A cikk szerzője:

Karvalics László magyarországi képviselő
KRAIBURG STRAIL GmbH & Co. KG.

Új útcsatlakozás a vasúti átjárókhoz a fektetőgerenda nélküli STRAIL B-széles szegélygerendával

A KRAIBURG STRAIL GmbH fejlődésének feltétele a jó partneri viszony kialakítása a megrendelőkkel, az igények megismerése és a folyamatos kapcsolattartás, a vasút partnereként az útátjárókkal szemben támasztott igények felmérése. A felgyorsuló világunk kihívásai cégünket is arra sarkallja, hogy a termékeit folyamatosan fejlessze, új innovatív ötletekkel álljon elő. Rohanó világunk egyik fő tényezője lett az idő. Új fejlesztésünkkel, a B-széles szegélygerendával célunk a beépítés egyszerűsítése, a vágányzári és útzáridő csökkentése.

A STRAIL megjelenése óta az útcsatlakozás megfelelő geometriai kialakítása különösen fontos, mivel döntő hatással van a közúti közlekedés minőségére, komfortjára. A STRAIL 1976-os bevezetésekor az első külső gumielemek még közvetlenül csatlakoztak az aszfaltburkolathoz (1. és 2. ábra).

1. ábra. Recklinghausen – az első STRAIL átjáró (1976) 2. ábra. STRAIL külső elem aszfaltcsatlakozással
A ’90-es évektől az erőteljesen növekvő gépjárműforgalom megkövetelte az útcsatlakozás átalakítását, a teherbírás növelését, szegélygerendák alkalmazását. Az évek során számos változatot teszteltünk és telepítettünk (3. ábra).


3. ábra. STRAIL külső elem szegélygerendával és fektetőgerendával Magyarországra jelenleg szállított STRAIL-rendszereink külső elemei egy szegélykőre támaszkodnak, amely ragasztóhabarcs réteggel kapcsolódik az előre gyártott fektetőgerendához (alaptesthez) (4. ábra).
2015 júniusában elindult egy optimalizálási projekt. Számos tényezőt és követelményt kellett figyelembe venni, például az egyre rövidebb lezárási időket, az utak egyre nagyobb forgalmi terhelését, az alépítménybe és a zúzottkő ágyazatba történő minél kisebb beavatkozás mértékét és még számtalan egyéb tényezőt. Így alakult ki az 5. és 6. ábrán látható megoldás. Ennek eredményeként tesztelés céljából 2015 októberében Fürstenwalde-Badban üzembe helyeztük az első vasúti átjárót B-széles szegélygerendával. A beépítés menete lépésenként az alábbi volt:

  1. Ágyazati anyag eltávolítása a keresztalj mellől, műanyag elválasztólap behelyezése (7. ábra).
  2. KG 2-es anyag első rétegének beépítése és tömörítése (8. ábra).
  3. KG 2-es anyag második rétegének beépítése és tömörítése (9. ábra).
  4. A talaj teherbírásának ellenőrzése oldalanként három helyen (EVD ≥50 MN/m2) (10. ábra).
  5. Kiegyenlítő réteg beépítése lehúzósablon segítségével (11. ábra).
  6. B-széles szegélygerenda beépítése beépítősablon segítségével.

Szegélygerendahosszok: 1200 mm, 2400 mm, 3000 mm, 3600 mm (12. ábra).
A jól lefektetett B-széles szegélygerenda alapja a helyesen kivitelezett alépítmény megfelelő teherbírással (13. ábra).

A cikk folytatódik, lapozás:123Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2022 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©