Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Vadállatok által megrongált alépítmény helyreállítása
Az injektálás során a vágánytengelytől 2-2,5 méterre verték le az injektálócsöveket a padkán, 2-3 méter mélységig, illetve a feltárások alapján meghatározott pontos mélységig. Az injektáláshoz cement és víz keverékét használták, amelyet injektálógéppel juttattak a talajba. A szükséges anyagokat és a gépet TVG-vel szállították a helyszínre. A töltéstestbe a padkában levert csövön keresztül juttatták be az anyagot. Az injektálás közben figyelték, hogy a mélyebben fekvő üregek nyílásán mikor jelenik meg az injektálóanyag. Az üregek kitöltése minden esetben belülről kifelé történt, így biztosítva a teljes üreg kitöltését. Ezen a ponton az injektálást addig érdemes folytatni, amíg az injektálóanyag alacsony, 1-2 bar nyomással bejuttatható (9–11. ábra).
A kiemelt két szelvényben (133+09 és a 144+44 hm szelvények), ahol a CPT-szondázás alapján feltételezhető a töltésben a folytonossági hiány, ott a vágánytengelyben is levertek egy-egy injektálócsövet. Az injektálást a feltárt üregnyílások lezárásával fejezték be. Az üregkitöltő anyag cement-víz keverék 60%-os, szilárdulási ideje 24 óra (12. ábra). A hosszú vágányzári idő miatt erre bőven volt idő. Szilárdságát tekintve a keverék C6 minőségű gyenge betonnak felel meg.
Az előzetesen megadott mennyiség 35,8 m3 volt, amelyet teljes egészében felhasználtak. Sajnálatos módon a töltés rézsűvédelme, a kis pénzügyi forrás miatt, elmaradt. A töltéstestet az előzetes felmérések szelvényében ismét bemértük, illetve a bemérés során talált üregek injektálása is megtörtént.
A munka végeztével „kaptunk egy kis levegőt, de hátra nem dőlhetünk”. A borzokkal folytatott csata folyamatos. A megoldásunk nem végleges, az állatok már kezdenek visszaköltözni. Folyamatosan szükség van az üregek diagnosztikai vizsgálatára, illetve hosszú távon az állatok áttelepítésére és az újbóli „lakásfoglalások” megakadályozására.
A vadászok az injektálás után mintegy három hónappal már befogtak három egyedet. Ezért a régi vasúti figyelmeztető táblák előírásait betartva „a szemünk továbbra is a pályán” és a töltésen van.
A 2021. augusztus végén a hídgerendacsere munkái befejeződtek. A sebességkorlátozásokat ezen a pályarészen meghagytuk addig, amíg a hídgerendacsere utómunkái is befejeződtek. Jelenleg a vonatközlekedés a pályára megengedett sebességgel (60 km/h) halad.
Romhányi József: Borz
A büszke borzanya összetoborzott
néhány csellengő borzot,
hogy szívének féltett kincsét,
hat kicsinyét megtekintsék
– Nézzétek! Ez itt a mennyország! –
mondta dédelgetve
hat egyszülött borzát.
Ám a bámészkodók formátlannak,
torznak találták a sok torzonborz borzat.
Szólt az egyik, egy értelmesforma,
kinek kedélyét e látvány felborzolta:
– Érdekes! Ha belülről nézed,
ez az alom meleg kis családi fészek.
Ha kívülről, s nem vakít el vonzalom:
…egyszerűen borz-alom…
Irodalomjegyzék
- [1] Eller Balázs, Simon Ilona. Emlősállatok odúi a vasúti alépítményben. Sínek Világa 2019;2:25-28.
- [2] Wikipédia.
- [3] Soilcon Kft. vizsgálati eredménye – jegyzőkönyv.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.