1–2) 57–71.
- Juhász Károly Péter: A Nagy Törés, 2012.
- http://szt.bme.hu/files/juhasz/labor/BME_The_big_crack_2012.pdf
- Juhász Károly Péter: The Big Crack 2 – European fibres 2012
- http://szt.bme.hu/files/juhasz/labor/European%20fibers_ENG_email.pdf
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.