Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Új távlatokat nyújtó diagnosztika
FMK–008 síndiagnosztikai mérőkocsi
A magas megrendelői elvárásoknak való megfelelés, valamint a síndiagnosztikai vizsgálatokat végző járműpark korszerűsítése céljából a MÁV KFV Kft. új, kétrészes mérőszerelvény fejlesztését határozta el. Ennek kialakításánál fontos szempont volt, hogy a mérőkocsi vontatójárműve nélkül önmagában is képes a vizsgálatok elvégzésére.
Az új mérőkocsira korszerű síndiagnosztikai mérőrendszereket (ultrahangos, örvényáramos és hullámos sínkopást mérő berendezéseket (lásd a 4. ábra) telepítettünk. Ahol a pályasebesség ≥160 km/h, a mérőszerelvény vizsgálati sebessége hézagnélküli vágányban, ultrahangos vizsgálórendszer esetében 70 km/h, egyébként 50 km/h. Az ultrahangos mérőrendszer vizsgálati sebessége határozza meg lényegében a síndiagnosztikai mérés sebességét.
A mérőberendezések kezelését, irányítását egy központi vezérlőegységen keresztül lehet végezni, mely az összes berendezést ellátja a mérésre vonatkozó utasításokkal és szinkronizált helyazonosító adatokkal (útjel + GPS koordináta).
Ultrahangos sínvizsgálat
A sínek belső anyagfolytonossági hiányainak feltárása a síndiagnosztikai mérőkocsi részét képező ultrahangos vizsgálóberendezéssel történik, amely sínszálanként 12 csatornával és olyan speciális vizsgálófej-elrendezéssel dolgozik, ami lehetővé teszi csaknem a teljes sínkeresztmetszet átsugárzását. A vizsgálófejek pontos pozicionálását és biztonságos áthaladását a kitérőkön a mérő-forgóváz és annak tengelyei között vezetett mérőgerenda biztosítja. Az ultrahangos B kép alapján készül a kiértékelés, amit nagy felbontású videokép segít, mely a sínszálak vágánytengely felé eső oldalát és futófelületét is rögzíti.
Örvényáramos mérőrendszer
A mérőszerelvényen a gördülőterheléses fáradásból eredő hibák kimutatása örvényáramos technológiával történik. A mérőberendezés sínszálanként négy szondával van felszerelve, azok a sínfej-repedezettségnek leginkább kitett sávokat vizsgálják a futó- és vezetési felületen. A vizsgálóeszközöket a mérő forgóvázra építettük, amelyek a felületi repedések méterenkénti maximális károsodási mélységét és a repedések darabszámát szolgáltatják (4. ábra).
A mérővonatban az örvényáramos mérőrendszert is továbbfejlesztettük, és a kitérők mellett már az útátjárók helyének érzékelésére alkalmas automatikus rendszert építettünk be.
Hullámos sínkopás mérése
A hullámos sínkopás mérésére szolgáló eszközöket az új mérővonaton korszerűsíteni kellett. Ennek eredményeként a hullámosodás mértékét jellemző amplitúdó és hullámhossz mérése hosszabb bázison induktív érzékelőkkel történik.
Sínprofilmérés
Az erre szolgáló berendezések beépítése a mérővonatba még ebben az évben befejeződik, így 2018-tól a teljes körű síndiagnosztikai rendszer üzemelni fog.
A mért adatok komplex kiértékelése
A síndiagnosztikai mérővonaton komplex kiértékelési rendszer (5. ábra) működik, ezért egy számítógépes felületen megjeleníthető minden mért adat eredménye, és így a kiértékelőnek lényegesen több információ áll rendelkezésére a sínhibák helyének és mértékének pontos meghatározására.
Kézi diagnosztikai műszerek
A mérővonati gépi eszközök mellett korszerű kézi vizsgáló- és mérőeszközök is rendelkezésre állnak, amelyek egyrészt önálló alkalmazással, másrészt kiegészítő és ellenőrző vizsgálatokkal segítik a diagnosztikai tevékenységet.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.