Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Tűzihorganyzott acélszerkezetek a kötöttpályás közlekedésben
A munka eredményeit 2014 őszén publikálták, egyúttal a német építésügyi előírásokban engedélyezték a közforgalmú hidaknál – kis és közepes fesztávolságok esetében – a tűzihorganyzott acélszerkezetek alkalmazását. A kutatások során megállapították, hogy a németországi közúti hidaknál a hidak tönkremenetelét elsősorban a korrózió, ezt pedig az utak egyre intenzívebb téli sózása, a nem megfelelő vagy éppen elmaradt karbantartás okozta (megjegyezzük, hogy Németországban 2030-ig több mint 10 ezer közforgalmi célú hidat építenek újjá).
A fáradási szilárdsággal kapcsolatos vizsgálatok során összehasonlító kísérleteket végeztek bevonat nélküli és tűzihorganyzott szerkezeti elemekkel. Összefoglalásul megállapították, hogy a tűzihorganyzás alkalmazható technológia a hídépítésnél – kis és közepes fesztávolságoknál –, amennyiben a szükséges tervezési, gyártási előírásokat betartják. Az erre vonatkozóan kialakított új szabályok megfelelnek a vonatkozó európai szabványok követelményeinek. Ezzel megnyílt az út az előtt a korrózióvédelmi eljárás előtt, mellyel a 80-100 éves korróziós élettartam is könnyedén elérhető lesz. Ehhez pedig legalább 200 µm vastagságú horganyréteget kell felvinni a darabok felületére tűzihorganyzással. Ez a feltétel egyszerűen teljesíthető a hidak gyártásánál egyre inkább használatos korszerű, finomszemcsés acélok felhasználásával.
Az EN 10025-3:2004 szerinti normalizált vagy normalizálható, valamint az EN 10025-4:2004 szerinti termomechanikusan hengerelt, hegeszthető finomszemcsés szerkezeti acélok megfelelő szilíciumtartalommal (a szabványok 7.4.3. pontja), kitűnően alkalmazhatók a kívánt rétegvastagság eléréséhez (1. ábra).
A nagyobb tartószerkezetek helyszíni hegesztésekor (toldás) hiányzó horganybevonat pótlására kidolgozták azt a technológiát, mely a tűzihorgany-bevonat élettartamához mérhető megoldást jelent. Ugyanis a helyszíni hegesztés, majd megfelelő felülettisztítás után cinkkel történő termikus fémszórással lehet pótolni a hiányzó horganyréteget. A fémszórt réteg pórusait előírás szerinti festékbevonattal szükséges tömíteni, így biztosítható a kapcsolat több évtizedes védelme (Pkt. 5.5 „ZTV-ING: Baustellenschweißstöße) [2].
A hidak tervezéséhez és gyártásához külön segédletet adtak ki (2. ábra).
A fent leírtak figyelembevételével könnyedén elérhető lesz a 80-100 éves, karbantartásmentes élettartam. Ezt bizonyítják a világban megtalálható, több évtizede tűzihorganyzott hidakon (Anglia, Németország, Hollandia, Kanada stb.) mért horganyréteg-vastagságok (3. ábra), illetve az elmúlt években Németországban elvégzett kitéti vizsgálatok is.
A német A44-es autópályán megvalósítás alatt áll egy referenciaprojekt, mellyel elsőként kívánják demonstrálni az új előírások szerint épített a tűzihorganyzott hidak képességeit. Érdemes lenne tanulmányoznunk és követnünk a németországi példát.
Kötött pályán kötetlenül
A kötöttpályás közlekedés céljait szolgáló acélszerkezeteket érő mechanikai igénybevételek semmiben nem különböznek máshol alkalmazott társaiktól. Amennyiben a legfontosabb mércét, a korróziós igénybevételt nézzük, itt legtöbbször jóval kedvezőbb állapotokat találunk, mint az autópályákon és közutakon. Gondolunk itt a vasútvonalak természetközeli fekvésére, ahol a korróziós hatások mértéke messze alatta marad az autópályák mentén tapasztalható értékeknek.
Irodalomjegyzék
- [1] Dr. rer.oec. P. Maas; Dr.-Ing. P. Peissker: Handbuch Feuerverzinken. Deutscher Verlag für Grundstoffindustrie, Leipzig-Stuttgart, 1993.
- [2] Prof. Dr.-Ing.D. Ungermann; Dipl.-Ing.D. Rademacher; Prof. Dr.-Ing.M. Oechsner; Dipl.-Ing. F. Simonsen; Dipl.-Ing.(FH), SFI P. Lebelt: Feuerverzinken im Stahl-und Verbundbrückenbau. Bericht Nr. 164, G.A.V. e.V., 2014.
- [3] Forrás: Institut Feuerverzinken GmbH, Industrieverband Feuerverzinken e.V., 2015.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.