A cikk szerzője:

Sándorné Óré Erzsébet vezetőmérnök
MÁV Zrt.

Vadállatok által megrongált alépítmény helyreállítása

A 125-ös számú vasútvonalon, Mezőtúr–Szarvas állomások között, a Hármas-Körös vasúti híd környezetében, a hídhoz mindkét oldalon csatlakozó töltéstestben megjelentek a borzüregek. A terület a Körös-Maros Nemzeti Park része. Az Emlősállatok odúi a vasúti alépítményben című cikkben [1] már említett alépítményi hibák és kijavítási tapasztalatait felhasználva, továbbá saját tapasztalatainkkal kiegészítve adjuk közre az alábbi írásunkat.


Az injektálás során a vágánytengelytől 2-2,5 méterre verték le az injektálócsöveket a padkán, 2-3 méter mélységig, illetve a feltárások alapján meghatározott pontos mélységig. Az injektáláshoz cement és víz keverékét használták, amelyet injektálógéppel juttattak a talajba. A szükséges anyagokat és a gépet TVG-vel szállították a helyszínre. A töltéstestbe a padkában levert csövön keresztül juttatták be az anyagot. Az injektálás közben figyelték, hogy a mélyebben fekvő üregek nyílásán mikor jelenik meg az injektálóanyag. Az üregek kitöltése minden esetben belülről kifelé történt, így biztosítva a teljes üreg kitöltését. Ezen a ponton az injektálást addig érdemes folytatni, amíg az injektálóanyag alacsony, 1-2 bar nyomással bejuttatható (9–11. ábra).

9. ábra. A munkába vett vágányszakasz (Fotó: Bihácsy Gábor)

10. ábra. Anyagkiszállítás TVG-vel (Fotó: Bihácsy Gábor)

11. ábra. Az injektálás végrehajtása (Fotó: Bihácsy Gábor)
A kiemelt két szelvényben (133+09 és a 144+44 hm szelvények), ahol a CPT-szondázás alapján feltételezhető a töltésben a folytonossági hiány, ott a vágánytengelyben is levertek egy-egy injektálócsövet. Az injektálást a feltárt üregnyílások lezárásával fejezték be. Az üregkitöltő anyag cement-víz keverék 60%-os, szilárdulási ideje 24 óra (12. ábra). A hosszú vágányzári idő miatt erre bőven volt idő. Szilárdságát tekintve a keverék C6 minőségű gyenge betonnak felel meg.
Az előzetesen megadott mennyiség 35,8 m3 volt, amelyet teljes egészében felhasználtak. Sajnálatos módon a töltés rézsűvédelme, a kis pénzügyi forrás miatt, elmaradt. A töltéstestet az előzetes felmérések szelvényében ismét bemértük, illetve a bemérés során talált üregek injektálása is megtörtént.

12. ábra. Injektálócső (Fotó: Bihácsy Gábor)

A munka végeztével „kaptunk egy kis levegőt, de hátra nem dőlhetünk”. A borzokkal folytatott csata folyamatos. A megoldásunk nem végleges, az állatok már kezdenek visszaköltözni. Folyamatosan szükség van az üregek diagnosztikai vizsgálatára, illetve hosszú távon az állatok áttelepítésére és az újbóli „lakásfoglalások” megakadályozására.
A vadászok az injektálás után mintegy három hónappal már befogtak három egyedet. Ezért a régi vasúti figyelmeztető táblák előírásait betartva „a szemünk továbbra is a pályán” és a töltésen van.
A 2021. augusztus végén a hídgerendacsere munkái befejeződtek. A sebességkorlátozásokat ezen a pályarészen meghagytuk addig, amíg a hídgerendacsere utómunkái is befejeződtek. Jelenleg a vonatközlekedés a pályára megengedett sebességgel (60 km/h) halad.

Romhányi József: Borz
A büszke borzanya összetoborzott
néhány csellengő borzot,
hogy szívének féltett kincsét,
hat kicsinyét megtekintsék
– Nézzétek! Ez itt a mennyország! –
mondta dédelgetve
hat egyszülött borzát.
Ám a bámészkodók formátlannak,
torznak találták a sok torzonborz borzat.
Szólt az egyik, egy értelmesforma,
kinek kedélyét e látvány felborzolta:
– Érdekes! Ha belülről nézed,
ez az alom meleg kis családi fészek.
Ha kívülről, s nem vakít el vonzalom:
…egyszerűen borz-alom…

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123

Irodalomjegyzék

  • [1] Eller Balázs, Simon Ilona. Emlősállatok odúi a vasúti alépítményben. Sínek Világa 2019;2:25-28.
  • [2] Wikipédia.
  • [3] Soilcon Kft. vizsgálati eredménye – jegyzőkönyv.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2022 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©