A cikk szerzője:

Antal Árpád szakmai tanácsadó
Magyar Tűzihorganyzók Szervezete

Tűzihorganyzott acélszerkezetek a kötöttpályás közlekedésben

Az európai acélgyártás robbanásszerű fejlődése jelentős változásokat hozott a gazdaság szinte valamennyi ágában. Az acélgyártás és acélfelhasználás tömeges elterjedésével párhuzamosan kényszerű igény jelent meg a hatásos korrózió elleni védelemre, és ennek köszönhető a tűzihorganyzási technológia elterjedésére is.

 

A vasúti közlekedésnél levő helyi korróziós igénybevételek a legtöbb esetben nem, vagy csak minimális mértékben befolyásolják a környezeti összhatást, kivételt csupán a városi vonalszakaszok képeznek. Ezek hasonlíthatók össze a közutakon tapasztalható agresszív körülményekkel.

3. ábra. Ehzer-híd, Hollandia, 1945 (2007-ben, 42 év után mért horganybevonat- vastagság: 69–219 µm) [3]

A fentieknek megfelelően – ahol az acél építészeti anyagként alkalmazható – kevés kivétellel mindenütt és szabadon felhasználhatók a tűzihorganyzott acélszerkezetek.
Így a tűzihorganyzás bátran ajánlható az alábbi felhasználási területekre:

  • felsővezeték-tartók, transzformátorállomások, térvilágító oszlopok,
  • épületek, kapuk, kerítések, korlátok, lépcsők,
  • zajszigetelő falak,
  • információs célú acélszerkezetek,
  • acélból készült utcabútorok,
  • tűzihorganyzott betonacélok,
  • egyéb kiegészítő acélszerkezetek.

A felsoroltak megannyi potenciális felhasználási lehetőséget rejtenek magukban a kötöttpályás közlekedésnél is. Különös tekintettel megvizsgálandók javaslataink a fent említett hídépítések területén.

NAGÉV tűzihorganyzás kontrollált horganyolvadék-vezetéssel

A NAGÉV tűzihorganyzó vállalatok (NA­GÉV Cink Kft. és NAGÉV Kft.) a hazai tűzihorganyzó piac termelésének egyharmadát adják, a piacon meghatározó szerepet töltenek be. A Budapesttől 30 km-re levő NAGÉV Cink Kft. (Ócsa) rendelkezik hazánk legújabb tűzihorganyzó technológiájával és legnagyobb térfogatú tűzihorganyzó kádjával, ahol egy lépésben akár 8 t/db tömegű és 15 × 3 × 1,8 m befoglaló méretű acélszerkezet is bevonható (pl. hídelemek). A NAGÉV Kft. (Tiszacsege) a legnagyobb kapacitással rendelkező kelet-magyarországi tűzihorganyzó vállalat. Bevonókádjának technológiai mé­rete 7,2 × 2,5 × 1,05 m térfogatú darabok kezelésére alkalmas, de szükség esetén ennél hosszabb darabokat is képes kezelni. A két vállalat együttesen és évente több 10 ezer t acélszerkezetet horganyoz. Technológiájuk a speciális, ún. Technigalva eljárás. Szigorúan ellenőrzik a bevonatképződés folyamatait, hogy minél gazdaságosabb és tetszetősebb horganyréteget lehessen biztosítani. A folyamatszabályozás során az olvadékvezetés ezredszázalék pontossággal követi a legjobb olvadék­-összetételt, melyet folyamatos laboratóriumi elemzésekkel támogatnak. A vállalatok az ISO 9001 szerinti tanúsítások mellett rendelkeznek a DASt 022 Richtline:2009 német tervezési és gyártási előírás szerint tanúsított működési rendszerrel is.

Jó tapasztalatok a vasúti felsővezeték-tartó acélszerkezetek horganyzásánál

A NAGÉV Cink Kft. már hosszú hónapok óta végzi a vasúti felsővezeték-tartó acélszerkezetek tűzihorganyzását. A szerkezetek egyszerű és a technológiához ki­válóan illeszthető konstrukciói, a felhasznált acélminőségek kedvező feltételeket teremtenek a jó minőségű horganybevonatok kialakításához (2. táblázat).


Az eddigi tapasztalatok alapján a tűzi­horganyzásra beszállított acélszerkezetek komplikációmentesen voltak kezelhetőek. A gyártó betartotta a szerkezeti konstrukcióra és a gyártásra vonatkozó technológiai előírásokat. A közutak és autópályák mellett – a kitéti vizsgálatok és tapasztalatok szerint – várhatóan C2-C3, ritkán, helyileg C4 korróziós igénybevételek lépnek fel. A kötöttpályás közlekedés esetében – véleményünk szerint néhány kivételes helytől eltekintve – jelentősen kisebbek lesznek a korrozív hatások, mint a közúti közlekedésnél.

NAGÉV típusú járdarácsok a kötöttpályás közlekedéshez

A NAGÉV-csoporthoz tartozó NAGÉV Rács Kft. meghatározó szereplője a hazai járdarácspiacnak. Fő termékei a különféle alakú és méretű járdarácsok, de a termékpaletta részei a vevők igényeihez igazított lépcsőszerkezetek és egyéb rácstermékek (3. táblázat).


A kötöttpályás, főleg a vasúti közlekedés infrastruktúrájánál sok olyan alkalmazási terület van, melynél a tűzihorganyzott kivitelű rácstermékek szóba jöhetnek, ezzel biztosítva a sok évtizedes karbantartásmen­tes élettartamot, jelentősen csökkentve a létesítmények fenntartásának költségeit.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123

Irodalomjegyzék

  • [1] Dr. rer.oec. P. Maas; Dr.-Ing. P. Peissker: Hand­­buch Feuerverzinken. Deutscher Ver­lag für Grundstoffindustrie, Leipzig-Stutt­gart, 1993.
  • [2] Prof. Dr.-Ing.D. Ungermann; Dipl.-Ing.D. Rademacher; Prof. Dr.-Ing.M. Oechsner; Dipl.-Ing. F. Simonsen; Dipl.-Ing.(FH), SFI P. Lebelt: Feuerverzinken im Stahl-und Verbundbrückenbau. Bericht Nr. 164, G.A.V. e.V., 2014.
  • [3] Forrás: Institut Feuerverzinken GmbH, Industrieverband Feuerverzinken e.V., 2015.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2015 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©