A cikk szerzője:

Hartmann Erik építészeti fejlesztési szakértő
MÁV Zrt. IÜFF

Vác állomás korszerűsítése (3. rész) – A felvételi épület

Olvasóink közül sokan tudják, hogy az Európai Unió támogatáspolitikájának egyik kiemelt területe a jelenlegi és megelőző költségvetési ciklusban egyaránt a vasútfejlesztés. Ennek köszönhetően számos vasúti beruházás valósult meg, és továbbiak előkészítése kezdődött el az elmúlt időszakban, lehetőséget kínálva a vasúti infrastruktúra-elemek, ezen belül egyebek között az állomási ingatlanállomány megújulására. Korábbi cikkeinkben már részletesen beszámoltunk a Budapest–Vác vasútvonal történetéről, az állomás korszerűsítéséről és az új műtárgy építéséről. Ez az írás a megújult felvételi épület átalakítását mutatja be a számtalan, közelmúltban befejezett vagy még folyamatban levő épületkorszerűsítés egyik figyelemre méltó példájaként.


Az első jelentősebb átalakítás 1892-ben történt. Ekkor a két oldalszárnnyal bővítették az épületet (3. ábra). A földszintes oldalszárnyak kéttengelyesek és enyhe hajlású nyeregtetővel fedettek. Az új toldalékok homlokzati kialakítása és nyílásai megfeleltek az épület korábbi rendszerének. A korabeli építési engedély szerint ekkor az állomás további épületekkel bővült.

3. ábra. Az épület bővítése oldalszárnnyal, 1892
A Budapestet Veresegyházon át Váccal és Gödöllővel összekötő helyiérdekű vasútvonal az ország első villamosított vasútvonala volt, melyet 1911. szeptember 2-án adtak át. A beruházással kapcsolatban számos kisebb épület épült a váci vasútállomás területén.
1931-ben került sor az épület előcsarnokának bővítésére, új homlokzati kiképzésre és a tető megemelésére (4. ábra).

4. ábra. Az állomás homlokzata a város felől az 1930-as években

A homlokzatot kilenctengelyesre bővítették, a középrizalitra íves záradékú oromfalat építettek. Az új felvételi épület így kilenctengelyes lett, középen háromtengelyes álközéprizalittal. Ehhez csatlakoztak az attikával koronázott, földszintes toldaléképületek. Ez stílusában és tömegében az átépítés előtt látható állapot (5. ábra).

5. ábra. Az épület homlokzata az átépítés előtt
A földszinti homlokzatot sávozott vakolat tagolja, a nyílások félköríves záródásúak, vakolatból kialakított, tagozott béllettel. Az emeleti ablakok könyöklői alatt az utcai homlokzaton csúcsban záródó, lapos köténydísz van.
A historizáló vakolatarchitektúra neobarokk elemeket mutat, míg a középrizalit fölé emelt íves oromfal késői szecessziós elemekkel gazdagított.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123Következő »

Irodalomjegyzék

  • Muskovics György: Vác állomás korszerűsítése. Sínek Világa, 2015/3.
  • Feczkó Róbert, Muskovics György,
  • Vörös József: Vác állomás korszerűsítése (2. rész). Műtárgyépítések. Sínek Világa, 2016/1.
  • Bozóki Lajos – Lechner Lajos Tudásközpont (2013): Dokumentáció műemléki érték védetté nyilvánításához.
  • Frisnyák Zsuzsa (2001): A magyarországi közlekedés krónikája 1750–2000. História – MTA Történettudományi Intézete.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©