Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »TramTrain-közlekedés bevezetése Szeged–Hódmezővásárhely között – A nagyvasúti műtárgyak üzemeltetése
1986
Szakhatósági felülvizsgálat 1986. június 24.
1987
Hegesztés repedések javítása.
1988
Varratvizsgálat.
1989
Varratvizsgálat. Korláthegesztések, terelő szögvasat lekötő varratok javító hegesztése.
1990
Varratvizsgálat.
1992
Varratvizsgálat. Felső övek vizsgálata ADM típusú szerelőkocsiról. Ötéves – közbenső – hídvizsgálat. Terelő szögvasak javítása.
1993
Műszeres varratvizsgálat (dr. Imre Lajos).
1994
Hídvizsgáló kocsi pályatartó csavarjainak részleges cseréje. NF-csavarok roncsolásmentes vizsgálata. Folyadékpenetrációs varratvizsgálat. (KTI) III. fokú hídvizsgálat.
1995
Varratvizsgálat.
1997
Szakvéleményt készít a KTI (dr. Imre Lajos). Acélhíd-laboratórium a hullámtéri hidak repedéseiről. A szakvélemény szerint a hosszmerevítő szögacél bordák részt vesznek a híd erőjátékában, feszültség mutatható ki a bekötések környezetében. A bekötések megszüntetése mellett alternatív megoldásként a bekötések átalakítását is javasolta.
2000
NF-csavarok orsóerejének vizsgálata magnetoelasztikus módszerrel. Ultrahangos varratvizsgálat. Ultrahangos vizsgálatokat csak a területi hídszakértő által kijelölt húzott tompavarratokon végeztek. Szemrevételezéses vizsgálat eredménye: 161 repedés a hegesztett hidakon, ebből 14 új – jellegében, mint a régiek – észrevétel, a többi régi repedés. Összehasonlításhoz az 1995. évi varratvizsgálatot vették alapul.
A hídon a forgalom 2006 májusa óta megnőtt, mert a Szajol–Lökösháza-vasútvonal kerülő útjának részeként jelölték ki a Békéscsaba–Szeged-vonalszakaszt. Repedések és a fix sarus pillérek fékezőerőre való nem megfelelőssége miatt 40 km/h sebességkorlátozást vezettek be a híd teljes hosszán.
2006
A MÁV KFV Kft. a hegesztési varratok vizsgálatakor a hegesztett hidak főtartó alsó övén repedéseket talált. Tételes vizsgálatot végez a MÁV Hidász Szakasz is, megerősíti a repedések tényét, és új repedéseket is találnak.
2007
Hídszakértői felülvizsgálatot végez az MSc Kft. a hegesztett híd repedéseivel kapcsolatban. Ugyanekkor rendkívüli próbaterhelést végez a MÁV KFV Kft. a hegesztett szerkezetek feszültségállapotainak ellenőrzésére. Feszültségtúllépés nem volt.
A bal oldali hullámtéren lévő híd főtartó repedéseket kijavítja a SZERFŐÉP Kft. (A rácsos főtartók alsó övének zárt szelvénye szétnyílt az alsó övlemez-gerinclemez hegesztésénél.)
2008
Mágnesezhető poros repedésvizsgálatot végez a MÁV FKG Kft. a bal parti négynyílású hídon.
2007–2009
A MÁV FKG Kft. Jászkisér elvégzi a bal oldali hullámtéren lévő négynyílású híd acélszerkezeti átalakításait és az acélszerkezet korrózióvédelmének felújítását. Az átalakítások során mindkét hegesztett hídon a főtartók alsó öveinek zártszelvényéből az alsó övlemezt kivágták, és megszüntették a hosszmerevítő bordák kereszttartókhoz bekötő hegesztéseit, pótolták a főtartó alsó öve, felső övlemeze és az ortotróp pályalemez kapcsolat hegesztési hiányait.
2009
Mágnesezhető poros repedésvizsgálatot végez a MÁV FKG Kft. Jászkisér a jobb parti háromnyílású hídon.
2016
Fokozott felügyeletet vezet be a Hidász Szakasz a hegesztett szerkezetek főtartóinak alsó övein talált repedések miatt. A MÁV KFV Kft. vizsgálatához kijelölt helyeken a főtartók alsó övein repedéseket észleltek és a hegesztett szerkezetek pályaszerkezeti varratainál is találtak indikációkat a műszeres vizsgálat során.
Irodalomjegyzék
- [1] Tarján F. Az algyői vasúti Tisza-híd. A kezdetektől a TramTrain beruházásig. Sínek Világa 2020;3:31-35.
- [2] Legeza I. Az algyői vasúti Tisza-híd próbaterhelései (2018/2019). Sínek Világa 2020;5:8-13.
- [3] Evers A. Az algyői Tisza-híd átépítése. Mélyépítéstudományi Szemle XXVII;9.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.