A cikk szerzője:

Lakatos István híd- és alépítményi szakértő
MÁV Zrt.

TramTrain-közlekedés bevezetése Szeged–Hódmezővásárhely között – A nagyvasúti műtárgyak üzemeltetése

A MÁV Zrt. területén a szegedi Pályavasúti Területi Igazgatóság szerezhetett elsőként üzemeltetői tapasztalatokat közúti vasút létesítésében. A 2018-ban kezdődött nagy munkában minden szakszolgálat érintett volt, köztük a Területi Pályalétesítményi Osztály is. A műtárgyakkal kapcsolatos feladatok ellátása szervezetileg a pályaüzemeltetés részét képezik. A nagyvasúti műtárgyak üzemeltetési feladatainak bemutatása részben a beruházás időrendi sorrendjét követi, részben tematikus. Főbb fejezetek: a beruházással érintett vasútvonalszakasz és az érintett műtárgymunkák bemutatása, a munkák előkészítése és a kivitelezés ellenőrzése, az Algyői vasúti Tisza-híd hegesztett szerkezeteihez tartozó felügyelet időszerű feladatainak felsorolása, a máig ható előzményekkel együtt.



1986

Szakhatósági felülvizsgálat 1986. június 24.

1987

Hegesztés repedések javítása.

1988

Varratvizsgálat.

1989

Varratvizsgálat. Korláthegesztések, terelő szögvasat lekötő varratok javító hegesztése.

1990

Varratvizsgálat.

1992

Varratvizsgálat. Felső övek vizsgálata ADM típusú szerelőkocsiról. Ötéves – közbenső – hídvizsgálat. Terelő szögvasak javítása.

1993

Műszeres varratvizsgálat (dr. Imre Lajos).

1994

Hídvizsgáló kocsi pályatartó csavarjainak részleges cseréje. NF-csavarok roncsolásmentes vizsgálata. Folyadékpenetrációs varratvizsgálat. (KTI) III. fokú hídvizsgálat.

1995

Varratvizsgálat.

1997

Szakvéleményt készít a KTI (dr. Imre Lajos). Acélhíd-laboratórium a hullámtéri hidak repedéseiről. A szakvélemény szerint a hosszmerevítő szögacél bordák részt vesznek a híd erőjátékában, feszültség mutatható ki a bekötések környezetében. A bekötések megszüntetése mellett alternatív megoldásként a bekötések átalakítását is javasolta.

2000

NF-csavarok orsóerejének vizsgálata mag­ne­to­elasztikus módszerrel. Ultrahangos varratvizsgálat. Ultrahangos vizsgálatokat csak a területi hídszakértő által kijelölt húzott tompavarratokon végeztek. Szemrevételezéses vizsgálat eredménye: 161 repedés a hegesztett hidakon, ebből 14 új – jellegében, mint a régiek – észrevétel, a többi régi repedés. Összehasonlításhoz az 1995. évi varratvizsgálatot vették alapul.
A hídon a forgalom 2006 májusa óta megnőtt, mert a Szajol–Lökösháza-vasútvonal kerülő útjának részeként jelölték ki a Békéscsaba–Szeged-vonalszakaszt. Repedések és a fix sarus pillérek fékezőerőre való nem megfelelőssége miatt 40 km/h sebességkorlátozást vezettek be a híd teljes hosszán.

2006

A MÁV KFV Kft. a hegesztési varratok vizsgálatakor a hegesztett hidak főtartó alsó övén repedéseket talált. Tételes vizsgálatot végez a MÁV Hidász Szakasz is, megerősíti a repedések tényét, és új repedéseket is találnak.

2007

Hídszakértői felülvizsgálatot végez az MSc Kft. a hegesztett híd repedéseivel kapcsolatban. Ugyanekkor rendkívüli próbaterhelést végez a MÁV KFV Kft. a hegesztett szerkezetek feszültségállapotainak ellenőrzésére. Feszültségtúllépés nem volt.
A bal oldali hullámtéren lévő híd főtartó repedéseket kijavítja a SZERFŐÉP Kft. (A rácsos főtartók alsó övének zárt szelvénye szétnyílt az alsó övlemez-gerinclemez hegesztésénél.)

2008

Mágnesezhető poros repedésvizsgálatot végez a MÁV FKG Kft. a bal parti négynyílású hídon.

2007–2009

A MÁV FKG Kft. Jászkisér elvégzi a bal oldali hullámtéren lévő négynyílású híd acélszerkezeti átalakításait és az acélszerkezet korrózióvédelmének felújítását. Az átalakítások során mindkét hegesztett hídon a főtartók alsó öveinek zártszelvényéből az alsó övlemezt kivágták, és megszüntették a hosszmerevítő bordák kereszttartókhoz bekötő hegesztéseit, pótolták a főtartó alsó öve, felső övlemeze és az ortotróp pályalemez kapcsolat hegesztési hiányait.

2009

Mágnesezhető poros repedésvizsgálatot végez a MÁV FKG Kft. Jászkisér a jobb parti háromnyílású hídon.

2016

Fokozott felügyeletet vezet be a Hidász Szakasz a hegesztett szerkezetek főtartóinak alsó övein talált repedések miatt. A MÁV KFV Kft. vizsgálatához kijelölt helyeken a főtartók alsó övein repedéseket észleltek és a hegesztett szerkezetek pályaszerkezeti varratainál is találtak indikációkat a műszeres vizsgálat során.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Tarján F. Az algyői vasúti Tisza-híd. A kezdetektől a TramTrain beruházásig. Sínek Világa 2020;3:31-35.
  • [2] Legeza I. Az algyői vasúti Tisza-híd próbaterhelései (2018/2019). Sínek Világa 2020;5:8-13.
  • [3] Evers A. Az algyői Tisza-híd átépítése. Mélyépítéstudományi Szemle XXVII;9.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2021 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©