Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Vác állomás korszerűsítése
Kivitelezés
A kiírás és az előzetes vágányzári program szerint a tényleges kivitelezést 2013 májusában az előkészítő munkákkal, a tényleges építési tevékenységet 2013 augusztusában meg kellett kezdeni, miközben 2013. szeptember 16-ától a Göd–Vác nyílt vonalat érintő vágányzárak indítása is tervbe volt véve.
Az előbbieket tekintve tehát folytatódott a vasútépítésben kialakult gyakorlat, miszerint a kivitelezési és tervezési munkák párhuzamosan folynak.
A tervezési folyamatot tervzsűrik tartásával próbáltuk több-kevesebb sikerrel gyorsítani és segíteni. A kivitelezés közben többször előfordult, hogy a kitakart létesítmény a nyilvántartásban fellelhető vagy a feltételezett állapottól eltérő műszaki állapotot mutatott, ezért az engedélyezési és tendertervek alapján elkészült kiviteli terveket módosítani kellett.
Jelentős változást jelentett például, hogy:
- a felvételi épületet a kiviteli tervek leszállítása és jóváhagyása után 2013 decemberében műemléki védettség alá helyezték. Ennek következtében több módosításra, kiegészítő tervek készítésére volt szükség. Ezt a jelentős változást a Swietelsky Magyarország Kft. nagy szakértelemmel és rugalmasan kezelte.
- a Kosdi úti műtárgy víztelenítése csak a vasúti forgalom kizárása után megvalósult, szó szerint mélyre ható feltárás után volt véglegesíthető.
- a közművek többségének védelembe helyezése vagy kiváltása, a végleges nyomvonalak megtervezése több esetben csak a meglévő közművek teljes feltárása és az azok üzemeltetőivel folytatott többszöri egyeztetés után volt megtervezhető.
- a felvételi épületben az egyik diszponibilis helyiség egy másik projekt keretében megvalósuló kormányablak helyét biztosítja. A közművek kiállási helyeinek és a belső strukturális hálózat kialakításának előfeltétele lett volna egy kiviteli terv rendelkezésre állása. A kormányablak tender késedelme miatt a tervezési feladatot pótmunkaként, soron kívül kellett az épület kivitelezőjének elkészítenie.
Építési fázisok kialakítása, a vasúti és utasforgalom lebonyolítása
Vállalkozó a tenderdokumentációhoz mind az elektronikus biztosítóberendezési, mind pedig a pályás munkák kivitelezésére ütemtervet kapott.
Sajnos az azokban rögzített időpontok és műszaki feladatok teljes körű felülvizsgálatára és jelentős módosítására volt szükség a következő okok miatt:
- a biztosítóberendezési tender szinte az eredeti pályás tender ütemezésére készült, nem volt szinkronban a megkésett pályás tender ütemezésével.
- a pályás tender ütemtervét a tendereztetési eljárás jóváhagyási folyamatainak késedelme miatt át kellett dolgozni. Aktualizálni kellett a befejezési határidő tarthatósága érdekében.
- az elektronikus biztosítóberendezés 2014. júliusi üzembe helyezése az üzemeltetési igények változásának következtében háromhetes késedelmet szenvedett.
- a Naszály úti közúti műtárgy felújításának megkezdése után olyan állapotok kerültek kitakarásra, ami a műszaki tartalom és az építési ütem jelentős módosítását vonta maga után.
- Az előbbiek következtében a két tender többszöri egyeztetésére, a részhatáridők módosítására volt szükség, és ezért az építési fázisokat is aktualizálni kellett.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.