A cikk szerzője:

Béli János ügyvezető igazgató
MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft.

Új távlatokat nyújtó diagnosztika

A vasúti infrastruktúrával szemben támasztott követelmények és a pálya igénybevételének növekedésével a vasúti szakemberek felismerték, hogy a vasúti pálya állapotától, illetve annak változásától függő fenntartási rendszer szükséges ahhoz, hogy a pálya állapotromlását jellemezhessék és a folyamatot – az előírt határértékek között – gazdaságosan „kézben tarthassák”. A MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft. az elmúlt időszakban jelentős beruházásokat valósított meg a korszerű diagnosztikai eszközök fejlesztése és alkalmazása területén. Az új korszerű eljárások és eszközök lehetőséget adnak az időközben megjelenő új hibák, illetve károsodások feltárására és a szükséges beavatkozások megtervezésére.


FMK–008 síndiagnosztikai mérőkocsi

A magas megrendelői elvárásoknak való megfelelés, valamint a síndiagnosztikai vizsgálatokat végző járműpark korszerűsítése céljából a MÁV KFV Kft. új, kétrészes mérőszerelvény fejlesztését határozta el. Ennek kialakításánál fontos szempont volt, hogy a mérőkocsi vontatójárműve nélkül önmagában is képes a vizsgálatok elvégzésére.
Az új mérőkocsira korszerű síndiagnosztikai mérőrendszereket (ultrahangos, örvényáramos és hullámos sínkopást mérő berendezéseket (lásd a 4. ábra) telepítettünk. Ahol a pályasebesség ≥160 km/h, a mérőszerelvény vizsgálati sebessége hézagnélküli vágányban, ultrahangos vizsgálórendszer esetében 70 km/h, egyébként 50 km/h. Az ultrahangos mérőrendszer vizsgálati sebessége határozza meg lényegében a síndiagnosztikai mérés sebességét.
A mérőberendezések kezelését, irányítását egy központi vezérlőegységen keresztül lehet végezni, mely az összes berendezést ellátja a mérésre vonatkozó utasításokkal és szinkronizált helyazonosító adatokkal (útjel + GPS koordináta).

4. ábra. Mérő forgóváz és a mérőszondák elhelyezkedése

Ultrahangos sínvizsgálat

A sínek belső anyagfolytonossági hiányainak feltárása a síndiagnosztikai mérőkocsi részét képező ultrahangos vizsgálóberendezéssel történik, amely sínszálanként 12 csatornával és olyan speciális vizsgáló­fej-elrendezéssel dolgozik, ami lehetővé teszi csaknem a teljes sínkeresztmetszet átsugárzását. A vizsgálófejek pontos pozicionálását és biztonságos áthaladását a kitérőkön a mérő-forgóváz és annak tengelyei között vezetett mérőgerenda biztosítja. Az ultrahangos B kép alapján készül a kiértékelés, amit nagy felbontású videokép segít, mely a sínszálak vágánytengely felé eső oldalát és futófelületét is rögzíti.

Örvényáramos mérőrendszer

A mérőszerelvényen a gördülőterheléses fáradásból eredő hibák kimutatása örvényáramos technológiával történik. A mérőberendezés sínszálanként négy szondával van felszerelve, azok a sínfej-repedezettségnek leginkább kitett sávokat vizsgálják a futó- és vezetési felületen. A vizsgálóeszközöket a mérő forgóvázra építettük, amelyek a felületi repedések méterenkénti maximális károsodási mélységét és a repedések darabszámát szolgáltatják (4. ábra).
A mérővonatban az örvényáramos mérőrendszert is továbbfejlesztettük, és a kitérők mellett már az útátjárók helyének érzékelésére alkalmas automatikus rendszert építettünk be.

Hullámos sínkopás mérése

A hullámos sínkopás mérésére szolgáló eszközöket az új mérővonaton korszerűsíteni kellett. Ennek eredményeként a hullámosodás mértékét jellemző amplitúdó és hullámhossz mérése hosszabb bázison induktív érzékelőkkel történik.

Sínprofilmérés

Az erre szolgáló berendezések beépítése a mérővonatba még ebben az évben befejeződik, így 2018-tól a teljes körű síndiagnosztikai rendszer üzemelni fog.

A mért adatok komplex kiértékelése

A síndiagnosztikai mérővonaton komplex kiértékelési rendszer (5. ábra) működik, ezért egy számítógépes felületen megjeleníthető minden mért adat eredménye, és így a kiértékelőnek lényegesen több információ áll rendelkezésére a sínhibák helyének és mértékének pontos meghatározására.

5. ábra. Komplex kiértékelési rendszer

Kézi diagnosztikai műszerek

A mérővonati gépi eszközök mellett korszerű kézi vizsgáló- és mérőeszközök is rendelkezésre állnak, amelyek egyrészt önálló alkalmazással, másrészt kiegészítő és ellenőrző vizsgálatokkal segítik a diagnosztikai tevékenységet.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2017 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©