Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Vác állomás korszerűsítése (3. rész) – A felvételi épület
Az ingatlan állapota a felújítás előtt
- rendezetlen, előnytelen telekstruktúra (1. ábra),
- rossz állapotú épületek és közművek,
- elaprózott funkciók,
- túlméretezett, alulhasznosított épületállomány,
- kedvezőtlen közlekedési kapcsolatok,
- vegyes színvonalú szolgáltatások.
Főbb ingatlanfejlesztési célok az üzemeltető elvárása alapján
- ingatlanrendezés (telek, tulajdoni és üzemeltetői viszonyok),
- adekvát közműhálózat létrehozása,
- az épületállomány racionalizálása,
- egységes építészeti arculat megteremtése,
- gazdaságosan üzemeltethető épületállomány létrehozása,
- állomási szolgáltatások fejlesztése,
- a közlekedési kapcsolatok erősítése.
Ezek a célok csak a felvételi épület teljes felújításával, építészeti értékeinek kiemelésével, helyreállításával, területének minél nagyobb arányú hasznosításával, a vasútüzemi, irányítási és utaskiszolgálási funkciók betelepítésével volt megvalósítható.
A felvételi épület bemutatása
Az épület Vácon, a Széchenyi utca végén, a 42. szám alatt található. Helyrajzi száma 1829/47. Szabadon álló, összközműves, háromszintes (pince, földszint, emelet) épület, melynek ±0,00 szintje 115,50 m Bf. Alapterülete 1358 m², párkánymagassága 6,28; 6,70; 9,20 m.
Az 1846-ban emelt vasútállomás épületeit Vadas Ferenc művészettörténész kutatásaiból ismerjük. A bécsi Staatsarchivban találták meg az eredeti tervek között a felvételi épület déli homlokzatát és ehhez nyaktaggal kapcsolódó, faszerkezetű fogadócsarnokot, valamint a szemközti keresztházas épületet ábrázoló terveket (2. ábra).
A tervek alapján látható, hogy a jelenlegi felvételi épület felmenő falaiban, nyílásrendszerében, őrzi az 1846-os kialakítást. Az eredeti épület egyszerű, szabadon álló, téglalap alaprajzú, emeletes, kubusos, oromfalas volt, héttengelyes hossz- és háromtengelyes rövidebb homlokzattal. A nyílások félköríves záradékúak voltak. Az épület homlokzatát hangsúlyos övpárkány osztotta.
Irodalomjegyzék
- Muskovics György: Vác állomás korszerűsítése. Sínek Világa, 2015/3.
- Feczkó Róbert, Muskovics György,
- Vörös József: Vác állomás korszerűsítése (2. rész). Műtárgyépítések. Sínek Világa, 2016/1.
- Bozóki Lajos – Lechner Lajos Tudásközpont (2013): Dokumentáció műemléki érték védetté nyilvánításához.
- Frisnyák Zsuzsa (2001): A magyarországi közlekedés krónikája 1750–2000. História – MTA Történettudományi Intézete.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.