A cikk szerzője:

Muskovics György ügyvezető igazgató, projektvezető
MKI Mérnök Iroda

Vác állomás korszerűsítése

A Budapest–Vác–Szob vasútvonal építését 1844-ben kezdték meg, az 1836. évi XXV. törvénycikk alapján. 1846. július 15-én adták át a forgalomnak. Szobig 1850-re készült el. 1846 és 1850 között épült klasszicista stílusban a hétlyukú zebegényi vasúti völgyhíd, amelyet 1890-ben a második vágány építésekor bővítettek. A vo­na­lat kísérleti jelleggel az 1920-as években Dunakesziig villamosították, és itt végezték a 16 kV 50 Hz feszültségű vontatási próbákat a V50 (Bo, Co) típusú mozdonnyal. A II. világháborúban a felsővezeték tönkrement. 1971-ben újra villamosították a vonalat, ezúttal teljes hosszban 25 kV 50 Hz feszültséggel. A pálya átépítésére az 1970-es évek elején, míg felújítására az 1990-es évek második felében került sor. A felújításból kimaradt Budapest-Nyugati pályaudvar–Rákospalota-Újpest (bez.) vonalszakasz, Szob és Vác állomás is. Vác állomás elmaradt korszerűsítése napjainkban fejeződik be.

 

Kivitelezés

A kiírás és az előzetes vágányzári program szerint a tényleges kivitelezést 2013 májusában az előkészítő munkákkal, a tényleges építési tevékenységet 2013 augusztusában meg kellett kezdeni, miközben 2013. szeptember 16-ától a Göd–Vác nyílt vonalat érintő vágányzárak indítása is tervbe volt véve.
Az előbbieket tekintve tehát folytatódott a vasútépítésben kialakult gyakorlat, miszerint a kivitelezési és tervezési munkák párhuzamosan folynak.
A tervezési folyamatot tervzsűrik tartásával próbáltuk több-kevesebb sikerrel gyorsítani és segíteni. A kivitelezés közben többször előfordult, hogy a kitakart létesítmény a nyilvántartásban fellelhető vagy a feltételezett állapottól eltérő műszaki állapotot mutatott, ezért az engedélyezési és tendertervek alapján elkészült kiviteli terveket módosítani kellett.
Jelentős változást jelentett például, hogy:

  • a felvételi épületet a kiviteli tervek leszállítása és jóváhagyása után 2013 de­cem­berében műemléki védettség alá helyezték. Ennek következtében több módosításra, kiegészítő tervek készítésére volt szükség. Ezt a jelentős változást a Swietelsky Magyarország Kft. nagy szakértelemmel és rugalmasan kezelte.
  • a Kosdi úti műtárgy víztelenítése csak a vasúti forgalom kizárása után megvalósult, szó szerint mélyre ható feltárás után volt véglegesíthető.
  • a közművek többségének védelembe helyezése vagy kiváltása, a végleges nyomvonalak megtervezése több esetben csak a meglévő közművek teljes feltárása és az azok üzemeltetőivel folytatott többszöri egyeztetés után volt megtervezhető.
  • a felvételi épületben az egyik diszponibilis helyiség egy másik projekt keretében megvalósuló kormányablak helyét biztosítja. A közművek kiállási helyeinek és a belső strukturális hálózat kialakításának előfeltétele lett volna egy kiviteli terv rendelkezésre állása. A kormányablak tender késedelme miatt a tervezési feladatot pótmunkaként, soron kívül kellett az épület kivitelezőjének elkészítenie.

Építési fázisok kialakítása, a vasúti és utasforgalom lebonyolítása

Vállalkozó a ten­der­do­ku­men­tá­ció­hoz mind az elektronikus biztosítóberendezési, mind pedig a pályás munkák kivitelezésére ütemtervet kapott.

5. ábra. Fázis ütemterv 13/B fázis6. ábra. Fázis ütemterv 14/B fázis
Sajnos az azokban rögzített időpontok és műszaki feladatok teljes körű felülvizsgálatára és jelentős módosítására volt szükség a következő okok miatt:

  • a biztosítóberendezési tender szinte az eredeti pályás tender ütemezésére készült, nem volt szinkronban a megkésett pályás tender ütemezésével.
  • a pályás tender ütemtervét a tendereztetési eljárás jóváhagyási folyamatainak késedelme miatt át kellett dolgozni. Aktualizálni kellett a befejezési határidő tarthatósága érdekében.
  • az elektronikus biztosítóberendezés 2014. júliusi üzembe helyezése az üzemeltetési igények változásának következtében háromhetes késedelmet szenvedett.
  • a Naszály úti közúti műtárgy felújításának megkezdése után olyan állapotok kerültek kitakarásra, ami a műszaki tartalom és az építési ütem jelentős módosítását vonta maga után.
  • Az előbbiek következtében a két tender többszöri egyeztetésére, a részhatáridők módosítására volt szükség, és ezért az építési fázisokat is aktualizálni kellett.
A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2015 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©