Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »TramTrain-közlekedés bevezetése Szeged–Hódmezővásárhely között – A nagyvasúti műtárgyak üzemeltetése
A beruházással érintett vasútvonalszakasz
A beruházással érintett Szeged–Békéscsaba–Kötegyán–országhatár (135. számú) vonal nem transz-európai vasúti árufuvarozási hálózat részét képező országos törzshálózati vasúti pálya. A vasútvonal kezdőpontja Szeged állomás, de a szelvényezés ellentétes irányú, az eredetileg 1870. november 16-án forgalomba helyezett Nagyvárad–Szeged–Dálja-vasútvonalnak megfelelően. A munkába vett nyílt vasútvonal hossza körülbelül 22 km. Az avult pálya paraméterei: vonali sebessége 80 (60) km/h, megengedett tengelyterhelése 210 kN, 48-as rendszerű, hézagnélküli kialakítású, nem villamosított. Az átépített pálya paraméterei: vonali sebessége 100 km/h, megengedett tengelyterhelése 225 kN, 54-es rendszerű, hézagnélküli kialakítású, nem villamosított. Az átépítés során többségében új anyagok épültek be, azonban használt anyagokat is felhasználtak. Az Algyői vasúti Tisza-híd és Kopáncs megállóhely között második vágány épült. Szeged Rókus állomáson, az 1. számú városi villamos pályájához való csatlakozás a használaton kívüli állomási vasúti vágány átalakításával létesült. A hódmezővásárhelyi villamos pálya új építésű, mintegy 3,4 km hosszú és Hódmezővásárhely Népkert állomáson ágazik ki a nagyvasúti vonalból. A vasútvonalszakaszban lévő műtárgyak teherbírása egységesen a Vasúti Hídszabályzat H.1.2. Utasítás szerinti LM 71 jelű teher.
A Szeged Rókus–Hódmezővásárhelyi Népkert állomásközben lévő műtárgymunkák
Négy avult állapotú beton csőátereszt átépítettek 1,50/1,50 m nyílású vasbeton keretekre, két meglévő vasbeton kerethidat felújítottak és átalakítottak, az Algyői vasúti Tisza-hidat (1–3. ábra) részben felújították, részben átalakították. A vonali műtárgyaknál az átépítések során a régi betoncsöveket teljesen elbontották, új kereteket építettek, a megmaradó műtárgyaknál felújítást végeztek, a csatlakozó mederszakaszok burkolatait mindenhol átépítették.
Minden vonali műtárgynál a fejelemeket árvízi elzárásra alkalmas módon alakították ki. A fejelemekbe bebetonozott „U” szelvénypárok alkalmasak fapallós, homokzsákos elzárásra. Egy keretnél ülepítő műtárgy is épült.
Átalakítások, erősítések az Algyői vasúti Tisza-hídon 2018-ban
Ártéri hídszerkezetek
A főtartó alsó övrudak alsó övlemezcsonkjain tapasztalt repedéseknél, a diafragma alsó bekötését megszüntették, a keresztirányú alsó övet eltávolították és az átrepedt alsó övlemezcsonkokat lágy átmenettel kivágták [1]. A főtartók bal oldalán új gyalogjárókonzolt építettek. A régi, egyedi lekötésű 48-as sínrendszert 54E5 rendszerű, hosszvályús rugalmas (Edilon rendszerű) sínleerősítésre építették át.
Irodalomjegyzék
- [1] Tarján F. Az algyői vasúti Tisza-híd. A kezdetektől a TramTrain beruházásig. Sínek Világa 2020;3:31-35.
- [2] Legeza I. Az algyői vasúti Tisza-híd próbaterhelései (2018/2019). Sínek Világa 2020;5:8-13.
- [3] Evers A. Az algyői Tisza-híd átépítése. Mélyépítéstudományi Szemle XXVII;9.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.