Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Vasúti híd és pályacsatlakozás modellezése Plaxis3D szoftverrel
A csatlakozásra vonatkozóan nyert modellezési eredmények
A vizsgálódás fő célja a híd és az átmenettel csatlakozó töltésszakasz elemzése volt. Olyan kérdésekre kerestem a választ, hogy a csatlakozásnál kialakuló süllyedéskülönbség nagyságát mennyiben befolyásolja
- a hídhoz csatlakozó töltés magassága;
- milyen szerepe van az áthaladó szerelvény sebességének.
A 9. ábra a feliratban megadott esetre vonatkozóan a vonatterhelés hatására bekövetkező függőleges elmozdulásokat az idő függvényeként ábrázolja célszerűen megválasztott pontokban (A folyópálya, aljak felfekvési síkja; C folyópálya, térszín; D folyópálya, –3,0 m az altalajban; E háttöltés, aljak felfekvési síkja; F háttöltés, térszín; G híd közepe, aljak felfekvési síkja). A Plaxis programban a dinamikus idő fogalma az áthaladási idővel egyezik meg. Az ábra alapján a következőket állapíthatjuk meg:
- a legnagyobb süllyedés a folyópályán, az aljak felfekvési síkján mutatkozik A);
- a háttöltés tetején bekövetkező süllyedések kisebbek E);
- a hídon bekövetkező süllyedés (lehajlás) ennél is kisebb G);
- a süllyedések a mélységgel jól látható mértékben csökkennek (A-C-D, illetve E-F).
Megjegyzem, hogy más töltésmagasságokra és sebességekre is a 9. ábrán láthatókhoz hasonló tendenciákat kaptam.
A 10. ábra hosszmetszetben mutatja a töltésmagasság és a sebesség változásából kiadódó 6 különböző esetre az összes süllyedést, amennyi az építés kezdetétől a vonat áthaladásának pillanatáig keletkezett. Az ábrán az látható, hogy a vonatteher áthaladásakor az összes süllyedés
- a folyópályán a legnagyobb, s a töltésmagassággal természetszerűen növekszik;
- a háttöltés zónájában sokkal kisebb, mint a folyópályán;
- a hídfőktől kb. 25 m-re kezd csökkenni, a töltésmagasságtól és a sebességtől csaknem függetlenül;
- a nagyobb sebesség hatására valamivel kisebb, de a különbség gyakorlatilag elhanyagolható;
- a tartószerkezeten mindegyik esetben – érthető módon – azonosan csekély.
A 11. ábra ugyanarra a 6 esetre mutatja hosszmetszetben a teher áthaladásakor bekövetkező többletsüllyedéseket. Az előbbieken túl a következőket vehetjük észre:
- a folyópályán a nagyobb sebesség kisebb többletsüllyedéseket okoz;
- a folyópályán a többletsüllyedések sebességek miatti különbsége alacsony töltés esetén a legnagyobb;
- a többletsüllyedések változásának jellege a folyópálya és a háttöltés határán megváltozik;
- a háttöltésen sajátos hullámzások jelentkeztek;
- a háttöltés zónájában a nagyobb sebesség nagyobb többletsüllyedéseket indukál;
- a háttöltés zónájában a többletsüllyedés kevésbé függ a sebességtől és a töltésmagasságtól;
- a hídon lévő vágány vonatteher alatti többletlehajlása a 3 mm-t sem éri el.
Irodalomjegyzék
- [1] Horvát F., Németh Gy.: Pálya és híd kölcsönhatásából keletkező erőhatások meghatározása, modellezése, ezek következményeinek hatása a méretezési előírásainkra. Zárójelentés. Munkaszám: 92-3106-32. Készítette: Széchenyi István Egyetem, Győr, 2010. 11. 20.
- [2] Szepesházi R.: Hídalépítmények tervezésének fejlesztése. 50. Hídmérnöki Konferencia, Siófok, 2009, pp. 429–470.
- [3] Szép J.: Talaj és szerkezet kölcsönhatásának figyelembevétele hídszerkezetek modellezésénél. Sínek Világa, 2014/1.
- [4] Paixão, A. et al., Research on railway transition zones – Case studies in a Portuguese line. INSERTZ, International Seminar on Rail Track Substructures and Transition Zones, Lisbon, Portugal, 2014.
- [5] Hudacsek P., Koch E., Szilvágyi Zs., Wolf Á.: Kis nyílású műtárgyak csatlakozó szakaszainak vizsgálata dinamikus teherre. Sínek Világa, 2017/2, pp. 32–36.
- [6] Brinkgreve R. B. J., Vermeer P. A., PLAXIS-Finite element code for soil and rock analyses, Plaxis 3D. Manuals, Delft University of Technology, Plaxis bv, The Netherlands. 2010.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.