Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Új távlatokat nyújtó diagnosztika
Kézi ultrahangos készülék (USK–004 R, USK–005)
A kézi sínvizsgálatokhoz az elmúlt közel 60 évben különféle kézi ultrahangos sínvizsgáló kiskocsikat (6. ábra) fejlesztettünk ki, melyekkel elsősorban a folyamatos sínvizsgálatokat végezzük.
Fejlesztéseink célja, hogy ultrahangos eljárással is meg tudjuk határozni a sínben kialakult HC hibák helyét és mértékét.
Egyenességmérő készülék (RI–1000)
Az egyenességmérők a vasúti sín futó- és vezetőfelületi egyenetlenségeinek egyidejű mérésére és ellenőrzésére alkalmas készülékek. Az egyenességmérőben (7. ábra) nincs mozgó alkatrész, kapacitív mérési elven működik. Segítségével a geometriai deformáció mérése gyorsan elvégezhető. A készülék alkalmas a szigetelt kötések egyenességének mérésére is.
Sínfejkárosodást mérő műszer (GF–04, HC-Scan)
A kézi örvényáramos mérőkészülékek (HC-Scan) a gördülő érintkezésből eredő fáradás okozta sínhibák mérésére, valamint az ilyen hibák javításánál szükséges köszörülési tevékenység ellenőrzésére alkalmasak.
A kifejlesztett műszer örvényáramos szenzorral sínszálanként és méterenként méri a repedések mélységét és számát. A mért adatokból a mérőprogram jegyzőkönyvet készít, amely akár a helyszínen is megtekinthető.
A GF–04 négy, örvényáramú elven működő szondája állítható tartókkal kapcsolódik a vázhoz, így pásztázza a vizsgálandó sínfelületet.
A mérés eredményei folyamatosan láthatók az eszköz számítógépes kijelzőjén. A mért adatok valós időben jelennek meg mind az útalapú diagramon, mind a vektorábrán.
Működés közben a kezelő markerrel megjelölhet speciális helyeket a mérési eredmények között.
Sínfeszültség-diagnosztikai rendszer (RSDS)
A sínfeszültség mérésére szolgáló RSDS mérési rendszert a MÁV KFV Kft. dolgozta ki két önálló mérőműszer kombinációjaként, melyek együttesen biztosítják a lehető legnagyobb mérési pontosságot.
A SidePull (RSDS-C) a vágányzáraknál alkalmazható mechanikus sínfeszültségmérő eszköz, mely a MÁV által használt úgynevezett „erőmérős eljárás” továbbfejlesztése, és minden sínprofilon alkalmazható.
A RailScan (RSDS-M) roncsolásmentes sínfeszültségmérő műszer forgalom alatt is használható. Ez a korábbi műszer továbbfejlesztése, sínprofilonként külön mérőfejet igényel, ezért ismerni kell, hogy mely síntípusokon kívánják alkalmazni.
PÁTER szakértői rendszer
A PÁTER a vasút pályadiagnosztikai döntéssegítés számítógépes rendszere. A program célja, hogy a pályafenntartási szakembereknek a mindennapi munkájukban szükséges elemzési, tervezési feladatokhoz támogatást nyújtson. Ennek alapja a műszaki és vizsgálati adatok részletes számítógépes nyilvántartása, egyszerű elérhetősége, színvonalas grafikus megjelenítése és összevethetősége.
A program az Infrastruktúra adatbázisban tárolja a hálózati, felépítményi és műszaki pályaadatokat, a Mérési adatbázisban pedig a mért adatok nyilvántartását és azok naprakészen tartását végzi.
A Forgalombiztonsági modul adatot szolgáltat a pálya teljes körű és objektív sebességi állapotának megítéléséhez. A program további speciális moduljaival, a Munkatervezési modullal, a Technológiai és költségmodullal lehetőség nyílik a szükséges karbantartási munkák tervezésére. Segítséget nyújt a javasolt és tervezett munkáltatások kivitelezéséhez szükséges technológia kiválasztásához, amely alapján költségbecslés is végezhető. A döntéshozói munkát támogatja a hálózati mérési adatok statisztikai feldolgozása is, amely kiválasztott vonalakra vagy szervezeti egységek területére vonatkozóan jeleníti meg a vágányok általános állapotát jellemző adatokat, illetve több mérési időszakra visszatekintve bemutatja az állapot változásának trendjét is (8. ábra).
A tárolt adatok grafikus megjelenítésével és Elemzési szolgáltatásával a program megkönnyíti a pályafenntartási és -üzemeltetési feladatok mindennapi végzését, a döntések előkészítését. Segítséget nyújt az elvégzett fenntartási munkák, illetve hibamegszüntetések dokumentálásában. A PÁTER webes alkalmazás, ezért a felhasználók az interneten keresztül érhetik el a rendszer központi adatbázisát, és mindig frissített és érvényes adatok állnak rendelkezésükre. Az adatok kezelése vasútvonalak (vágányok) szerint és az adatbázisban definiált vasútigazgatási szervezeti egységek szerint is lehetséges.
A program nyilvántartási elemei, elemzési szolgáltatásai rugalmasan adaptálhatók a különböző vasúttársaságok sajátos műszaki igényeihez.
Monitoringrendszerek a hídfelügyelet során
Cél, hogy a beépített diagnosztikai eszközök segítségével a mérési eredmények rövid időn belül hozzáférhetőek és kiértékelhetőek legyenek. Az alkalmazott diagnosztikai eszközök a korszerű informatikai lehetőségek használatával ezt az igényt már képesek kiszolgálni.
A monitoringrendszer elemei:
- tengelyterhelés-mérő (9., 10. ábra),
- hőmérsékletmérők (levegő, szerkezet, sín),
- elmozdulásmérők:
– saru hosszirányú elmozdulása,
– főtartólehajlás,
– hossztartó-megszakításnál függőleges, vízszintes elmozdulás - hossztartó szerkezetintegritásának vizsgálata
– repedéscsúcsoknál nyúlásmérő bélyegek,
– akusztikus emissziós mérés - anyagfáradásra jellemző tulajdonságváltozás mérése.
- A bemutatott diagnosztikai eszközök és eljárások képviselik a korszerű pályadiagnosztika elemeit, azok egymásra épülő és egymást kiegészítő alkalmazása megteremti a magas szintű műszaki igényeknek megfelelő minőségű komplex pályadiagnosztikai szolgáltatást.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.